Hej,
Jag äger en Audi A4 B7 2008 (ej Bose eller DSP) som jag tänkte koppla in min eftermarknadsstereo i (SONY-DSX A40 UI). Jag köpte då denna adapter från BRL:
http://www.brl.se/sv/artiklar/audi-mm-q … stem.html. VAG-bilar har som kanske är känt mixtrat om lite gällande ström till stereon. Man får ibland blanda gul med röd för att få liv i den.
Så när jag skulle montera in stereon i söndags 28/2 så kopplade jag in adaptern i Audi's quadlock kontakt, och vidare in i mitt isokablage från stereon. ISO-kablaget på stereon har ju två kontakter, en ström och en för högtalare. Den kontakten som tillför ström har ju som ni vet gul, röd samt svart. När jag kopplar in den i adaptern så är det endast gul som "möts". Den svarta (jord) och den röda för ström går ut som en lös kabel från adaptern.
För att jag då ska få ström till min stereo, behöver jag koppla ihop röd och gul från stereon, till endast gul mot adaptern, då röd inte går någon stans i adaptern. När jag kopplar denna lösning så fick jag konstant ström till stereon(alltså så att jag kan starta och stänga av manuellt med knappen på huvudenheten). Adaptern har ju även 2st RCA som kopplas till stereon, samt även en blå kabel som verkar fungera som remote till mitt bakre orginalsteg som driver de bakre högtalare. När jag kopplade in remote från min stereo till den blå remote-kabeln till adaptern så klickade till i orginalsteget bak, alltså att det startade = bra tecken. Då tänkte jag yes, nu fungerar allt. Så jag kopplar ur stereon o adaptern för det var sent och jag var trött efter en dags pillande med kabeldragning, med tanken att jag monterar tillbaks det dagen därpå plus att jag måste ha bilen till jobbet.
Nästa dag så testar jag att koppla in stereon på precis samma sätt som jag beskriver ovan, men den är helt död. Inget liv i den varken om jag har tänding av, tändning i halv läge eller bilen startad. Dock, om jag ansluter stereo-remote kabeln med adapter-remote kabeln så klickar det där bak precis som det gjorde när det fungerade dagen innan. Men stereon är helt död, testade även med en billigare variant av stereo ja köpt på jula jag hade liggandes men det visade inget liv i den heller. Har kollat säkringen i stereon, även i bilen men alla är hela. Om jag däremot tar bort allting och kopplar på orginal Audi stereon så funkar den precis som den ska.
Om ni ser på bilden så går det en svart jordkabel från stereons isokablage, in i adaptern men att den sedan inte leder någonstans, kan det bero på detta? Att stereon inte blir korrekt jordad? Funkade i söndags utan att jag rörde den..
Jag bifogar en bild som förhoppningsvis förtydligar lite då det är en väldigt rörig förklaring.. Bara att ställa frågor om ni vill ha något mer förklarat..

![https://www1.garaget.org/archive/209/208247/390087/large_390087-3687374.jpg]()
Med vänlig hälsning,
Johan