3302
Sök

Oljeläckage Renault Megane 2004

54 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
Då har min Megane börjat skvätta ur sig olja från nåt ställe som jag är osäker på. Själva blocket (motorn) ser relativt ren ut men däremot på högersidan av motorn sitter något som roterar när motorn är igång och jag tycker mig se att det på tomgång tränger ut ytterst lite olja men då jag pendlar 22 mil t/r dagligen så skvätter det ner ordentligt i motorutrymmet.

Min okunskap säger mig att något saknas på bilderna, något "lock" som ska sitta över det som man ser roterar.

Bilderna finns här:
https://drive.google.com/folderview?id= … sp=sharing

Vore jättetacksam för lite hjälp då min Renault-verkstad redan har fått en del genom åren tongue

297 Inlägg
9 februari 2016
Det ska sitta ett täcklock där!

54 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
Naslund93 skrev:
Det ska sitta ett täcklock där!

Det var det jag misstänkte.... Du råkar inte veta vad det rätta namnet på täcklocket är? Krävs det packning och sånt också?

Jättesnällt att ta dig tid att svara smile

297 Inlägg
9 februari 2016
Det sitter bara ett lock, är väll en packning i locket.
Man brukar få med dom locken (sitter 2 st) i kamremssatsen då man plockar locken när man låser kamaxlarna. Hittade inga lösa delar på autoexperten, kolla med Renault om dom kan få fram något. smile

54 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
Naslund93 skrev:
Det sitter bara ett lock, är väll en packning i locket.
Man brukar få med dom locken (sitter 2 st) i kamremssatsen då man plockar locken när man låser kamaxlarna. Hittade inga lösa delar på autoexperten, kolla med Renault om dom kan få fram något. smile

Hmm det var ju intressant då en firma bytte kamremmen i oktober 2015, undra om man kan vända sig till dom och klaga? Det ser ju ut som fan i utrymmet till höger om läcket efter all olja som har skvätt ut....

54 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
Jag har lagt till en bild på ett kamremskit i samma länk, är det ett av de svarta man ser på bilden som är ett av dessa täcklock?

2 250 Inlägg
9 februari 2016
Ja, eller att det är problem med vevhusventillationen.  Då kan det trycka ut både det ena o andra.

Så jag skulle kolla upp detta också.

297 Inlägg
9 februari 2016
engqvist84 skrev:
Jag har lagt till en bild på ett kamremskit i samma länk, är det ett av de svarta man ser på bilden som är ett av dessa täcklock?

Ja det stämmer bra.
Åk tillbaka till firman och prata med dom. Kan ju vara så att dom inte fått i locket ordentligt.

54 Inlägg
9 februari 2016
Trådstartare
Tack för all hjälp! Ska besöka firman så får vi se hur det går smile

54 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
Vill avsluta med att berätta att verkstan som bytte kamrem i höstas har idag monterat dit ett nytt lock där det läckte olja så nu är det tätt smile
Dom gjorde det helt gratis också smile

297 Inlägg
10 februari 2016
engqvist84 skrev:
Vill avsluta med att berätta att verkstan som bytte kamrem i höstas har idag monterat dit ett nytt lock där det läckte olja så nu är det tätt smile
Dom gjorde det helt gratis också smile

Härligt att det gick så smidigt smile

Sök