3646
Sök

växellåda e30 getrag 260

48 Inlägg
26 december 2006
Trådstartare
Tjena
Har köpt en getrag 260 som ska sitta i min e30 320 med 325 motor. Nummret på lådan är:  260.0.1346.90
Den passar väl på m20b25?
Tyvärr så är det glapp i den ingående axeln i lådan nån mm. Jag har kommit fram till att det är lika bra och byta det lagret när man ändå har lådan lös.
Det jag undrar är hur svårt det är att byta och var man får tag på ett sånt lager, tips mottages tacksamt!
tack på förhand hoppas på svar mvh/ Jonas

1 893 Inlägg
26 december 2006
Mät iner, ytter diametern samt tjockleken, sedan är det bara att slå i en lager tillverkares katalog. Det som kan spela roll förutom det är, ifall lagret är kapslat, dvs om den har en plåt eller gummi sida, är det kapsling bara på ena sidan, eller båda.
Du bör inte ha svårt att hitta lager. Gå nu inte till BMW och köp, för de lurar skjortan av folk, plånboken är tunn när man kommer därifrån.
Här i Göteborg handlar man billiga lager på "Teknik produkter" Salsmästaregatan 23 tror jag adressen är. (Precis innan ringön om man kommer från Oslo hållet.)

Har de bara kapslade lager och du vill ha ett utan, så kan man köpa det kapslade och slita bort plåten/gummit.

48 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
OK tack så mycket för snabbt och bra svar:) Är det samma hållbarhet på dessa lagrena då? vet du nåt om hur svårt det är och byta de? trillar halva lådan isär när man börjar på och skruvar och försöker ta loss lagret eller hur funkar det?  Hade kanske varit bra med en spränksskiss?
mvh/Jonas

1 893 Inlägg
27 december 2006
Beror ju aldeles på hur den är monterad. Men oftast brukar man komma åt att knacka ut gamla lagret med ett dorn och knacka försiktigt med hammare. Jag skulle tro att du måste demontera gaveln, så du kommer åt att knacka på lagret.

Lagrena som Teknik Produkter saluför, kommer från SKF's konkurenter "Toyo" (Tror de hette så.) Jag har bytt hundratals lager i olika aplikationer, till Toyo. Har aldrig fått tillbaka någon med lager ras, i alla fall inte med mindre än att lager raset kunnat härledas till annat fel.

Du har inte skrivit i din profil var du är ifrån. Men är du från Gbg, tycker jag du skall demontera lagret och hämta ett hos TeknikProdukter.

48 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
ok vad menar du med gaveln? jag bor i karlskrona jag vet att det finns ett ställe här där dom säljer lager iallafall. Så det är inga konstigheter och byta lager eller?
tack igen mv/jonas

1 893 Inlägg
27 december 2006
JWSE30 skrev:
ok vad menar du med gaveln? jag bor i karlskrona jag vet att det finns ett ställe här där dom säljer lager iallafall. Så det är inga konstigheter och byta lager eller?
tack igen mv/jonas

Inte säker, men antagligen måste du ju öppna lådan så du kan knacka från ena hållet och ta ut lagret i andra änden. Vet ju inte exakt hur just denna lådan ser ut.
Borde dock inte vara några konstigheter.

48 Inlägg
27 december 2006
Trådstartare
OK tackar. har dock fått höra från flera hålla att det brukar vara glapp i den axeln och att de är normalt iochmed att den får mer stöd sen när lådan sitter på plats? Så nu vet jag inte vad jag ska tro vill ju inte byta lagret i onödan om de nu är dyrt och kanske krabbigt och byta? Men man vill ju inte sätta dit en kass låda utan man vill ju att allt ska vara redigt. Så nu e man lite splittrad:P
mvh/jonas

Sök