Har monterat i den rätta lådan i Aeron så nu kan jag börja byta låda och koppling i Tirpitz. Men har gjort lite andra jobb på bilen det sista.
Fick lite pikar om att bilen krängde väldigt och såg ut som ett höghus. Så det åtgärdades med att jag tog chassit som satt på min Aero, dvs Bilstein B6 Sport stötdämpare och H&R 40mm sänkfjädrar. Hade kikat lite och i bak på Tirpitz så hade stötdämparna blivit bytta någon gång så där lossade de nedre skruvarna lätt *puhh*.
Så de tog inte så lång tid att byta bak. Och då misstänkte jag att det skulle strula i fram istället. Murphys lag slår aldrig fel liksom.
Där var de de nedre bultarna som håller stötdämpare och styrspindelhus som strulade. Brukar rosta fast i styrspindeln då den är gjuten i vanligt stål. Men de fick smaka på kulhammaren. Hade andra bultar liggandes så behövde inte vara snäll.
Alla bultar som jag vet kan rosta fast applicerade jag Chesterton 725. Så där kommer det inte börja rosta med en gång.
Resultatet? Ja den blev lite hårdare och lite lägre, samt snyggare.
Ja jag måste rostlaga i hjulhusen. Men är ju 19år gammal bil.
Gammelt mög!
Blev bra tycker jag.
Sen igår/inatt så tog jag tag och började förfina bagageluckan. Den är tidigare "rostlagad" utav tidigare ägare. Resultatet av de är enligt mig undermåttligt för att säga det snällt. Sen så var det 2st rosthål för fästet till den lilla dekorlisten. Ska även beställa nya lampor till nummerskyltsbelysningen. Inte bara glödlamporna utan även hela insatsen. Samt montera dit rostfria skruv.
Har bara svetsat och spacklat och lagt zinkgrund. Och nej detta är inte hundra procent noggrant gjort. Men är en tillfällig fix tills man hittar en relativt rostfri lucka.
Inget ovanligt...
Tidigare lagning + apelsinlack DeLux.
Handknackade dessa lagningsplåtar. Blev rätt nöjd över det för att vara första gången.
Ska lägga på basfärg och 2k klarlack sen. Så kommer detta säkert att bli bra.
Det var allt för denna gången.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bara på med lite färg så blir de ännu bättre. Köpa mig lite slipgrund innan ja lägger basen. Även om de jag har gjort inte är hundra procentigt gjort så vill jag ändå att lackjobbet sen ska se bra ut.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har bytt koppling och växellåda i bilen. Så nu har den fel utväxling men lådan hade jag inne för renovering och montering utav en Quaife diffbroms för 1000mil sedan så den är som ny.
Men detta bytet var inte alls utan problem. Stötte på patrull efter patrull. Kort sagt så har lådan varit nere 3gg på 2 dagar.
Lamellen var som sagt slut så den kommer slängas. Men med 325xx mil sätter ju sina spår. Så nu har man iaf ett kopplingspaket som ska hålla för lite pulver. 240mm Aero lamell(sachs) och Sachs Performance tryckplatta.
Sen anledningen för att lådan blev nedtagen 3ggr är för att man klantade till sig några gånger. 1 gången var ju obligatorisk för att kunna byta kopplingen och svänghjulet.
Andra gången var det för att man lyckades med bedriften att ha sönder oljetråget när man trodde att man kunde pressa in växellådan det sista.
Tredje gången var för att ändra på lamellen för att man tänkte jäkligt fel vid monteringen utav lamellen. Fick visst för mig att motorn var växellådan..
Men nu så rullar bilen, behöver bara lufta kopplingen lite bättre. Tar så fort man börjar lyfta kopplingspedalen. Ska bli kul och se hur de blir att köra med diffbroms på vintern, samt hoppas på en bra vinter med snö.
Lite bilder då. (obs! blev ej så många då man skruvade på medans ångan fanns).
Gamla kopplingen...
Gamla svänghjulet. Iom att den har slirat så ville jag ej köra med den. Får svarva av denna senare.
Bättre beg svänghjul som såg lite bättre ut. Samt har ruggat upp ytan lite med smärgel.
Läckande oljetråg. Notera hålet i vänstra hörnet.
Bonnatrim delux. Borrade lite 35mm hål för bättre andning för bilen.
Lite dokumentation på att man har bytt m-oljan är ju inte fel.
Delar/saker som gick sönder.
Ja de var allt för denna gången.
Ibland så blir de så att de jobben man tycker inte borde ta tid, tar fruktansvärt lång tid. Speciellt om man tänker fel.
Mvh Mr_Lööf
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Liten kort uppdatering då. I min tanke när jag köpte bilen så skulle jag behålla bäste plysch inredningen. Men fick mer eller mindre hjärnslir och börja de leta efter Aero inredning. Fann en på ansiktsboken och tog idag en resa t.o.r 50mil för att hämta den. Va gör man inte för bilen liksom.
Så återkommer med bilder när jag har bytt inredning.
To be continued!
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Då har man fått rengjort Aero inredningen samt monterat den i bil. Tog ett X antal timmar. Men blev bra till slut. Har bara lite plåtar att sätta dit i ryggen på baksätet. Så det sitter fast. CS baksäte passar lite halv bra i en CD. Samt att ett reperationskit för läder, samt färg måste införskaffas. Då det är lite skador här och där.
Mer har jag inte att säga om det hela, så låter bilderna få tala för resultatet.
Högra stolen rengjord.
Före
Efter
Före
Före
Efter
Efter
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Bilen rullar på. Inte gjort något speciellt med den. Bytt ut avgaset (från kat och bak) till JT 3tum. Ska renovera det JT 3tum dp jag köpte ifjol. Så kan man montera i SQR st3 för T25 turbo.
Men innan jag gör det så ska jag byta lamellen, då man tolkade fel och således köpte fel lamell. Har nu beställt en 240mm organisk, dämpad, Sachs Performance lamell. Så då kommer man ha en koppling som klarar minst 530Nm.
Ja det var denna uppdatering hade att bjuda på.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja jag får uppdatera lite om vad som har hänt med bilen.
* Bytt dörrar till några som är mindre rostiga. * Monterat på sommarhjulen. * Rostlagat hjulhus bak. * Fixat US p-ljus.
Köpte för ett tag sen en 9000 CS i Willow grön mest för att jag var intresserad utav dörrarna. Och tänkte att man kunde kanske göra sig en hacka på bilen. Men icke total förlust. Ingen som vill ha delar så ja jag har lite extra delar nu. Ska plocka ner en motor och spara det som kan tänktas vara bra att ha.
Men lite bilder på dörrbytet.
Ja sen så blev det som sagt montering utav sommarhjulen. Där får jag köpa mig 2st nya däck. Bytte ju 2st ifjol och i år så tar vi de andra två. Har blivit klackar på insidan utav mönstret så de dônar rätt mycket nu. Men kan bjuda på en liten bild från tvätten utav sommarhjulen.
Sen så inför kommande besiktning så tog jag mig an hjulhusen bak som jag visste var dåliga. Kan ju visa att man försöker iaf att ta hand om bilen. Ber om ursäkt för bildkvaliten på de två sista bilderna.
Sen till den senaste fixen på bilen. Iom att ena p-ljuset inte funka och att de båda lampsocklarna var olika så tänkte jag fixa så att de är lika, så köpte mig två stycken T10 socklar och sen så borrade jag upp ett nytt hål i reflektorn och fick på så vis US p-ljus.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY