3720
Sök

Kan man kolla upp vilken växellåda en passat har?

930 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
Jag har börjat snegla lite på att byta till en passat från årsmodell 2011 och uppåt. Då Audin är något liten med barn och allt som kommer till med det.
Man har ju läst mycket om problemen med Passats DSG lådor och då framförallt DSG7:an om jag förstått det rätt.
När man kikar in bilar så är det ju svårt att avgöra vilken låda som sitter i en bil. Men kan man på något sätt kolla upp detta genom att använda regnummer på bilen?

V70:ns projekttråd! kolla in där;)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223643

Evildan
18 maj 2016
Med ett registreringsnummer får du även tillgång till chassinummer vilket i sin tur gör att du kan med hjälp av en vindecoder (googla) får fram vilken växellåda som bilen är utrustad med.
Eller ring din lokala VW handlare och fråga när du hittat ett objekt.

(Jag skulle inte ta i en DSG-bil med tång pga alla problem som varit med dom, även om det bidrar till att köpeskilingen på en GAS-wagen är lågt och lättöverkomligt.)

Drifteru Wannabe!
10 Inlägg
18 maj 2016
Du vet om det är DSG6 eller DSG7 beroende på motor.
Om det är 2.0 TSI eller 2.0 TDI är det DSG6.

Är det 1.6 TDI eller 1.4 TSI är det DSG7, ska vara iaf.

4 261 Inlägg
18 maj 2016
alla dsg lådor är skit. spelar ingen roll 6an eller 7an. har som lägst fått på jobbet en passat som hade gått runt 2000 mil med missljud från växellådan, skrammel från lådan. Det är verkligen lotto med dom lådorna. kan börja låta illa redan från 0-100000mil. har du riktigt otur börjar det låta tidigt, har du tur börjar det senare. men det kommer förr eller senare iaf.

Problemet är kanske fixat med nya passaterna från 2016 men man vet aldrig

5 706 Inlägg
18 maj 2016
panda666 skrev:
alla dsg lådor är skit. spelar ingen roll 6an eller 7an. har som lägst fått på jobbet en passat som hade gått runt 2000 mil med missljud från växellådan, skrammel från lådan. Det är verkligen lotto med dom lådorna. kan börja låta illa redan från 0-100000mil. har du riktigt otur börjar det låta tidigt, har du tur börjar det senare. men det kommer förr eller senare iaf.

Sällan det är lådan som skramlar, svänghjul däremot kan bli lite väl musikaliska redan efter några enstaka tusen mil.

Cupra_
18 maj 2016
simlar skrev:
panda666 skrev:

Sällan det är lådan som skramlar, svänghjul däremot kan bli lite väl musikaliska redan efter några enstaka tusen mil.

Eller mekatronikenheten.. Jag har kört mängder med dsg-bilar i jobbet och de med Dsg7 är de enda som verkligen har rasat för oss, och de har rasat riktigt ofta trots skötta servicear.. DSG6 har vi aldrig lyckats förstöra helt, dock gick ett svänghjul på en caddy en gång.. Jag är grymt anti till dsg också, trots att jag har en själv.. Men sköter man oljebytena på 6:an och kör som folk så verkar de hålla bra.

930 Inlägg
18 maj 2016
Trådstartare
Okej,  det ni säger är ju lite vad man läst också. Men ändå använder/köper folk dom verkar det ju som. Jag vill egentligen inte byta ifrån Audin då jag älskar den. Men det är ju som sagt inte världens största packningsutrymme på en sån. Sen hade det vart riktigt skönt med en automat. En nyare Audi A6 har jag funderat på, men priserna ligger ju också betydligt högre där.
Får väll försöka hålla kvar A4an så pass länge att dom nya passaterna fått lite kött på benen smile

Cupra_
18 maj 2016
Jag har ju en exakt sån du tittat på, jättetrevlig bil verkligen.. Jag skulle inte vara orolig för en med den 6-växlade lådan. Jag letade länge efter en manuell men det var snudd på omöjligt med den utrustningen jag ville ha.

Tänk på att det är samma lådor i hela koncernen, så det kvittar om du kör Audi. Seat, skoda eller Volkswagen.

Om det är utrymme du vill åt kan jag dock avråda från Passaten.
Jag hade en V70 innan. Bagageutrymmet är betydligt smalare i passat än V70, men du får bättre benutrymme i baksätet istället. Skulle jag byta ut passaten idag skulle det nog bli en ny V70 igen då jag har mer användning av bagageutrymme. A6 känns för mig som en lite större passat med mycket dyrare ägandekostnader bara..

Passaten spöar dock volvon med hästlängder i körglädje.
Servicearna är det ungefär samma pris på som på Volvo, fast mycket sämre verkstäder.

Passatens baksäte är dock bättre än volvons om du ska ha barnstol.
Senast redigerat av Deception (18 maj 2016)

930 Inlägg
20 maj 2016
Trådstartare
Deception skrev:
Jag har ju en exakt sån du tittat på, jättetrevlig bil verkligen.. Jag skulle inte vara orolig för en med den 6-växlade lådan. Jag letade länge efter en manuell men det var snudd på omöjligt med den utrustningen jag ville ha.

Tänk på att det är samma lådor i hela koncernen, så det kvittar om du kör Audi. Seat, skoda eller Volkswagen.

Jag hade en V70 innan. Bagageutrymmet är betydligt smalare i passat än V70, men du får bättre benutrymme i baksätet istället. Skulle jag byta ut passaten idag skulle det nog bli en ny V70 igen då jag har mer användning av bagageutrymme. A6 känns för mig som en lite större passat med mycket dyrare ägandekostnader bara..

Servicearna är det ungefär samma pris på som på Volvo, fast mycket sämre verkstäder.

Angående att jag just kollar Passat är för att jag gillar tyskt. Har haft Volvo innan och släkt har det med. Men tyvärr finns det ingenting som lockar hos dom. Det är ju inte kris med utrymme men lite större hade ju inte skadat, och då samtidigt även passa på att få en automat. Och barnstolar ska ju också få plats som sagt. Där är inte heller A4an något att hurra för. Helt omöjligt att sitta i framsätet när man har barnstol nr 2 i baksätet. När jag letade efter en A4 så ville jag ha automat i den med men det var precis som för dig omöjligt att hitta en med den utrustningen jag ville ha. Ska nog ta och provköra ett par passater så att man får känna på dom.
Hur märker man smidigast om en låda börjat ge efter? Ryckningar,visslande eller tvekande av växlar?
Senast redigerat av JBMedia (20 maj 2016)

Drifteru Wannabe!
10 Inlägg
20 maj 2016
JBMedia skrev:
Deception skrev:

Angående att jag just kollar Passat är för att jag gillar tyskt. Har haft Volvo innan och släkt har det med. Men tyvärr finns det ingenting som lockar hos dom. Det är ju inte kris med utrymme men lite större hade ju inte skadat, och då samtidigt även passa på att få en automat. Och barnstolar ska ju också få plats som sagt. Där är inte heller A4an något att hurra för. Helt omöjligt att sitta i framsätet när man har barnstol nr 2 i baksätet. När jag letade efter en A4 så ville jag ha automat i den med men det var precis som för dig omöjligt att hitta en med den utrustningen jag ville ha. Ska nog ta och provköra ett par passater så att man får känna på dom.
Hur märker man smidigast om en låda börjat ge efter? Ryckningar,visslande eller tvekande av växlar?

Om kopplingen är på G på DSG:an ska de hugga och bete sig vid lägre farter.

Den är ju inte smidig när den ska mellan 1:an och 2:an i låga farter men sån är den ju ifrån ny. Har haft Passat 2013 sedan ny och även 2016.

Forummoderator
18 092 Inlägg
20 maj 2016
Tjejens pappa har en Yeti med DSG6. Den går kanonfint ännu. Vi skaffade en ny Rapid Spaceback med DSG7. Den hoppade fram som en packad anka i köerna. Blev återlämnad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Sök