3534
Sök

Problem med neon !

73 Inlägg
25 december 2006
Trådstartare
Köpte ett neon kitt från brl med 2st 17cm långa stavar. Jag klippte av cigganslutningen som satt på från början och lödde ihop med stereons + och -. Men de fungerar inte vet inte vad som är fel ? Är säker på att jag har ström eftersom stereon fungerar utmärkt.

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 december 2006
du har nog lött på dem på fel (du har neonets + på sterions - )

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

73 Inlägg
25 december 2006
Trådstartare
nej de har jag kollar upp, så de ska va rätt

.......
2 655 Inlägg
25 december 2006
jag gjorde samma sak fast me ett neon kitt från en dator me 2st 30cm rör, skulle ha dom under instrumentbrädan så kablarna va för kort för att de skulle räcka en på varje sida så ja testade på ena att förlänga och då funkade de inte längre. värkar som de är nå speciela kablar i dom eller nånting...

73 Inlägg
25 december 2006
Trådstartare
men jag har ju allt som de va från början bara att jag har klippt av cigganslutningen för att slippa en massa synliga å bökiga sladdar. Lödde bara på stereons + och - men nått strul är det hmm

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
25 december 2006
Ta bort sladdarna från stereon och pröva att bara hålla kablarna på batteriet, neonet kan ju vara trasigt... Annars är det troligtvis felkopplat bara att du tror att du kopplat rätt.

Miklen
25 december 2006
Bara för att undvika missförstånd du har klippt av kabeln emellan ciggpluggen och transformatorn... ?? Som ovan att skarva sladdarna till ccfl brukar normalt inte gå..om man skarvar mellan transformator och rör.. det är så höga spänningar å ingen tollerans i dom så det måste vara rätt dimensionerade kablar å 100% skarvar..

Men så som du har gjort ska absolut inte några problem men det kan ju vara så att transformatorn till rören har gått sönder.. ja frågar igen är du 100% säker på att du lött på rätt kabel från neonkitet på rätt från stereon ? .. Det finns ingen gömd liten strömbrytare du råkat komma åt ?

Jajjemen!
1 512 Inlägg
25 december 2006
de enklaste är ju å koppla in så man har ett 12v uttag ex bakom panelen.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

543 Inlägg
25 december 2006
mitt råd är att  kabeln är avklippt mellan cigguttaget och den svarta dosan med en liten kontrollpanel på. sen sätter du bara en liten sockerbit på skiten. jag har 12 st gröna neonrör på ca 30 cm plus en multicolorstrobb från BRL som jag har kopplat till rövvärmen i framsätena. funkar utmärkt med denna lösning plus att man inte ser några kablar eller så. lycka te ha t

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

73 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
Jag ska kolla upp om jag inte lött fel då. Men om inte så ska jag prova å skarva me cigganslutningen igen för att kolla så inte neonet är trasigt.

7 Inlägg
28 december 2006
köp diodrör vi är inne på 2000 talet nu

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
28 december 2006
Du är säker på, att det inte fanns nåt motstånd eller nåt annat vid ciggtändar-anslutningen?'
Förstörde ett billigt led-rör på det sättet en gång tongue Där fanns ett litet motstånd som jag missade, så led-röret brändes direkt big_smile

Rörkrökare
575 Inlägg
28 december 2006
på mina led rör satt de iaf motstånd i "cigg" pluggen så när ja tog bort den och kopplade direkt så slutade de funka säkert samma problem du har de är bara så man lär sig av misstagen som ibland också kan vara kostsamma:D

Lever för ljud!
Kolla--->http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30406&p=1

1 893 Inlägg
28 december 2006
En cig kontakt kan innehålla en transformator. Min Active-GPS har det. Tillverkaren utrycker tydligt att man inte får klippa kabeln, för då bränner man enheten.
Öppna cig kontakten o kolla om den innehåller mer än vanligt. wink

73 Inlägg
28 december 2006
Trådstartare
okej ska kolla upp de. Men hur gör jag om de visar sig att de är nått "motstånd" i cigganslutningen ? Kan ju fan inte riva ut skiten bara för de smile Å inte vill jag ha nå sladdar å skit framme..

Knegare
718 Inlägg
29 december 2006
Du fixar ett motstånd med samma motstånd (tongue) och sätter högre upp på kabeln innan du löder fast på stereons + och - kablad.

William 2009-02-20

73 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
men hur vet jag va jag ska ha för motstånd då ? vart finns de ?  är neonet förstört nu ? herregud vilken stor grej de blev helt plötsligt smile

Kettunen
29 december 2006
Kapa av ciggpluggen o koppla dom te.x en strömkälla med 12 volt med en swtich emellan. On/off knapp alltså. Enkelt o snyggare.

Miklen
29 december 2006
Kettunen skrev:
Kapa av ciggpluggen o koppla dom te.x en strömkälla med 12 volt med en swtich emellan. On/off knapp alltså. Enkelt o snyggare.

Har du överhuvudtaget läst inläggen i tråden ?

För övrigt så ifall sitter där motstånd å sånt varför skulle dom gått sönder ? e väl bara att löda ihop d igen.. sen så brukar d inte sitta motstånd bara till neon dom har transformatorer å dom kan sitta lite var som helst beroende på fabrikat..
Senast redigerat av Miklen (29 december 2006)

73 Inlägg
29 december 2006
Trådstartare
men jag fråga en kille på brl om de va bara att kippa kablarna till anslutningen å löda på + och - å han svara att de gick fint men men.. kan ju ha fel smile

Sök