2659
Sök

Saab 95 aero -00 "hackar vid gaspådrag"?

173 Inlägg
19 mars 2016
Trådstartare
#21
_Nas_ skrev:
Absolut! Återkom så fort du lyckats testa bara smile

Hallå igen! Lyckades idag få tummen ur röven och faktiskt testa att rycka LMM! Problemet är int elika mycket kvar men man kan faktiskt känna att det släppt en bra del! Hackar inte lika mycket men gör det pytte lite fortfarande! Det är inte lika dåligt som innan när bilen typ hoppade fram och skakade, nu är den mer små små skakningar men knappt så man märker dem. Laddtrycket sänktes pyttelite och jag märker att laddet kommer nu vid ca 3000rpm istället för lite över 2000.

309 Inlägg
19 mars 2016
#22
Går den bättre med LMM urkopplad kan vi konstatera att LMMen inte riktigt är med i matchen och ger felaktiga värden som sätter bränsle/luft blandningen lite hur som. Utan LMM körs motorn i något nödläge för att minimal skada ska inträffa. Du har nog högre bränsleförbrukning och dina avgasvärden är nog inte alls normala, så försök att hitta en LMM. Det är mitt nästa råd.

Du skrev i ditt första inlägg att du hade dragit loss en slang vid bypassventilen, har du testat att koppla in denna för att försöka få bort det "pyttelilla hackandet" ?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

156 Inlägg
20 mars 2016
#23
Antar är chippad eller har någon slags mjukvara som är anpassad till det högre laddtrycket?
Mvh/ Kevin smile


173 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#24
_Nas_ skrev:
Går den bättre med LMM urkopplad kan vi konstatera att LMMen inte riktigt är med i matchen och ger felaktiga värden som sätter bränsle/luft blandningen lite hur som. Utan LMM körs motorn i något nödläge för att minimal skada ska inträffa. Du har nog högre bränsleförbrukning och dina avgasvärden är nog inte alls normala, så försök att hitta en LMM. Det är mitt nästa råd.

Du skrev i ditt första inlägg att du hade dragit loss en slang vid bypassventilen, har du testat att koppla in denna för att försöka få bort det "pyttelilla hackandet" ?

Den slangen var urkopplad när jag köpte bilen, ägaren innan sa inget om det och jag var för dum att kolla det, därför gick bilen bättre när jag köpte den än vad den gör med den slangen i. Laddet var mindre då. Alla vakuum slangar är bytta.

Och den slangen sitter i nu hela tiden!

Ska försöka se om man kan prata med nån bilskrot om man kan få testa med en LMM o se om det blir bättre och sen köpa den!

173 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#25
Turbolover92 skrev:
Antar är chippad eller har någon slags mjukvara som är anpassad till det högre laddtrycket?
Mvh/ Kevin smile

njae denna är då helt org... förra ägaren sa att den tydligen var chipptrimmad med BSR men den tjommen hade då fan ingen koll på vad han sa.... ingen trimning på denna

156 Inlägg
20 mars 2016
#26
robbanc1997 skrev:
Turbolover92 skrev:
Antar är chippad eller har någon slags mjukvara som är anpassad till det högre laddtrycket?
Mvh/ Kevin smile

njae denna är då helt org... förra ägaren sa att den tydligen var chipptrimmad med BSR men den tjommen hade då fan ingen koll på vad han sa.... ingen trimning på denna

Okej, för om den inte är chippad och man pyser upp laddtrycket kommer motorstyrenheten inte gilla det och kommer inte kunna tillföra tillräckligt med bränsle. Vilket får bilen att hacka/gå dåligt.
Mvh/ Kevin


173 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#27
Turbolover92 skrev:
robbanc1997 skrev:
Turbolover92 skrev:
Antar är chippad eller har någon slags mjukvara som är anpassad till det högre laddtrycket?
Mvh/ Kevin smile

njae denna är då helt org... förra ägaren sa att den tydligen var chipptrimmad med BSR men den tjommen hade då fan ingen koll på vad han sa.... ingen trimning på denna

Okej, för om den inte är chippad och man pyser upp laddtrycket kommer motorstyrenheten inte gilla det och kommer inte kunna tillföra tillräckligt med bränsle. Vilket får bilen att hacka/gå dåligt.
Mvh/ Kevin

jo det förstod jag, men med tanke på att laddet ligger run 0,7-1 som max beroende på vädret verkar ju normalt?

156 Inlägg
20 mars 2016
#28
robbanc1997 skrev:
Turbolover92 skrev:
robbanc1997 skrev:

njae denna är då helt org... förra ägaren sa att den tydligen var chipptrimmad med BSR men den tjommen hade då fan ingen koll på vad han sa.... ingen trimning på denna

Okej, för om den inte är chippad och man pyser upp laddtrycket kommer motorstyrenheten inte gilla det och kommer inte kunna tillföra tillräckligt med bränsle. Vilket får bilen att hacka/gå dåligt.
Mvh/ Kevin

jo det förstod jag, men med tanke på att laddet ligger run 0,7-1 som max beroende på vädret verkar ju normalt?

Nja, gasar man fullt ska ju laddtrycket ligga stabilt på den nivå man ställt in det till om allt fungerar.
Mvh/ Kevin


1 777 Inlägg
20 mars 2016
#29
Turbolover92 skrev:
robbanc1997 skrev:
Turbolover92 skrev:

Okej, för om den inte är chippad och man pyser upp laddtrycket kommer motorstyrenheten inte gilla det och kommer inte kunna tillföra tillräckligt med bränsle. Vilket får bilen att hacka/gå dåligt.
Mvh/ Kevin

jo det förstod jag, men med tanke på att laddet ligger run 0,7-1 som max beroende på vädret verkar ju normalt?

Nja, gasar man fullt ska ju laddtrycket ligga stabilt på den nivå man ställt in det till om allt fungerar.
Mvh/ Kevin

Inte med Trionic 7 som är adaptivt och laddar så mycket som behövs för att komma upp i maxvrid oberoende av vädret. På gamla 9000 var ju problemet att effekten sjönk när det var varmt, så de ändrade det på 9-5. Det är vad jag läst mig till iaf.

173 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
#30
Bassiehof skrev:
Turbolover92 skrev:
robbanc1997 skrev:

jo det förstod jag, men med tanke på att laddet ligger run 0,7-1 som max beroende på vädret verkar ju normalt?

Nja, gasar man fullt ska ju laddtrycket ligga stabilt på den nivå man ställt in det till om allt fungerar.
Mvh/ Kevin

Inte med Trionic 7 som är adaptivt och laddar så mycket som behövs för att komma upp i maxvrid oberoende av vädret. På gamla 9000 var ju problemet att effekten sjönk när det var varmt, så de ändrade det på 9-5. Det är vad jag läst mig till iaf.

samma här. det är vad jag fått lära mig  : P

309 Inlägg
20 mars 2016
#31
Precis så är det. Trionic 7 arbetar utefter en effektkurva. Trionic 5 jobbar efter laddtrycket.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

173 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#32
_Nas_ skrev:
Precis så är det. Trionic 7 arbetar utefter en effektkurva. Trionic 5 jobbar efter laddtrycket.

Så kommer återkomma runt början på april om jag fått nån lycka med LMM! Ska in till Norrköping den 31:a för att hämta fälgar så tänkte ta en tripp förbi allbilsskroten och se om de har någon de skulle kunna låna för en 10 minuter så man kan testa innan man köper nått för 500kr som inte gör skillnad ändå xP

BTW, Vad blir syndromet av en trasig magnetventil? Såg nån snubbe på youtube som snacka om att om bilen hackar så äre troligen en trasig magnetventil, eller som han kallade det BPC valve, för att enligt han kan den reglera bränsle på nå konstigt sätt.

309 Inlägg
21 mars 2016
#33
robbanc1997 skrev:
_Nas_ skrev:
Precis så är det. Trionic 7 arbetar utefter en effektkurva. Trionic 5 jobbar efter laddtrycket.

Så kommer återkomma runt början på april om jag fått nån lycka med LMM! Ska in till Norrköping den 31:a för att hämta fälgar så tänkte ta en tripp förbi allbilsskroten och se om de har någon de skulle kunna låna för en 10 minuter så man kan testa innan man köper nått för 500kr som inte gör skillnad ändå xP

BTW, Vad blir syndromet av en trasig magnetventil? Såg nån snubbe på youtube som snacka om att om bilen hackar så äre troligen en trasig magnetventil, eller som han kallade det BPC valve, för att enligt han kan den reglera bränsle på nå konstigt sätt.

Om du ska till Norrköping så ring runt till alla skrotar som finns i närheten där (vet inte hur många dom har men det kanske du redan har gjort, ville bara påminna).

Med en trasig magnetventil går bilen på grundladd. När jag felsökte varför mitt laddtryck svajjade som fan testade jag att rycka kablaget som går till magnetventilen, då gick bilen bara på grundladd. Det är min erfarenhet, men andra kanske haft annorlunda beteende. Dela gärna med er i så fall.

Att köra turbo är beroendeframkallande...

173 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
#34
_Nas_ skrev:
robbanc1997 skrev:
_Nas_ skrev:
Precis så är det. Trionic 7 arbetar utefter en effektkurva. Trionic 5 jobbar efter laddtrycket.

Så kommer återkomma runt början på april om jag fått nån lycka med LMM! Ska in till Norrköping den 31:a för att hämta fälgar så tänkte ta en tripp förbi allbilsskroten och se om de har någon de skulle kunna låna för en 10 minuter så man kan testa innan man köper nått för 500kr som inte gör skillnad ändå xP

BTW, Vad blir syndromet av en trasig magnetventil? Såg nån snubbe på youtube som snacka om att om bilen hackar så äre troligen en trasig magnetventil, eller som han kallade det BPC valve, för att enligt han kan den reglera bränsle på nå konstigt sätt.

Om du ska till Norrköping så ring runt till alla skrotar som finns i närheten där (vet inte hur många dom har men det kanske du redan har gjort, ville bara påminna).

Med en trasig magnetventil går bilen på grundladd. När jag felsökte varför mitt laddtryck svajjade som fan testade jag att rycka kablaget som går till magnetventilen, då gick bilen bara på grundladd. Det är min erfarenhet, men andra kanske haft annorlunda beteende. Dela gärna med er i så fall.

ringe precis nya allbillskroten och frågade om de hade någon, de sa att de skulle kolla och att det var ok att testa med den isåfall om nån följde med under test tur!

173 Inlägg
6 april 2016
Trådstartare
#35
Hallå i stugan igen! Jo fick tummen ur röven och bytte LMM och bilen gick bättre men hackandet fanns ändå kvar. Så passade på att köpa nya stift från Speedparts (BCPR7ES-11) och då gick bilen felfritt! Så visade sig vara värdelösa tändstift och dålig LMM! smile (Då tändstiften var gamla och snustorra tydde det på för lite bensin och LMM var då problemet)

Har nu en annan fråga som jag bara tänkte om de är normalt, jag kör med öppet filter bara för att få höra spolljudet och dump, anledningen för låter gött som fan! Men har märkt att det låter inte riktigt "sug" på ljudet när den spolar, det är inte ett konstant "psssssssssshhhh" utan det är mer "pssfrrfrfrfrfrfrf". Att det typ fladdrar eller vad man ska säga, kan försöka slänga upp en video påt om ni inte förstår! 

Om ni förstår, ska det vara så? Eller kan det vara att turbon börjar bli dålig? Ryker inget ur avgasröret.

2 306 Inlägg
6 april 2016
#36
robbanc1997 skrev:
Hallå i stugan igen! Jo fick tummen ur röven och bytte LMM och bilen gick bättre men hackandet fanns ändå kvar. Så passade på att köpa nya stift från Speedparts (BCPR7ES-11) och då gick bilen felfritt! Så visade sig vara värdelösa tändstift och dålig LMM! smile (Då tändstiften var gamla och snustorra tydde det på för lite bensin och LMM var då problemet)

Har nu en annan fråga som jag bara tänkte om de är normalt, jag kör med öppet filter bara för att få höra spolljudet och dump, anledningen för låter gött som fan! Men har märkt att det låter inte riktigt "sug" på ljudet när den spolar, det är inte ett konstant "psssssssssshhhh" utan det är mer "pssfrrfrfrfrfrfrf". Att det typ fladdrar eller vad man ska säga, kan försöka slänga upp en video påt om ni inte förstår! 

Om ni förstår, ska det vara så? Eller kan det vara att turbon börjar bli dålig? Ryker inget ur avgasröret.

Inte turbon, men däremot dumpen. Kolla över den, såatt den funkar som den ska. Får du ett kvittrande dumpljud gör den troligen inte det, och det är skadligt för turbon i längden.


173 Inlägg
8 april 2016
Trådstartare
#37
Mew skrev:
robbanc1997 skrev:
Hallå i stugan igen! Jo fick tummen ur röven och bytte LMM och bilen gick bättre men hackandet fanns ändå kvar. Så passade på att köpa nya stift från Speedparts (BCPR7ES-11) och då gick bilen felfritt! Så visade sig vara värdelösa tändstift och dålig LMM! smile (Då tändstiften var gamla och snustorra tydde det på för lite bensin och LMM var då problemet)

Har nu en annan fråga som jag bara tänkte om de är normalt, jag kör med öppet filter bara för att få höra spolljudet och dump, anledningen för låter gött som fan! Men har märkt att det låter inte riktigt "sug" på ljudet när den spolar, det är inte ett konstant "psssssssssshhhh" utan det är mer "pssfrrfrfrfrfrfrf". Att det typ fladdrar eller vad man ska säga, kan försöka slänga upp en video påt om ni inte förstår! 

Om ni förstår, ska det vara så? Eller kan det vara att turbon börjar bli dålig? Ryker inget ur avgasröret.

Inte turbon, men däremot dumpen. Kolla över den, såatt den funkar som den ska. Får du ett kvittrande dumpljud gör den troligen inte det, och det är skadligt för turbon i längden.

Inte det jag menade, det är när turbon spoolar man ibland för flatter ljud istället för ett rent sug. Dumpen är som den ska och ger ett standard "pssh" varje gång. Det är typ själva turbon som typ låter fel när den spoolar, det är när det blir fullt laddtryck det inte blir normalt sugljud utan mer flatter liknande.

Förklarade ganska dåligt  : P

309 Inlägg
9 april 2016
#38
Va kul att du fick i ordning på bilen! Alltid tråkigt när bilen inte är 100 procentig.

Vad gäller din andra fråga är jag lite mer osäker på varför du inte får ditt "pppsssshhhhh"-ljud. Det jag vet är att om bilen går jämnt och fint, laddtrycket ligger som det skall du inte oroa dig för turbon. Aeroturbon är dessutom en väldigt bra turbo som tål en hel del stryk, därmed säger jag inte att den är odödlig men mycket stryk tål den.

Hoppas att någon annan kan föreslå något till din andra fråga. Släng upp en video så får vi andra här också en tydlig inblick på hur du menar smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

173 Inlägg
10 april 2016
Trådstartare
#39
_Nas_ skrev:
Va kul att du fick i ordning på bilen! Alltid tråkigt när bilen inte är 100 procentig.

Vad gäller din andra fråga är jag lite mer osäker på varför du inte får ditt "pppsssshhhhh"-ljud. Det jag vet är att om bilen går jämnt och fint, laddtrycket ligger som det skall du inte oroa dig för turbon. Aeroturbon är dessutom en väldigt bra turbo som tål en hel del stryk, därmed säger jag inte att den är odödlig men mycket stryk tål den.

Hoppas att någon annan kan föreslå något till din andra fråga. Släng upp en video så får vi andra här också en tydlig inblick på hur du menar smile

Ja stiften hade inte mått så bra heller för den delen! Så en ny LMM och stift gjorde susen! smile

Jo vet att den är redigt bra, men det känns lixom inte "rätt" på nått sätt, det är inte det där "normala sugljudet" när den spoolar upp, utan det är typ med flatter i det : P. kanske blir så vad vet jag, hade bara en fundering då det inte kändes rätt

309 Inlägg
13 april 2016
#40
Det borde finnas ett x-antal som är insatta i just turbo/ladd och allt vad det innebär. Det finns ingen annan som har liknande problem som dig? Typ om du googlar? Har själv inte testat googla.

Att köra turbo är beroendeframkallande...


Sök