Oj vad många svar
Vad kul! Ja men då kör vi!
Slim skrev:
Hur har du tänkt med dimensionering och placering av limträbalken och blir det nån ytterligare förstärkning?
Placeringen var rätt enkel, i mitten av väggen, ungefär på samma ställe som mellanväggen var.
Dimensionerna, ja.... ren gissning faktiskt. Vad jag läst så är den maximala längden av en vägg under mark utan mellanvägg drygt 7 meter och min vägg var just lite längre än så. Jag tror jag har överdimensionerat min balk rätt rejält. Limmade samman 4 st 170*45 reglar så jag fick en balk på 170*180 mm. Jag har svårt att föreställa mig vad som skulle kunna knäcka en sådan balk.
Jag fäste 2 stycken stolpkskor i botten av balken och skruva fast balken i takregeln med 4 stycken genomgående franska skruvar. Innan jag skruvade/göt fast balken så pressade jag balken så nära väggen som möjligt med hjälp av provisoriska kilanordningar.
Mellan vägg och balk är det som jag tidigare använt syllpapp för att förhindra fuktvandring från vägg till levande material.
Att få dit balken var inte helt lätt, jag hade två vattenrör för värmen i huset som var i vägen. Jag var tvungen att kapa röret och leda rören runt balken. Det gick åt lite kopparrör och 8 st 90 graders kopplingar plus 2 T-kopplingar, gick lös på otroliga 2000 kr. (ush för vvs). Lite damm på rören från rivningen men så här blev det.
Det ser lite skrev ut för att rören var skruvade från första början.
T-kopplingarna är för kommande element.
Rören ska isoleras.