3823
Sök

Din projekttråd är ännu inte aktiverad som ett projekt på din sida.

Skapa nytt projekt av denna tråd
KHRacing
15 augusti 2008
Trådstartare
#641
lillegarver skrev:
cerveza skrev:
lillegarver skrev:
Är det meningen att du ska köra fullgas på Vallåkra?

Vad är fel med generatorn? Det är i mina ögon helt förkastligt att mappa utan korrekt laddning.

Har du koll på vilka tändlägen som funkar på en evo motor?

Har ni kollat så att tändningen stämmer med stroboskop lampa?

Är bredbands lambdan inkopplad i VEMSet?

Verkar maskin gå hyffsat ok på dom varvtalen du kört den?

Har inte kvar ditt nummer.

Mvh

hej Marco... din hjälp behövs VERKLIGEN smile

som du säger så måste han ha en fullt fungerade generator... vore förödligt om man tappar spänning till pumparna eller nått annat så man rasar..

tändlägena på en evo motor är lite halvknepigt då den inte tål mkt förtändning alls..brinner väldigt fort i dom motorerna... folk brukar inte köra mer än 12-15 grader på dom vid max moment i motorn..

har strobat in den *hyffsat* vet inte om han har gjort det seriösare sen uppstarten

den ska gå *hyffsat* att köra den... bredbandslambdan är inkopplat i vemset men inte konfigurerad...



             Mvh Mattias

Vad är problemet med generatorn, laddar den lite? Inget alls? Funkar laddningslampan?

Är bredbandslambdan inkopplad via serie porten? Behöver den verkligen konfigureras då? Har testat med VEMS WB O2/EGT till VEMS mappnings program & då visar allt rätt med en gång.

DÅ måste det strobbas riktigt så att grundläget är känt.

Vad händer över 1500rpm? Fett, magert eller misständ?

Jag har hör detsamma ang. tändläge på EVO motorer. Jag tycker att det är bättre att börja på bensin för då är det enkelt att mappa fram korrekt tändning med hjälp av elektronisk knackavlyssning.

Sitter det fungerande bränsle & oljetrycks mätning i bilen?

Mvh Marco

Pelle o jag strobade tändningen igår igen tills det bättre.

ingen bränsle trycksmätare tyvärr, men oljetryck finns & fungerar. (vi fick ju lite plötsligt byta BTR)
skall se om vi kan ordna med en mätare idag !.

generatorn funkade när den testades, men inte nu längre - Problemet ligger i att jag inte vet exakt vad dte är för en generator, jag tog bara en liten en på skroten & nu är generatorfästet specialbyggt efter denna generatorn,

2 126 Inlägg
15 augusti 2008
#642
KHRacing skrev:
generatorn funkade när den testades, men inte nu längre - Problemet ligger i att jag inte vet exakt vad dte är för en generator, jag tog bara en liten en på skroten & nu är generatorfästet specialbyggt efter denna generatorn,

Fan passar inte Colt GTi generatorn till 4G63 motorn? jag har för mig att fästen och det är samma för isåfall har jag en till dig! Med fästen och allt! Motorn  jag har e ju en 4G67 vilket e stort sätt samma motor förutom turbon och så är den 1,8 liter istället för 2 liter!
Senast redigerat av Big_JN (15 augusti 2008)


9 Inlägg
15 augusti 2008
#643
För att underlätta felsökning, kan ni försöka svara på alla frågor jag ställt tidigare så utförligt ni kan.

/M

72 Inlägg
15 augusti 2008
#644
lillegarver skrev:
För att underlätta felsökning, kan ni försöka svara på alla frågor jag ställt tidigare så utförligt ni kan.

/M

hejsan marco...

jag vet faktiskt inte om dom kopplat in den via serieporten...

den misständer ingeting över 1500rpm... inte vad jag vet iaf... det var bara när regulatorn pajjade den dummade sig..


SEN KRISTIAN!!!! DU MÅSTE SKAFFA EN NY GENERATOR det tar ju bara en pisse paus att bygga en sketet fäste !!!!

sen ta å kolla hur lambdan är kopplad !!

Kalibrerar bilar.

KHRacing
15 augusti 2008
Trådstartare
#645
Beställde precis en helt ny generator.

Får den på måndag - Så Vallåkra är skrinlagt just nu, dock kommer bilen vara på plats.


Lambdan är uyrkopplad för att Pelle skulle "nolla" den.

Resten av frågorna kan jag inte svara på alls då jag inget vet om sånt, bärttra att låa den som kan, svara på dem :-)

marco, vi kanske kan ta ett kortare snack på Vallåkraträffen iaf ?

Slå mig en plings e du snäll.


mvh Kristian


& MATTE.... HEJS GYBBEN :-)

9 Inlägg
15 augusti 2008
#646
När ska ni köra till Vallåkra?

Tänkte om ni ska komma in till mig en sväng så vi kan titta på grejorna?

/M

KHRacing
15 augusti 2008
Trådstartare
#647
lillegarver skrev:
När ska ni köra till Vallåkra?

Tänkte om ni ska komma in till mig en sväng så vi kan titta på grejorna?

/M

söndag kl 11

call me please .

271 Inlägg
16 augusti 2008
#648
Inga problem och mappa på E85 men den som mappar lär ha koll på hur en tändkurva på en 4g63 ska se ut. Idiotiskt o köra utan generator, gör inte det.

Vad har du för tändning? Orginal spolar och ingen tändförstärkare så komemr du få gnistsläckning snabbt...


KHRacing
18 augusti 2008
Trådstartare
#649
I lördags var det www.bjuvsburnouten.se, en årligen återkommande bilträff (mest V8:or) sedan 2002, som alltid inträffar dagen innan Vallåkra.

Första pris i "asiat"-klassen:
http://www.geting.se/image.php/119565-PICT0204.JPG

Igår var det sedan Vallåkraträffen där förhopningsvis några av såg bilen ståd vid
Ralphs Däck ute på flygrakan:
http://www.geting.se/image.php/119566-PICT0207.JPG

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
#650
youask skrev:
Inga problem och mappa på E85 men den som mappar lär ha koll på hur en tändkurva på en 4g63 ska se ut.

Hur kan man veta hur en tändkurva skall se ut för just denna motorindividen med just dess förutsättningar utan att kört mot spikning på blyfritt?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

271 Inlägg
18 augusti 2008
#651
torpis skrev:
youask skrev:
Inga problem och mappa på E85 men den som mappar lär ha koll på hur en tändkurva på en 4g63 ska se ut.

Hur kan man veta hur en tändkurva skall se ut för just denna motorindividen med just dess förutsättningar utan att kört mot spikning på blyfritt?

finns anledningar till varför tändkurvorna på de flesta värre gamla 4g63 med e85 ser ungefär likadana ut..
Man kör en grundkurva sen får man anpassa efter EGT när man mappar E85.


KHRacing
19 augusti 2008
Trådstartare
#652
Nu rör det på sig i garaget - efter några timmars "knackandes" på datorn så känns maskinen helt annorlunda & nu verkar den vara vid liv, istället som förut, har feber & allmänt kraslig :-)

Imorognkvälls kommer det nog lite filmaction !

VW Ägare
1 011 Inlägg
19 augusti 2008
#653
Nu lyser framlamporna rätt iallafall.. tongue

Henrik Eberlund

KHRacing
20 augusti 2008
Trådstartare
#654
Idag ha det varit privat testdag på ett flygfält :-)

bilen har ungerat relativt tillförlitligt.

körde av generatorremmen två ggr & så lossnade slangen till vattengrejjen
till spjällhuset & tömde halva kylsystemet på plattan..

Men annars har det fungerat bra & det spinner.... 1-2-3-4... :-)

VW Ägare
1 011 Inlägg
20 augusti 2008
#655
Efter en hård testdag som jag tycker har gått förhållandsvis bra så är man ganska trött. Bilen går bra men behöver mer finjusteing eller snarare den behöver finjustering för den har inte fått det än.

Har lagt upp två videor på youtube så kan ni njuta av det underbara ljudet från Kristians EVO.

http://www.youtube.com/watch?v=jw8AZnfJDUg

http://www.youtube.com/watch?v=zDxkzESQA-k
Senast redigerat av h_eberlund (20 augusti 2008)

Henrik Eberlund

KHRacing
20 augusti 2008
Trådstartare
#656
Tack Henrik mkt trevliga filmer.- ja som sagt - det går halvtasikgt bra just nu - imroogn åker lådan ur dock för byte av packnigen mellan bottendel & vev-emot kopplingen

4 Inlägg
20 augusti 2008
#657
Kul att EVOn är igång nu smile!! Var den första som fick en åktur på vägen, utan skyltar 8)!! Kanske även första kvinnliga passagerare wink?? Nä kul det här! Ses imorrn!!
Senast redigerat av GetLowLow (20 augusti 2008)

306 Inlägg
20 augusti 2008
#658
Grattis Kristian! riktigt glad för din skull nu!! big_smile

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
20 augusti 2008
#659
Grattis

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Backwoods Garage!
1 405 Inlägg
20 augusti 2008
#660
fan va grymt big_smile äntligen!
var nere på vallåkra å såg din bil smile
men hitta inte dig sad hade du gått å gömt dig någonstans?

mvh Philip

LAMPAN - Back wood´s garage - Western Chaos
Kör Saab 90 T16 - turbo & 1060kg - http://www.garaget.org/?car=49214
Sköter Media åt min bror och hans 200sx 1uz-V8 driftingbygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265625


Sök