4306
Sök

Martins 745 16v turbo

Update 16/3

6 963 Visningar
Uppdaterades senast 11 maj 2017
50 Inlägg
8 maj 2016
Trådstartare
#1
Tjenare, tänkte dela med mig av mitt pågående projekt! Tanken var från början en vanlig 940ltt med T3/T4 turbo, men sen var det ju tuffare med fler ventiler fick jag reda på!
Tankarna är en 16v motor i en gubbig 745. För stunden står den med Motornords H-profil, 16v originalkolvar i standardutförande, nya lager till vevaxel samt vevstakar med uppmätta spel. Packningar, ringar. 24mm ståldrev från KL samt deras aluremskiva pga något löjligt kilspår. Uppfräschat topplock, riktplanat och tyvärr inte portat något. Std ventiler och fjädrar. Rem och spännare från AQ171.
Styrsystemet blir Nira i3, ett stycke 044 pump och E85 i tanken. Spridarna är jag osäker på. Org. 16v insug, separata tändspolar, wastedfire.

Så allting började med att jag drog iväg och handlade mig ett komplett topplock från en B234, samt kolvar och stakar från tillhörande motor.
Lånade med mig verktyg från jobbet och skruvade isär toppen och demonterade ventilerna.
http://imageshack.com/a/img922/773/aifByV.jpg

Körde sedan hem till en polare som blästrade samt riktplanade toppen åt mig, såg helt klart mycket trevligare ut.
http://imageshack.com/a/img924/5775/lJYKuJ.jpg
Drog ihop en lista på jobbet och beställde hem nya ventiltätningar och alla packningar, pinnbultar till avgassidan samt muttrar, gjorde sedan en fulslipning av ventilerna med slippasta och luftmaskin, knep tyvärr inga bilder av detta men ska helt klart bättra mig!

Nästa steg blev ett bilköp, tyvärr har jag ingen bild på den heller, men det kommer!
Åkte till samma kompis som planade toppen och köpte mig ett motorblock från en B230FD han hade liggandes. Loppena såg fina ut och vändkanter syntes men kändes inte.
http://imageshack.com/a/img921/5282/GHgjOr.jpg
Rev isär blocket, ut med kolvar, stakar och vevaxel. Klickade hem kolvringar, lager och vattenpump från folkraceshop, bestämde mig även för att köpa H-profil, så det inhandlades från Motornord.
När allt ändå var isär övertalade min garagekompis mig att mäta upp så att det inte var för tighta lagerspel, sagt och gjort så la vi en kväll på det och det såg okej ut.

I ungefär samma veva fick jag tag i en kille som kunde smida ihop ett grenrör åt mig.
http://imageshack.com/a/img922/1051/LHOam6.jpg
Så det blev pulssplit samt uttag för extern WG, och här får ni även en bild på två av vevstakarna.
http://imageshack.com/a/img921/1310/soy8LH.jpg
Grenröret har blivit testmonterat men ska iväg med kompisen för riktplaning av flänsarna.

Sedan så står det såhär numera,svartmålat block, utbytta packningar överallt, packboxar, mindre vevhusvent från en gammal B230A så det får plats ordentligt, lite kluven på om jag ska fixa lite bättre ventilation, tips uppskattas. På bild sitter det spännare från golf1 och en 146kuggars rem, det stämmer dock inte längre då jag valde att köpa rem och spännrulle från en Volvo Penta motor;AQ171
I bakgrunden skymtar ni även garagepolarens E30 som ska få en M50 i motorutrymmet.
http://imageshack.com/a/img922/9163/wuppqo.jpg

Sedan slopade jag drömmarna om VEMS och köpte mig ett gammalt Nira i3 till vettigt pris.
http://imageshack.com/a/img922/7798/IjD5F9.jpgTankarna här är att köra på separata tändspolar, 115r från VAG. Någon som har erfarenhet då jag bara kommer använda mig av vevaxeltrigger. Går det att köra med semi-sekventiell styrning av spridare samt wasted fire på tändspolarna utan kam-trigger?

Det var nog allt för mig denna gång, uppdaterar allt eftersom!
Senast redigerat av Luuther (9 maj 2016)

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

50 Inlägg
15 maj 2016
Trådstartare
#3
Hopp, kanske dags att visa att man faktiskt gjort något under veckan.

Är inte mycket men åtminstonde en update!
Började med en retur i tråget. Kör AN16 där och ville inte borra upp i blocket då det är så jävla lätt att borra snett och bråka till det, samt så känns det inte optimalt att svetsa gjutjärn med en vanlig migsvets.

Fixade borr så jag kunde borra 25mm hål, då svetsflänsen jag hade var 24.5mm.
http://i66.tinypic.com/29pq88p.jpg

Tog lamellskivan på rondellen och tog bort färgen.
http://i63.tinypic.com/291ic8j.jpg

Svetsade sedan dit skiten utvändigt samt invändigt. Förhopningsvis håller detta tätt, är inte mycket av en svetsare så att säga roll
http://i63.tinypic.com/2q3q1xs.jpg

http://i64.tinypic.com/14ukieb.jpg
Och detta är väl slutresultatet eller vad jag nu ska kalla det tongue
Är lite skeptisk över vinkeln men jag får testa och se hur det går.


Sen var grenröret även iväg i veckan till garagekompisens jobb där han riktplanade flänsarna då de var ojämna som fan. Skulle ju suga att blåsa en avgaspackning bara för en sådan skitanledning, eller hur? Han fick även bort lite metallskägg i delningen till wastegaten, då killen som byggde grenröret verkade ha glömt av att slipa bort det det i mitt grenrör. neutral
http://i64.tinypic.com/52yovn.jpg
http://i63.tinypic.com/k0kbk1.jpg
http://i63.tinypic.com/1he5js.jpg

Sen köpte jag även en adapter från KL för att få dit en TPS från 850. Visserligen fick jag denna av min kompis från ett 960 vrak på hans gård, men det ska vara samma så det är nog inga problem!
http://i68.tinypic.com/2luax00.jpg
Nu när man fick hem denna "adapterplatta" så ångrar man lite att man inte gjorde en själv. Vilket ockerpris egentligen, och skruvar skickar de inte heller med! lol

Skruvade dit generator och lite annat skit som en slang för oljetrycket, fick bli AN4 i samma oljekanal som oljetrycksgivaren sitter i. smile
Här kanske ni även lägger märke till att spännaren är en annan än tidigare bild, som sagt. Fick inte riktigt den här Opelrem-VWspännar-historian att gå ihop sig. roll
http://i63.tinypic.com/9hnp4w.jpg

Inte så mycket gjort denna update, däremot kan jag berätta att polarn slängde dit toppen på sin M50 nu i helgen också. Fick liten utskällning när jag skrev att hans bil skulle få en M50 i motorutrymmet, så nu får jag ju nämna att det är en helsmidd maskin med en vevaxel från en B28, 85mm borr, PPF's vevstakar samt smidda JE-kolvar. Toppen är inget gjort med förutom lite tillsnyggade kanaler samt dubbla insugskamaxlar och dubbla ventilfjädrar från M60B40. cool
http://i64.tinypic.com/11hfcdf.jpg
http://i65.tinypic.com/vr6ljl.jpg

Sen en skitkass bild på bilen också, men det får duga.
http://i66.tinypic.com/2wnz0k0.jpg

Allt för denna gång skulle jag tro. Är det för långa inlägg eller är det lagom?
Vi hörs tills nästa gång!big_smile
Senast redigerat av Luuther (15 maj 2016)

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

47 Inlägg
15 maj 2016
#4
följer smile

100 sugis hästar är roligare än 100 turbo hästar!

50 Inlägg
22 maj 2016
Trådstartare
#5
Tjenare allihopa. Tänkte bara skriva en någorlunda lägesupdate så ni inte tror jag dött denna helg. Har inte hänt så mycket mer än att jag åkt iväg och hämtat två växellådor samt kardan, sedan åkt och lämnat lådan så ska en kompis förstärka stoppringen på tredje växeln. Lovar att visa bilder på detta då jag inte sett någon annan göra på samma sätt som han tidigare, lovar att skicka upp en bild på det när allt är klart! Lovar att nästa update kommer vara lite större! big_smile
Nämnde aldrig vad för låda det är, men antar att ni kan räkna ut med röven vad det gäller för någon? wink
Senast redigerat av Luuther (22 maj 2016)

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

50 Inlägg
27 juni 2016
Trådstartare
#6
Hej alla glada. Helt dött är det inte här. Fick vänta ett tag på kopplingen och polaren började inte med lådan förrens kopplingen var hemma. Blev i alla fall ett Dannej enkelmassesvänghjul, 765 tryckplatta och en fjädrad 6puck lamell.
http://i66.tinypic.com/2luxr2v.jpg

Polarn ( http://www.garaget.org/Brohmee ) här på garaget svetsade lådan åt mig när han hade tid över och det blev ju fint. Får hoppas jag inte kastar den åt helvete då det gärna händer för mig. Händer det blir det ZF ändå, inget snack om saken.
http://i65.tinypic.com/30ms8qr.jpg

Annars har det inte hänt mycket, sitter och kliar mig i skallen angående styrsystemet. Någon som vet om jag måste köra en smalbandslambda till Nira i3 och sedan en bbl bara för att kunna övervaka AFR? Känns lite knepigt på just den delen att koppla in saker och ting. Skriv gärna ett ord eller tretton angående det om ni har idéer. neutral

Så nu väntar jag på att en distans ska göras av min garagekompis så kopplingsgaffeln hamnar längre ut och närmare tryckplattan. Sen ska det väl fyllas olja i lådan och montera växellänkage och sen hinkas motorn i. Sen fortsätter vi väl därifrån.

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

50 Inlägg
28 september 2016
Trådstartare
#7
Hej de få glada som faktiskt läser. Är lite smått oengagerad här och i garaget.
Just nu har det stått stilla för oss båda då det är svårt med motivation samtisigt som vi snickrar upp isolering och väggar i ett garage på 160kvm.
Hoppas jag kan visa vad jag går för till nästa vår på banorna.

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage

73 Inlägg
16 mars 2017
#8
Hej, gott med 16v turbo, körde det innan och funderar själv på att bygga ihop motorn i nått igen (Y)
Du kan köra med en MTX-L mätare från innovate, den har utgående signalkabel som simulerar både smallbandslambda och bredbandslambdasignal om du vill koppla det till sprutet.


50 Inlägg
11 maj 2017
Trådstartare
#9
Hej alla glada. Står just nu i det nya garaget och skruvar med bilen så ofta jag kan.
Kort och gott, rivit dit bromsservot, blev trött på skiten så slippade upp bromscylinderns skruvhål så nu sitter den där den sitter.
Monterat kopplingscylinder samt slavcylinder. Slaven sitter dock inte av någon udda anledning. Låsringen vägrar sätta sig ordentligt så den trycks loss när man rör den.
Satt dit ett tryckrör för att kunna svetsa fast fästet min vän på svarvarverkstaden fixade fram för MAT-givaren, även satt dit MAT-givaren på lämplig plats,
Rivit bort allt som har med LH 2.2 att göra, mer eller mindre. Boxen får sitta kvar med några få kablar som inte gick in till motorrummet. Tändboxen har också fått åka och kablage som gick in. Mer eller mindre det enda kablage jag har kvar från original just nu är oljetrycksgivaren samt laddkabel mellan generator och instrumenthus, samt signalen till solenoiden på startmotorn.
Monterat spridare samt tändspolar och har nu börjat ge mig in på detta med att koppla in mitt NIRA i3 styrsystem.
Är inte så vass på det men hoppas det går, annars får det bli som det blir.

Dumpar lite bilder då jag inte orkar skriva så mycket.
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/18426348_1658741447476883_635797345_o.jpg?oh=6d92acf85d535507a741b15cf605aeb0&oe=5916A006
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/18426319_1658741387476889_119743673_o.jpg?oh=770942f2f8e35813298f02ed325d24d1&oe=591774ED
https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/18426372_1658741417476886_1703847894_o.jpg?oh=c4f84617cb7ac8ecc523e78145a17c7f&oe=59167386
Flytten

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t35.0-12/18426380_1658741407476887_478734349_o.jpg?oh=a08a9bd7638bd72278d019884bb03a23&oe=59167487
Lite bild på motorn och lite kablage!

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/18052673_10203268019936707_237398815_n.jpg?oh=af8c486f880156eb72a347194533ed1d&oe=5916B7FC
MAT-givaren

Slutligen, en bild på hur det ser ut just nu.

https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/18449878_1658741384143556_1774884886_n.jpg?oh=8fd4c3180bec55f5d6c29c3f19c25640&oe=5916B3CE

Tack och hej, updatear så mycket som möjligt och ska försöka dokumentera lite bättre! cool
Senast redigerat av Luuther (11 maj 2017)

Kika gärna in på mitt projekt!
745 16v Turbo
Vå Garage


Sök