3587
Sök

Gjutjärnspanna vs Teflon?

En Medlem
405 Inlägg
3 februari 2016
Nja det vet jag inte. Inte flera decennier i alla fall. Men det finns andra fördelar med dem. Inne på ca 4 månader med den från Ica:s sortiment nu, funkar utmärkt.

Jag föredrar dock personligen lite mer "space-age" låg vikt, maskindiskbar mm.

Gjutjärn håller länge dock, inget snack om det.

Forummoderator
18 003 Inlägg
3 februari 2016
Trådstartare
-matte skrev:
Nja det vet jag inte. Inte flera decennier i alla fall. Men det finns andra fördelar med dem. Inne på ca 4 månader med den från Ica:s sortiment nu, funkar utmärkt.

Jag föredrar dock personligen lite mer "space-age" låg vikt, maskindiskbar mm.

Gjutjärn håller länge dock, inget snack om det.

Hävdar att gjutjärn håller +30 år. Hävdar även att en kastrull -rostfri- av märke "Hackman" håller över 20 år. Har en jag fick 1994. Ser ut som ny.

Men jag ska inte vara trångsynt! Ska prova en keramisk panna! Förslag på "en billig" som kanske håller ett tag innan jag kastar ut tusenlappar på något jag inte vill ha :-/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 003 Inlägg
4 februari 2016
Trådstartare
Teflon fungerar det med!

1 pkt Bacon
2 Tekakor
4 Ägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-bcd4627a53902b1c058257bccab47d34.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 319 Inlägg
5 februari 2016
Min gjutjärnspanna är underbar, kan stega ägg och vara vinkla pannan åt ett håll för att få ägget att glida ditåt, är lika bra och bättre i vissa avseenden än non-stick pannor. Att steka kött, bacon, lök/hemmagjord pyttipanna, köttfärs och liknande är oslagbart, behåller värmen bra och det känns bara BRA rent ut sagt, kan ha vilka kökstillbehör jag vill och kan våldföra mig på stekpannan så jag behagar.

Med det sagt så har jag givetvis en non-stick teflon panna också, gör jag en gräddsås och ska kasta i pasta och kasta runt, eller gör något annat med grädde/mjölk/mjöl gryta så använder jag min non-stick pannna. Känns som ett komplement som måste has,i situationer då maten lätt fastnar.

Försöker annars använda gjutjärn så ofta det går och rekommenderar alla att göra så, känns hälsosammare med järn istället för att ha en stekpanna i plast..

_----------'

livsnjutare
52 Inlägg
15 februari 2016
Det går inte att jämföra en gjutjärnspanna med en teflonpanna. Teflonpanna är möjligtvis något man tar med sig på en långvandring ute i naturen och vill kunna steka lite mat lätt och kvickt. Men ska man tillaga mat hemma så ska man använda gjutjärnspannor. Svensktillverkare såklart från Skeppshult, Kockums, Ronneby Bruk eller liknande.

Men för den som inte vill lägga flera hundra kronor på en ny gjutjärnspanna går det alldeles utmärkt att köpa en på loppis för en femma och själv fixa till den. Här finns en alldeles utomordentlig guide på hur du "renoverar" ett gammalt loppisfynd.

Fixartips: Bästa gjutjärnspannan för en femma

Har själv tre olika stekpannor i gjutjärn i olika storlekar som självfallet även går att använda i ugnen, gjutjärnsgryta, gjutjärnsplättlagg och gjutjärnsvåffeljärn.

Det finns egentligen bara två gyllene regler för gjutjärnspannor - diska aldrig med diskmedel utan använd ENBART HETT vatten och smörj ofta in pannan genom upphettning med ex rapsolja. Dvs... diska pannan i hett vatten, låt den torka, häll i lite rapsolja som täcker hela pannan invändigt, ställ den på svag till halvstark värme på plattan i ca 30 minuter. FÄRDIGT!

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

Forummoderator
18 003 Inlägg
16 februari 2016
Trådstartare
BockenBruse skrev:
Det går inte att jämföra en gjutjärnspanna med en teflonpanna. Teflonpanna är möjligtvis något man tar med sig på en långvandring ute i naturen och vill kunna steka lite mat lätt och kvickt. Men ska man tillaga mat hemma så ska man använda gjutjärnspannor. Svensktillverkare såklart från Skeppshult, Kockums, Ronneby Bruk eller liknande.

Men för den som inte vill lägga flera hundra kronor på en ny gjutjärnspanna går det alldeles utmärkt att köpa en på loppis för en femma och själv fixa till den. Här finns en alldeles utomordentlig guide på hur du "renoverar" ett gammalt loppisfynd.

Har själv tre olika stekpannor i gjutjärn i olika storlekar som självfallet även går att använda i ugnen, gjutjärnsgryta, gjutjärnsplättlagg och gjutjärnsvåffeljärn.

Det finns egentligen bara två gyllene regler för gjutjärnspannor - diska aldrig med diskmedel utan använd ENBART HETT vatten och smörj ofta in pannan genom upphettning med ex rapsolja. Dvs... diska pannan i hett vatten, låt den torka, häll i lite rapsolja som täcker hela pannan invändigt, ställ den på svag till halvstark värme på plattan i ca 30 minuter. FÄRDIGT!

Jaså? Antar att du menar att oljan ska täcka botten bra? Aldrig gjort detta men är det bra?

Evildan
16 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:
BockenBruse skrev:

Jaså? Antar att du menar att oljan ska täcka botten bra? Aldrig gjort detta men är det bra?

Fungerar strålande. Så gör jag med våra och dom börjar bli lätt vintage och steker bara bättre och bättre.

2 751 Inlägg
16 februari 2016
Har märkt när man oljat och "bränt" in pannan som man skall så kan man steka ägg o bacon på den också utan att det sätter sig mot järnet. Använder den mer o mer.

Who Djaa bless no man curse

1 319 Inlägg
16 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:
BockenBruse skrev:

Hela hans procedur orkar jag inte med,men varje gång jag lagat något och jag vill få rent, är det varmt vatten och borste, sedan på med plattan så järnet blir varmt/vattnet försvinner bort, tar av den från plattan och ner med någon matsked rapsolja och torka/smörj in den. Då är det redo att användas nästa gång och du kan du steka ägg som en kung som bara glider runt som på is. Tillslut får du ju ett lager av fett djupt i pannas porer, när jag sköljer av med stark varm stråle i diskhon så är det en så bra hinna i pannan att vattnet inte stannar kvar.

Är man tvungen att diska med diskmedel (Bör undvikas så långt det går givetvis) Så kan man smörja in den och kasta in den i ugnen på 200 grader i några timmar och sen bara börja laga mat, smörj in den när du är klar och använd aldrig diskmedel så är den jämnt redo.
Senast redigerat av sleepyoh (16 februari 2016)

_----------'

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 februari 2016
BockenBruse skrev:
Dvs... diska pannan i hett vatten, låt den torka, häll i lite rapsolja som täcker hela pannan invändigt, ställ den på svag till halvstark värme på plattan i ca 30 minuter. FÄRDIGT!

Provar vi det då...

http://i.imgur.com/q8Xgl8H.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 751 Inlägg
19 februari 2016
torpis skrev:
BockenBruse skrev:
Dvs... diska pannan i hett vatten, låt den torka, häll i lite rapsolja som täcker hela pannan invändigt, ställ den på svag till halvstark värme på plattan i ca 30 minuter. FÄRDIGT!

Provar vi det då...

Hhahaha shit, det var lite väl mycket olja big_smile Men skadar gör det icke big_smile

Who Djaa bless no man curse

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 februari 2016
DasAuto skrev:
torpis skrev:
BockenBruse skrev:

Provar vi det då...

Hhahaha shit, det var lite väl mycket olja big_smile Men skadar gör det icke big_smile

grillpannan krävde en del för att täcka "botten"

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

livsnjutare
52 Inlägg
20 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:
BockenBruse skrev:

Det var någon som lagt ut en bild ovan och i princip tömt hela rapsoljeflaskan i stekpanna men det är alltså helt fel!  big_smile   
Oljan ska BRÄNNAS IN så bäst är att slå i någon eller ett par matskedar (ca 20 - 25 ml) rapsolja i pannan och sedan ta en vanlig "bullpensel" (som man penslar bullar och limpor med) och sprider ut oljan jämnt över hela stekpannans botten och sidor (på insidan alltså!). Och så på med pannan på plattan.

Rapsoljan tål till skillnad mot ex olivolja väldigt hög värme innan den antänds men håll dock koll på oljan ändå i vart fall. Det ska alltså börja ryka om oljan dvs den ska BRÄNNAS IN!

Ovanstående gäller självfallet inte bara för stekpannor utan även för gjutjärnsgrytor, gjutjärnsplättlaggar, gjutjärnsvåffeljärn m fl.

VARNING! En kall gjutjärnspanna ställs på en kall elplatta och värms inte alltför hastigt upp då den kan spricka! Ställer man ex en kall gjutjärnsstekpanna på en rödglödgad superhet platta är risken stor att stekpannan SPRICKER!!!
Senast redigerat av BockenBruse (20 februari 2016)

Kolla gärna in min egna sida: Bocken Bruse

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2016
Bristfälliga instruktioner....

1 319 Inlägg
20 februari 2016
torpis skrev:
Bristfälliga instruktioner....

Kanske, men jag hjälper till. Att få pannorna så varma att oljan 'bränns' in och det ryker utav helvete och liknande är _INTE_ nödvändigt.

Jag har köpt flera, tagit hand om flera olika gjutjärnsstekpannor.

Nummer ett, sätt på ugnen 150 grader, värm upp din stekpanna på en platta, inte supervarm så det ryker som utan bara värm upp den ganska varm, ställ den på en kall platta bredvid, häll i olja och ta vanligt hushållspapper och fördelare ut oljan/torka upp onödig olja, ställ sedan in den i din ugn på 150 grader i 2-3 timmar. Sen tar du ut den, häller i lite olja, tar papper, torkar in och sprider ut oljan och torkar upp onödiga rester, stäng av ugnen och ställ in plattan för resten av kvällen.

Nästa dag och nästa år har du en stekpanna redo för användning, när du stekt något så kan du bara torka ur med en trasa, första tiden kommer säkert vissa partiklar fastna, speciellt om man steker bacon på hög temperatur så kan visst fett fastna, borsta då bort det under hög temperatur med en borste under varmvatten, inget diskmedel, ställ pannan på varma plattan efteråt, dra i lite olja och ta papper och fördela/torka bort onödig olja.

Om man hela tiden undviker diskmedel och varje gång när man lagat mat har i lite olja som man gnider in så bygger du upp ett openetrerbart lager av fett under åren du lagar mat med den. Första gången/om man behöver diska rent den med Yes så kan man lägga den i ugnen på 150+ grader i några timmar, med förde så gnider man in olja då och då så den alltid är infettad.

Rekommenderar ingen att köra superhöga temperaturer då oljan ryker som fan, pajar bara grejerna.

_----------'

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 februari 2016

Forummoderator
18 003 Inlägg
20 februari 2016
Trådstartare
Ska prova på grillpannan sen. Runt 20:00 tänkte jag för då slås Melodifestivalen på här. Sitter hellre och stirrar på en panna.

1 319 Inlägg
20 februari 2016
Hybridsmurfen skrev:
Ska prova på grillpannan sen. Runt 20:00 tänkte jag för då slås Melodifestivalen på här. Sitter hellre och stirrar på en panna.

Annars finns ju alltid fröken höger tillgänglig, det är ju bara hud så det slits inte. rollwink

_----------'

272 Inlägg
21 februari 2016
Jobbade lite som kock för ett antal år sedan och då använde jag i princip bara gjutjärn. Efter det var det fortfarande bara gjutjärn som gällde i flera år.

Sedan tipsade en kompis om de keramiska pannorna, så jag köpte en billigare modell (ICA tror jag) för att prova. Blev riktigt imponerad, men tyvärr har den fått sämre och sämre "släpp", så nu är det ingen större skillnad på att rengöra den och en gjutjärnspanna.

För ett par år sedan fick jag sedan en teflonpanna (Jamie Oliver), förkastligt tänkte jag... Men hör och häpna den fungerade riktigt bra och den gör det fortfarande! Lite dyrare modell, så kan ha med det att göra...

Annars så är som sagt gjutjärn näst intill outslitligt. Har en liten smidig panna som används ganska ofta, den har jag ärvt av min mormor. Har inte en aning om ålder men den är hur bra som helst!

Sök