Tjenare detta är mitt första inlägg här på forumet så ursäkta för eventuell felplacering osv.
Det är dags för mig att skaffa mig en första bil då jag just fyllt 18 och körkortet är på gång, jag har snöat in rejält på merca 190e, tycker dom ser bra ut och verkar lämpliga, vet även att mercedes är bra bilar, gäller bara att hitta en rostfri.
1.8, 2.0 och 2.3 modellerna är väl rätt slöa? Skulle väl vara som att svära i kyrkan att köra sönder en 16 ventilare till vintern som första bil också, dom är även dyra.
Jag har hittat en 2.6 liters sportline för 18k, dom borde väl vara lite piggare med sina 160hk? Problemet är bara att den som jag hittat har gått 35-40k mil och andra 2.6 liters som finns till salu är mycket dyrare, upp mot 30-40k
Jag undrar helt enkelt hur denna skulle lämpa sig för mig, hur länge den skulle hålla, vill ha en rolig bil som jag vågar bränna ur lite iallafall men vet inte driftsäkerheten på dessa motorer. Vet att man inte ska dra en slutsats genom att bara kolla på antalet mil men är svårt att ta sig dit och titta på bilen i verkligheten innan jag bestämt mig för köp då jag bor i västerbotten och bilen står i stockholm.
Så lite hjälp med en generell slutsats skulle uppskattas
Saker som är bytta på bilen är ny vattenpump
ny bränslefördelare
nytt batteri
bättre begagnad kylare
ny termostat
nya tändkablar
nya tändstift (NGK)
ny tändfördelare & rotor
nya stötdämpare bak
nya orginal kylarlslangar.
ny motor olja, oljefilter och i samma veva byttes bromsvätskan och glykol.
Gillar att skruva och har en kunnig pappa till hjälp ifall det dyker upp nåt mer komplicerat, men vill såklart inte ha något motorras första året bara på grund av att man varit lite tung på högerfoten.
Mvh