Helt "rätt från början" skulle vara att dränera huset utifrån och skippa hela den invändiga biten men nu gör man de bästa av vad man har och får ta hand om den utvändiga dräneringen senare.
Idag så hyrde jag släp och var och köpte grus å sand, jag hoppas mängden jag köpte räcker, gubbarna på grusstället var ena riktiga surgubbar, vill inte dit igen
Jag fråga han som lasta på grus med traktorn "vad tror du det du lastat på väger? Jag får bara lasta 1000kg på släpet" Fick som svar, "inte mitt ansvar om du kör av vägen eller krockar på E4:an, jag lastar tills du säger stop"... mmm kundservice där va? Man tycker att en lätt uppskattning av vad de väger inte borde vara så svårt då snubben jobbar med detta varje dag. Så jag frågade igen fast något tydligare men lite mer förklaring till varför jag frågade och fick som svar ett ännu spydigare svar...
Detta var inte allt som hände, näää då. Det jag behöver är makdam 8-16 (grus med diameter mellan 8-16 mm). Jag bad han lasta det och efter några skopor så jag att de han lastar på har fult med lera blandat i sig
På pekar detta detta och då fräser han till att det än vinter... va fan ha vinter att göra med lera? Inte fan regnar det väl lera??? Han ber mig tippa av de han lastat upp. Jag får gå och hämta en spade och skyffla ut allt, ingen hjälp alls får man fast det är hans fel att han lastat på skitigt makadam. Efter 10 minuters skottande så hämtar han ifrån en annan hög som var lite renare.
När jag väl var där tänkte jag, "Hoppas han inte har en fru, tycker så synd om henne då
".
Hemsk upplevelse! Makadam ska inte ha några rester i sig om man ska använda det till dränering, för små korn gör dräneringen ineffektiv och vattnet har svårt att rinna igenom.
Nå nå, nu är dagen över, nästa gång blir det att hämta ifrån ett annat grusställe.