Jag åkte ner på tisdagen och målade rostskyddsfärg på de ytorna som jag penslade på rostomvandlare på helgen. Tog då med mig spacers. Så jag testade med 2 st 10mm spacers som borde kompensera för avsaknaden av bromskivan.
Så här skrev jag på Facebook på kvällen.
Nu börjar det bli lite panik i garaget, Sellholm verkar ha vänt delen som styrleden och stabbstaget sitter i upp och ner på mina främre Audi s2 ben .
Vilket gör att den stora delen på främre fjäderbenen sitter fel, pekar ut mot hjulet istället för ifrån.
Det gör att jag inte får på hjulen. De fälgarna jag har nu har et37 med 205/55 16” Original S2 fälgar.
Jag har testat med dubbla 5mm spacers men den delen sitter ännu en bit in i däcket så det kanske kan funka med en fälg med riktigt lågt ET eller med nödreservhjul.
Så är det någon som har 1 eller helst 2 nödreservhjul med 5x112 bultcirkel.
Eller har 2 fjäderben som jag kan få köpa eller låna?
Behöver inte vara 5x112 funkar med 4/108 också.
Bilen ska bara flytta för hand, men ska flyttas på söndag….
Eller någon som har någon annan idé?
Jag fick detta svar av en
De har kapat av hela det röret som styrledsfästet och stabbstagsfästet sitter på och sänkt det. I samband med det så måste de ha lyckats vände den avkapade biten upp och ner. Där av att styrelsens koniska hål blir upp och ner samt att fästet som ska gå ifrån hjulet och in mot hjulhuset, istället pekar utåt och mot däcket.
Så här ser originalet ut
Och så här ser de ut när de var ombyggda
Man ser klart att de har kapat av en del och sänkt den. Och man ser även att fästet till stabbstaget är upp och ner.
De har troligen lyckats vrida den delen som de kapat och vänt några mm/ cm utåt vilket gjorde att däcket tar i, och inte går att montera
Jag fick tag i 4 st 17” nödreservhjul till Kia som har 5x114,3 så det borde gå att få dit 😉
Det gick 😊
Och gott om plats, mot styrledsfästet.
Då går det att flytta bilen iallafall.
Jag har nu pratat med Sellholm, och de vänder på den delen av benen för de sänker de så mycket så styrleden ska få en bättre vinkel. Dock verkar de som om de inte fått de i linje som de var förut, utan har vridit de lite grann så den delen som styrleden sitter i kommit längre ut mot hjulen.
Men de lovade att fixa till de så det blir rätt, så de behöver så klart ha dit fjäderbenen till sig.
Jag frågade runt på forum och fick då låna original audi GT fjäderben av Johan som han hade liggandes. Så det var bara att åka till S-tälje och hämta de. För då kan kan plocka bord de felbyggda benen och skicka de till Sellholm, så de kan rätta till felet samtidigt som bilen går att flytta.
Han hade även de undre länkarmarna från samma bil. Så jag tog med de också.
Jag tog ner större delen av innertaket.
Fick inte ner taket runt takluckan, då den inte gick att öppna.
Så jag fortsatte tömma insidan på brännbart material.
Och så i lördags så åkte jag och Johan ner igen och körde ett långpass till, nu måste bilen ner på hjulen , för på söndagen ska den iväg från garaget.
Jag tog med mig 2 originalhjul, och de passade på Johans fjäderben, även utan bromsskivor.
’
Bara att börja skruva framvagnen, igen..
När jag tagit bort S2 benen så mätte jag tappen på undre kulbulten 20mm
Mätte kulbulten på GT benen 17mm, tur att jag tog med hans länkarmar 😊
Så det var bara att riva ner framvagnsbryggan ( 4 bult) så jag fick en bättre arbetsställning. Ochsedan byta till GT länkarmarna
Bilder på mina ombyggda S2 ben
Inte emot navet ( dock utan bromsskiva)
Undertiden som jag skruvade fram så skruvade Johan bak. Där var vi också tvungna att ta bort de nylackade länkarmarna och montera de extra länkarmarna och den extra bakbryggan som ännu har kvar originalbussningana. Men de nya hubbarna som har lagren och naven i sig.
Sen blev det lunch. Samma ställe och likadan pizza som helgen innan 😊
Bakhjulen kunde äntligen monteras
Lite högre och lite mindre hjul fram och inte lika snygg som bak 😉
Testmonterade stålhuven och lyktsarger samt grillen
Nu börjar man ana stuket 😊
Sen hissade vi ner bilen, Det är första gången sedan 2017 som den står på hjulen.
Jag åkte hem och hämtade mina original plåtbaksärmar från urquattro.
Tog även med mig en bakre urq stötfångare och hölje
Så snygg breddning
Jag har även lastat in lite plåtdetaljer i bilen och har spänt fast allt, Huven fick ett extra spännband.
Så nu är den redo för att åka på en utflykt i morgon