Hej Precis blivit honda ägare efter ex antal år med VW. Igår uppstod det klonkande ljud.
Ljudet uppstår typ bara vid låga hastigheter och ojämnväg. Men de låter klonk och man hör att de är metalliskt typ. Är inte bäst på det där med stötdämpare/fjäder osv.
Har tänkt åka och hissa upp bilen och kika men är lite osäker på vad de kan röra sig om det är nån bussning eller liknande. Bilen har rullat 5700mil, Köpte den i januari med 1års svensk bilgaranti. Men antar väl att som vanligt är väl detta fel något som jag har orsakat eller något.
Ända gången man saknar en felkod hade varit så mycket lättare att hitta orsaken. Känns som att de finns så många olika saker de kan vara, men själva klonket låter rätt högt upp om man ska förklara det.
Det är en 1,8 sport automat för övrigt, Har testat gunga lite på både höger och vänster bak utan att hitta någrs skillnader när jag upptäckte detta igår men antar att jag inte får tillräckligt med gung på den för att få fram klonket.
Har kollat avgasröret och de är tomt i bilen, känt och klämt på det mesta men jag får för mig att det har något med fjädern eller dämparen för vid varje ojämnhet känns det som att den slår in i ändläget ganska högt upp så de känns inte däck relaterat heller. Får kontakta dem på tisdag och höra, Vet inte hur mycket man vågar åka med bilen nu innan man identifierat orsaken får inte fram ljudet när jag skakar på bilen där bak heller...
Detdär med garanti får man ta med en nypa salt.. Vi vet ju hur det är med rostGARANTIN på nya bilar, det ska vara IGENOM för att det ska gälla.. Därför kollar jag alltid de FINSTILTA FRISKRIVNINGSKLAUSULERNA noga..
Senast redigerat av tommen1 (27 mars 2016)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ja nej tror jag ger upp att få något på garanin lär väl kallas slitage delar osv så frågan är bara om de finns nån seriös bilfirma som kan eliminera problemet vill inte hamn hos nån rackare som byter ut halva bilens delar så kvarstår ändå själva orsaken. Känns så skumt att dämparen eller fjädern skulle ge med sig när bilen bara gått 5700mil men vad vet jag, kan ju vara nån gummidämpning som gett med sig också... hatar sånna här problem när man inte kan få fram dem när man står med bilen upphissad.
Ja nej tror jag ger upp att få något på garanin lär väl kallas slitage delar osv så frågan är bara om de finns nån seriös bilfirma som kan eliminera problemet vill inte hamn hos nån rackare som byter ut halva bilens delar så kvarstår ändå själva orsaken. Känns så skumt att dämparen eller fjädern skulle ge med sig när bilen bara gått 5700mil men vad vet jag, kan ju vara nån gummidämpning som gett med sig också... hatar sånna här problem när man inte kan få fram dem när man står med bilen upphissad.
Om det hittas fel inom 6 månader så är det upp till firman att bevisa att felet inte fanns vid leverans om jag inte minns helt fel. Står säkert bättre info om det hos tex konsumentverket.
Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Är det fram eller bak? Jag åker för visso en VW transporter inom jobbet och får ett klonkande metalliskt ljud i fram ibland och det har jag fått höra är övre fjäderbens lagret, iaf just gällande transporten(vanligt problem) så kan vara värt att kolla?
Ja den är köpt på bilfirma så de får ju bevisa att jag orsakat felet. Jag får för mig att de har med fjäderbenet eller k staget att göra kan ju vara glapp kanske? Fan man är för okunnig på detta trots att man jobbar som hissmontör så man är ju med på noterna men så svårt att hitta detta fel. Skulle vilja ligga under bilen och åka med så jag kan spåra ljudet typ. Det är vänster bak, ska prova shifta vänster bakdäck mot vänster framdäck för att kolla så de inte är hjulet som jäklas och då kan jag se allt bakom hjulet lättare, några tips på vad man kan känna och klämma på så allt sitter bra? Kommer man åt k staget och kan känna om de glappar? Om de glappar kan man dra åt det då eller är de nån bussning/packning som har gått då?
Kommer konket under belastning eller när bilen är påväg upp i fjädringen? För om det är det sista får du gunga till jävulen avlöser dig för att höra något. Så när du lyssnar och kollar försök få bilen i ett moment uppåt för min gissning är att en bussning är dålig och då i överkant så det är svårt att hitta vilken.
"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Hej bilen var inne på autoexperten och de felsökte och efter 20 min kom ett samtal om att de var stötdämparen som var dålig. Fine tänkte jag först och då bestämde vi att de skulle byta båda stötdämparna. Dag 2 åker jag in med bilen och då har de fått hem de nya stötdämparna och efter 1 timme ringer dem och säger att det är en infästningsdistans i typ plast eller gummi som sitter mot chassit som gått sönder av nån vätska som ska ha åkt ur stötdämparen... Då blev det genast öronen bakåt något kändes fel. Vad för vätska kan åka ur stötdämparen? Jag har sachs auto open gas pressure dämpare? Gas... Då jag tidigare gungat på bilen för att lyssna på stötdämparna för att hitta felet så har båda sidorna betett sig likadant och inget missljud. Det jag tror har hänt är ju att den såkallade distansen har gått sönder vid nån grop eller dylikt och att de egentligen inte är något fel på stötdämparna.
Vet inte hur jag skall ställa mig till detta han hade inga infästningsdistanser hemma så bilen skulle stå kvar över helgen och nya distanser skulle komma på måndag men jag köper inte att han bara dömmer ut stötdämparen innan han sett infästningen han verkar inte så kunnig och vilken vätska kan komma ur gasdämparna som gör att distansen går sönder och stötdämparen med? Kan jag på något sett se om stötdämparen är slut när jag kommer dit för jag skulle få se dämparen men de vet man ju själv att de är ju att de säkert går att tömma ur gasen på dämparen innan jag kommer...