Jag kom inte igenom besiktningen pga följande fel:
Ljuddämpare bak - Bristfälligt fastsatt
Ljuddämpare bak - LäckageJag såg att avgasklämman som klämmer fast ljuddämparen runt avgasröret inte satt åt ordentligt, jag kunde dra av ljuddämparen från avgasröret. Jag åtgärdade detta genom att skruva dit avgasklämman ordentligt och nu sitter ljuddämparen fast stenhårt över avgasröret.
Vid besiktningstillfället visste jag självklart inte om att ljuddämparen var lös. När besiktningsmannen (som verkade ha något emot mig eller min bil) gav mig besiktningsprotokollet så sa han att "Ljuddämparen är lös, det är ju bara att sparka på den så lossnar den". Varpå jag frågade "Jaha, är det upphängningen det är fel på eller?" och han svarade "Jo...".
Först när jag kom hem så såg jag att alla fel borde bero på avgasklämman. Men jag blir orolig över att det är något fel på upphängningen också eftersom han uttryckligen påstod det.
Jag har besiktat med den här exakta upphängningen i flera år helt prickfritt och tidigare har jag inte ens haft någon avgasklämma på ljuddämparen, så jag vet fan inte varför de blivit så otroligt petiga och dryga mot mig. Fan vad irriterad jag var när jag körde ifrån besiktningen pga det jävla bemötandet man fick. Det kändes som att man inte var välkommen där bara för att man kör en BMW E30.
Fästet längst fram till avgasröret som ni ser på filmen har aldrig suttit fast så det kan väl för bövelen inte vara det han grinar över? Dessutom sitter det ju långa vägar ifrån ljuddämparen.
https://vid.me/X9ryEdit: Helvete, jag startade bilen och blockerade avgasröret med en trasa. Ser då att det rinner kondensvatten från avgasklämman som kniper fast ljuddämparen på avgasröret. Hur fan kan det komma sig? Det sitter som sten...