2575
Sök

Broms ligger an

10 Inlägg
25 december 2006
Trådstartare
Jag har en Clio 2000 års modell. Den vänstra trumman bak ligger på och för det fick jag en 2 på besiktningen. Har kollat handbromsvire och det verkar helt ok. Vad jag förstår kan detta fel uppstå genom en dålig reduceringsventil. Nu till min fråga, vart sitter reduceringsventilen och hur byter man den?

Tacksam för svar!

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
25 december 2006
Bromsslangar kan med tiden göra så att bromsvätskans tryck inte går tillbaka.
Detta syns inte utifrån.

10 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
Det skulle mycket väl kunna vara det. Jag har varit med om det en gång tidigere och det tog många och långa stunder i garaget innanjag hittade felet vid det tillfället.

Nu tror jag dock inte att det är bromsslangen som är problemet. Dels är Clion inte så gammal, dels ska tydligen fel på  reduceringsventi vara ett vanligt fel på Clion. En meck på Volvo tipsade om felet, tyvärr fick jag aldrig tillfälle att intervjua honom om vart jag hittar ventilen och hur man byter ut den.
Senast redigerat av fiestamecken (26 december 2006)

1 893 Inlägg
26 december 2006
Ifall det är reducerings ventilen, borde då inte båda bakbromsarna ligga an?
Det är väl snarare så standard felet på de flesta bilar. Ägaren motionerar aldrig bromsarna, så de kärvar ihop. Vid vanlig "försiktig körning" använder de flesta inte bakbromsarna alls. De är utsatta för saltet på våra vägar, så det rostar.

Börja med att knacka på trumman med en hammare, se ifall du kan få loss lote rost där inne. Kör hävarmen som sitter på insidan av trumman, fram och tillbaka, börjar inte hjulet gå fritt, så är det bara att öppna trumman och på med en stålborste.

2 652 Inlägg
26 december 2006
som jag förstått så har du inte plockat ner trumman?

gör det o kolla så inte beläggen har fastnat i trumman . prova som någon annan sa att bakna på trumman med en gummiklubba el liknande .

10 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
Tvåkretssystemet gör ju att reduceringen inte behöver ske på båda bakhjulen samtidigt. Jag har kollat trumman och det verkar inte som om felet finns där. Jag har "petat loss" bromsbanden med en skruvmejsel och när jag bara använder handbromsen så fastnar de inte men startar jag bilen och använder vanliga bromsen så lossar de inte som de ska. Frågan kvarstår, är det någon som vet vart reduceringsventilen till bromsarna på Clion sitter?

1 893 Inlägg
26 december 2006
Skulle tro att den sitter i under huven. Kan ju vara inbygt i ABS enheten.
Låter ju mysko.

Servicetekniker
235 Inlägg
27 december 2006
jag e ju volvo mek o har jobbat en hel del med clio och mina erfarenhete på dom är att det brukar vara armen till parkeringsbromsen som trycker ut bromsbackarna i trumman som brukar kärva lite. Så det brukar räcka med att ta isär alltihopa o smörja upp den armen lite.
Du kan lättast kolla om det är armen som kärva genom att skruva av hjulet o sen för du in en skruvmejsel igenom ett av bulthålen och trycker tillbaka armen så märker du om det är den som kärvar. det är väldigt vanligt iallafall på dom bilarna.

Team Chevy740

10 Inlägg
2 januari 2007
Trådstartare
Jag bugar och bockar, stort tack till _Ralle_, visst var det armen till handbromsen som kärvade. Lite 5;56 och gymnastik och felet var fixat.

Servicetekniker
235 Inlägg
2 januari 2007
man vet ju vad man snackar om. smile
nä men antog att det var det för det är vanligt på alla dom bilarna.

Team Chevy740

Sök