Tjenare, tänkte dela med mig av mitt pågående projekt! Tanken var från början en vanlig 940ltt med T3/T4 turbo, men sen var det ju tuffare med fler ventiler fick jag reda på!
Tankarna är en 16v motor i en gubbig 745. För stunden står den med Motornords H-profil, 16v originalkolvar i standardutförande, nya lager till vevaxel samt vevstakar med uppmätta spel. Packningar, ringar. 24mm ståldrev från KL samt deras aluremskiva pga något löjligt kilspår. Uppfräschat topplock, riktplanat och tyvärr inte portat något. Std ventiler och fjädrar. Rem och spännare från AQ171.
Styrsystemet blir Nira i3, ett stycke 044 pump och E85 i tanken. Spridarna är jag osäker på. Org. 16v insug, separata tändspolar, wastedfire.
Så allting började med att jag drog iväg och handlade mig ett komplett topplock från en B234, samt kolvar och stakar från tillhörande motor.
Lånade med mig verktyg från jobbet och skruvade isär toppen och demonterade ventilerna.
Körde sedan hem till en polare som blästrade samt riktplanade toppen åt mig, såg helt klart mycket trevligare ut.
Drog ihop en lista på jobbet och beställde hem nya ventiltätningar och alla packningar, pinnbultar till avgassidan samt muttrar, gjorde sedan en fulslipning av ventilerna med slippasta och luftmaskin, knep tyvärr inga bilder av detta men ska helt klart bättra mig!
Nästa steg blev ett bilköp, tyvärr har jag ingen bild på den heller, men det kommer!
Åkte till samma kompis som planade toppen och köpte mig ett motorblock från en B230FD han hade liggandes. Loppena såg fina ut och vändkanter syntes men kändes inte.
Rev isär blocket, ut med kolvar, stakar och vevaxel. Klickade hem kolvringar, lager och vattenpump från folkraceshop, bestämde mig även för att köpa H-profil, så det inhandlades från Motornord.
När allt ändå var isär övertalade min garagekompis mig att mäta upp så att det inte var för tighta lagerspel, sagt och gjort så la vi en kväll på det och det såg okej ut.
I ungefär samma veva fick jag tag i en kille som kunde smida ihop ett grenrör åt mig.
Så det blev pulssplit samt uttag för extern WG, och här får ni även en bild på två av vevstakarna.
Grenröret har blivit testmonterat men ska iväg med kompisen för riktplaning av flänsarna.
Sedan så står det såhär numera,svartmålat block, utbytta packningar överallt, packboxar, mindre vevhusvent från en gammal B230A så det får plats ordentligt, lite kluven på om jag ska fixa lite bättre ventilation, tips uppskattas. På bild sitter det spännare från golf1 och en 146kuggars rem, det stämmer dock inte längre då jag valde att köpa rem och spännrulle från en Volvo Penta motor;AQ171
I bakgrunden skymtar ni även garagepolarens E30 som ska få en M50 i motorutrymmet.
Sedan slopade jag drömmarna om VEMS och köpte mig ett gammalt Nira i3 till vettigt pris.
Tankarna här är att köra på separata tändspolar, 115r från VAG. Någon som har erfarenhet då jag bara kommer använda mig av vevaxeltrigger. Går det att köra med semi-sekventiell styrning av spridare samt wasted fire på tändspolarna utan kam-trigger?
Det var nog allt för mig denna gång, uppdaterar allt eftersom!
Tankarna är en 16v motor i en gubbig 745. För stunden står den med Motornords H-profil, 16v originalkolvar i standardutförande, nya lager till vevaxel samt vevstakar med uppmätta spel. Packningar, ringar. 24mm ståldrev från KL samt deras aluremskiva pga något löjligt kilspår. Uppfräschat topplock, riktplanat och tyvärr inte portat något. Std ventiler och fjädrar. Rem och spännare från AQ171.
Styrsystemet blir Nira i3, ett stycke 044 pump och E85 i tanken. Spridarna är jag osäker på. Org. 16v insug, separata tändspolar, wastedfire.
Så allting började med att jag drog iväg och handlade mig ett komplett topplock från en B234, samt kolvar och stakar från tillhörande motor.
Lånade med mig verktyg från jobbet och skruvade isär toppen och demonterade ventilerna.
Körde sedan hem till en polare som blästrade samt riktplanade toppen åt mig, såg helt klart mycket trevligare ut.
Drog ihop en lista på jobbet och beställde hem nya ventiltätningar och alla packningar, pinnbultar till avgassidan samt muttrar, gjorde sedan en fulslipning av ventilerna med slippasta och luftmaskin, knep tyvärr inga bilder av detta men ska helt klart bättra mig!
Nästa steg blev ett bilköp, tyvärr har jag ingen bild på den heller, men det kommer!
Åkte till samma kompis som planade toppen och köpte mig ett motorblock från en B230FD han hade liggandes. Loppena såg fina ut och vändkanter syntes men kändes inte.
Rev isär blocket, ut med kolvar, stakar och vevaxel. Klickade hem kolvringar, lager och vattenpump från folkraceshop, bestämde mig även för att köpa H-profil, så det inhandlades från Motornord.
När allt ändå var isär övertalade min garagekompis mig att mäta upp så att det inte var för tighta lagerspel, sagt och gjort så la vi en kväll på det och det såg okej ut.
I ungefär samma veva fick jag tag i en kille som kunde smida ihop ett grenrör åt mig.
Så det blev pulssplit samt uttag för extern WG, och här får ni även en bild på två av vevstakarna.
Grenröret har blivit testmonterat men ska iväg med kompisen för riktplaning av flänsarna.
Sedan så står det såhär numera,svartmålat block, utbytta packningar överallt, packboxar, mindre vevhusvent från en gammal B230A så det får plats ordentligt, lite kluven på om jag ska fixa lite bättre ventilation, tips uppskattas. På bild sitter det spännare från golf1 och en 146kuggars rem, det stämmer dock inte längre då jag valde att köpa rem och spännrulle från en Volvo Penta motor;AQ171
I bakgrunden skymtar ni även garagepolarens E30 som ska få en M50 i motorutrymmet.
Sedan slopade jag drömmarna om VEMS och köpte mig ett gammalt Nira i3 till vettigt pris.
Tankarna här är att köra på separata tändspolar, 115r från VAG. Någon som har erfarenhet då jag bara kommer använda mig av vevaxeltrigger. Går det att köra med semi-sekventiell styrning av spridare samt wasted fire på tändspolarna utan kam-trigger?
Det var nog allt för mig denna gång, uppdaterar allt eftersom!
Senast redigerat av Luuther (9 maj 2016)
0
0
0
0