Jag har haft 4st Pontiac Trans am och Camaro z28 av årsmodellerna 1995-2000, samtliga cab. 3st automater och en 6vxl manuell. Alla med V8 annars försvinner hela meningen med dessa bilar. Camaro och Firebird är ju samma bil under skalet.
Skillnaden mellan cab och tak är att den mittersta delen av bagageutrymmet som är väldigt grunt försvinner på cabben men den bakre djupare delen är kvar. Så nästan halva bagaget försvinner
Väljer du årsmodell fram till 97 med Lt1 har du tändfördelaren optispark som kan ställa till med en del problem, på 98 och senare är det Ls1-motor med separata tändspolar som fungerar bättre, ls1 kan dock ibland ha problem med pistonslap, att kolven slår lite i cylinderloppen men de brukar överleva ändå.
Automatlådan 4l60e som sitter i båda versionerna händer de ibland att de ger upp och då är det oftast att den inte vill växla upp till trean som är vanligast.
Oljeläckage är vanligt på båda motorerna, både i framkant, bakre vevaxeltätning men även högre upp, men det är amerikanskt så lite sånt får man nästan leva med.
De kan även läcka från pinjonglagerpackningen i framkant på bakaxelklumpen.
Själv har jag bara varit ute efter de med cab för jag är inte intresserad av en sommarbil med tak.
Fördelar med targa är ju att de är billigare att köpa, lite tystare att åka i och styvare i karossen.
Här har du lite inspiration