Bilstereobygge

Whopper Novas pappa
30 december 2006 · 105 Inlägg

Tjena grabbar och tjejer!

Tänkte kolla vad ni som är lite bättre på sådant här än vad jag är säger...
Har stora funderingar på att bygga ljud, men är rookie, så jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Vill ju inte bara betala en firma för att göra jobbet, vill ju lära mig så att säga.
Det jag vill ha hjälp lite med är vad jag behöver för kablar (Längd på dom helst... kör Golf V), Slutsteg och såvidare.
Har tänkt mig följande, bas i bagaget och 6x9" i hatthyllan. Är det för mycket?

Basarna jag tittat på är en JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch. Någon rekommendation??

6x9" jag kollat in är från MDS och heter MDS Fanatic FD693.

Mina största frågor nu är om ett slutsteg från MDS (MDS Grand Prix GP2 2007-design) kan driva allt, eller om jag bör se mig om efter något annat, och hur mycket kablar jag behöver inhandla.

Tacksam för all hjälp en rookie kan få...
H/Andreas

Ps. Vad är en kondensator bra för? och behöver jag isf en sådan eller fler?

Senast redigerat av Whopper (30 december 2006)

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
Whopper Novas pappa
30 december 2006 · 105 Inlägg

Ingen som vaknat ännu eller? hehe... big_smile

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
Mike85
30 december 2006 · 78 Inlägg

GP2 är ett 2 kanals steg och du har 3 grejer att driva så det går inte om du inte delar en kanal, men i vilket fall så skickar det steget nog ut för lite effekt.. Sen är det nog bättr om du satsar på ett bra framsystem och basen istället för 6x9orna så får du garanterat bättre ljud.. Bäst för lite pengar blir nog om du köper en bas och 2 koaxialer till framdörrarna och sen ett GP4 steg, bryggar 2 kanaler till basen och kör koaxialerna på de andra kanalerna smile

/Mike

//Mike
Kornz Solfilmsmontör
30 december 2006 · 947 Inlägg

Finns hur många trådar som helst där man kan läsa sig till allt. Men i vilket fall som helst brukar dom säga att man bygger ljudanläggningen i en bil framifrån o bak. Dvs. Börja med en bra huvudenhet, sen framsystem (rekommenderar kit system inte koaxialer). Sen kan du börja fundera på en bas utöver de. 6x9'or kan man använda som rearfill men dom ska ju inte sköta bas spelandet utan det är därför man har en bas.

Kabel mässigt brukar 3m ström kabel och 1m jord kabel räcka samt en 3m RCA. Men glöm inte avsäkra ström kabeln max 20cm från batteriet med en säkring.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.
Ronnie.L
30 december 2006 · 914 Inlägg

Mike85 skrev:
GP2 är ett 2 kanals steg och du har 3 grejer att driva så det går inte om du inte delar en kanal, men i vilket fall så skickar det steget nog ut för lite effekt..

/Mike

Citat från mds hemsida om gp2 steget "Slutsteg 2x150W. Perfekt för baslådor med ett element, framsystem och 6x9" högtalare." big_smile Så är nog därför den stackars pojken tänkt sig ett sånt slutsteg. Enligt dom ska han ju kunna koppla på ett framsystem med på steget.

mellowd Drop Shop
30 december 2006 · 926 Inlägg

Ronnie.L skrev:

Mike85 skrev:
GP2 är ett 2 kanals steg och du har 3 grejer att driva så det går inte om du inte delar en kanal, men i vilket fall så skickar det steget nog ut för lite effekt..

/Mike

Citat från mds hemsida om gp2 steget "Slutsteg 2x150W. Perfekt för baslådor med ett element, framsystem och 6x9" högtalare." big_smile Så är nog därför den stackars pojken tänkt sig ett sånt slutsteg. Enligt dom ska han ju kunna koppla på ett framsystem med på steget.

Eller så menar dom att man kan koppla på antingen bas eller 6x9" eller ett framsystem. roll

Ronnie.L
30 december 2006 · 914 Inlägg

då hade dom skrivit eller och inte ett och wink

jsupreame
30 december 2006 · 137 Inlägg

köp basen steget och ett framsystem.. å släng iden med 6/9or åt h-vete.. smile
du står väl inte med ryggen mot bandet när du ser en konsert live??

Whopper Novas pappa
31 december 2006 · 105 Inlägg

jsupreame skrev:
köp basen steget och ett framsystem.. å släng iden med 6/9or åt h-vete.. smile
du står väl inte med ryggen mot bandet när du ser en konsert live??

Förvisso inte... big_smile

Men då gör jag så, kastar 6x9" åt h-vete och införskaffar basen och steget och byter ut originalhögtalarna fram mot något bättre??

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
Whopper Novas pappa
31 december 2006 · 105 Inlägg

JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch baslåda då? vilken ska jag köra med? det är väl kanske den viktigaste frågan... big_smile

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
_fillan_ med lem
31 december 2006 · 1 925 Inlägg

Whopper skrev:
JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch baslåda då? vilken ska jag köra med? det är väl kanske den viktigaste frågan... big_smile

i det fallet skulle jag tagit JBl basen !

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Trozzo Oekonomisk, ja visst
31 december 2006 · 966 Inlägg

Whopper skrev:
JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch baslåda då? vilken ska jag köra med? det är väl kanske den viktigaste frågan... big_smile

Kör själv med Rockford Fosgate PL1-210 lådan (Den som är dyrare) Bara att rekomendera, vet dock inte hur jbl-basarna är

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824
Volkswagen Corrado VR6 "Kamelia" (1993)
carlK
31 december 2006 · 12 Inlägg

_fillan_ skrev:

Whopper skrev:
JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch baslåda då? vilken ska jag köra med? det är väl kanske den viktigaste frågan... big_smile

i det fallet skulle jag tagit JBl basen !

Har nyligen satt in  Jbl gto1200B (12"). Har inte spelat in den än, har bara kört typ 1h me den. Men den är najjs, har inte så mkt att jämföra me i basväg , men jbl är riktigt bra och den är snygg me, du kan ju ta en titt på mina projektbilder, där kan du se hur den ser ut live:)

Äger: Audi a4 1.8t .::.
jsupreame
31 december 2006 · 137 Inlägg

Whopper skrev:

jsupreame skrev:
köp basen steget och ett framsystem.. å släng iden med 6/9or åt h-vete.. smile
du står väl inte med ryggen mot bandet när du ser en konsert live??

Förvisso inte... big_smile

Men då gör jag så, kastar 6x9" åt h-vete och införskaffar basen och steget och byter ut originalhögtalarna fram mot något bättre??

jo framsystemet är ju de viktigaste.. i högtalarväg,,

Whopper Novas pappa
1 januari 2007 · 105 Inlägg

carlK skrev:

_fillan_ skrev:

Whopper skrev:
JBL GTO1000B eller en Rockford Fosgate PL1-110 Punch baslåda då? vilken ska jag köra med? det är väl kanske den viktigaste frågan... big_smile

i det fallet skulle jag tagit JBl basen !

Har nyligen satt in  Jbl gto1200B (12"). Har inte spelat in den än, har bara kört typ 1h me den. Men den är najjs, har inte så mkt att jämföra me i basväg , men jbl är riktigt bra och den är snygg me, du kan ju ta en titt på mina projektbilder, där kan du se hur den ser ut live:)

Alltså, jag har koll på hur dom ser ut och så, jag är väl mer intresserad av hur bra dom låter... big_smile
Har ju hört att Rockford Fosgate ska vara grymma... JBL är det ganska många som har vad jag förstått, så dom måste ju vara bra.

Du skriver att du inte spelat in den än, hur länge ska man spela in en bas? Och "hur" spelar man in en bas?

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
andreas_gbg_
1 januari 2007 · 1 634 Inlägg

Jag har testat en rockford p2 i min bil och vart verkligen inte imponerad, testade i samma veva en jbl bas i  för ungefär samma pengar och blev imponerad.

Så mitt val faller på JBL. Borde vart JBL GTO1204BP, hittar ingen annan på brl´s hemsida.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Whopper Novas pappa
1 januari 2007 · 105 Inlägg

andreas_gbg_ skrev:
Jag har testat en rockford p2 i min bil och vart verkligen inte imponerad, testade i samma veva en jbl bas i  för ungefär samma pengar och blev imponerad.

Så mitt val faller på JBL. Borde vart JBL GTO1204BP, hittar ingen annan på brl´s hemsida.

RF vart du inte imponerad av? Ok... Ni gör det inte lätt för mig... big_smile

Den JBL jag tittat på är JBL GTO1000B och finns på BRL för 1798:-
Den RF jag kollat in är RF PL1-110 Punch och finns på BRL för 1998:-
Således skiljer det 200:- mellan dom... Därför undrar jag vilken som är bäst. Bara bra för den lilla ekonomi som finns om den billigare är bättre... big_smile

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
Whopper Novas pappa
1 januari 2007 · 105 Inlägg

jsupreame skrev:

Whopper skrev:

jsupreame skrev:
köp basen steget och ett framsystem.. å släng iden med 6/9or åt h-vete.. smile
du står väl inte med ryggen mot bandet när du ser en konsert live??

Förvisso inte... big_smile

Men då gör jag så, kastar 6x9" åt h-vete och införskaffar basen och steget och byter ut originalhögtalarna fram mot något bättre??

jo framsystemet är ju de viktigaste.. i högtalarväg,,

För att återgå till framsystemet då, hur vet jag vilka storlekar högtalarna har som sitter där? bör det stå på dom eller?

*rookie som sagt*

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
carlK
1 januari 2007 · 12 Inlägg

du kan ju mäta:)   1 tum = 2.5cm  smile

Äger: Audi a4 1.8t .::.
Whopper Novas pappa
1 januari 2007 · 105 Inlägg

carlK skrev:
du kan ju mäta:)   1 tum = 2.5cm  smile

Jo, det är ju ett sätt... Men jag är slö... big_smile

"Farbror Melker, varför badar alltid du med kläderna på?"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang