Hej hej! Som vanligt har det hänt lite igen, den graa är sald men även den röda! Jag började precis att förälska mig i bilen och sa kom en kompis och sa att han har alltid velat ha en röd 245. Han bjöd ett pris som jag kunde inte motsta sa nu blir jag av med denna bil innan jag kunde göra nagot med den i alla fall fick den nya tändstift och en polering i mitt ägo:
Den blaa har fatt nya fjäderbenslagringar och när vi tog ur fjäderbenen märkte vi att typ allt är slut där nere: bromsar fram, bussningar, spindelled och styrled, stabilisatorstag, sköldar osv, bak läcker axeln, nya bussningar, avgassystem och stötdämpare krävs. för att inte tala om rosten jag upptäckte. Sa i vinter blir det en annan bil ett tag för att renovera upp 245an för den nya säsongen, den maste ju vara i robust skick för att transportera mig till universitetet och till Sverige hela aret runt
Men visst är han fin trots allt Nästan 10000mil i min ägo nu sa han förtjänar sig en genomgang. Pa fredag blir det en resa till Sverige igen.
Tjenare! Nu är jag tillbaka fran Sverige och det har hänt lite igen. Jag har köpt en bil för vintern sa att jag kan meka och rostlaga pa 245an. Det är en tidig 945 fran 1990, närmare bestämt en Glt med den ovanliga 16 ventils motorn och M46 ladan. I 940n fanns den bara det första aret. Bilen har fatt en ny topplockspackning av förra ägaren men inte mycket mer kärlek. De fula dekalerna och den daliga toningen är redan borttagna. Förardörren har jag bytt eftersom den gamla var bucklig. Handsfacket är bytt, baklamporna iordninggjorda och skinndamask monterat pa växelspaken. För att inte glömma att den blev städat rejält inuti. Medans jag var i Sverige handlade jag manga delar och tillbehör till bilen, bl.a. fina Galaxy fälgar som passar perfekt enligt mig. Till vintern blir det Draco fälgar som var standard pa 940Glt
Dagens uppdatering, städade bagageutrymmet och gjorde ett nytt reservdäck. Sedan tänkte jag fixa bilens enda rostställe lite snabbt men det var saklart ett hal under ytrosten som jag fick nöja mig med resten av dagen Nu är bilen i alla fall rostfri. Pa med lack imorgon, sa blir det bra
Sista bilden fran rostlagningen, nu med underredsmassa och lack.
Sedan var bilen inne pa besiktning idag och det gick sadär, som vanligt i Tyskland. Blev "bara" 12 2or denna gang Mest bromsar och avgassystemet. Lite smaskit som att fälgarna är för stora (!), dubbla utblaset far inte vara blablablabla... och tydligen sa hittade idioten 2 rosthal ocksa eller kanske "provocerade" dem Hur som helst, allt kommer fixas, bessas igen och sedan är det ocksa dags för kamrems- och kopplingsbyte. Nya avgassystemet blir nog 2.5 tums inkl. gubbkrök
Senast redigerat av volvo245kompisen (6 september 2017)
Oj man tycker bilprovningen är rätt gnällig i sverige men att gnälla på för stora hjul och dubbelt blås är verkligen att ta i 😁
Haha. Jag som är i Sverige ofta tycker att Svenska bilprovningen är nästan för bra för att vara san
Du kanske fått åka med en som ska dit och fått en smärre shock In genom porten > 5min > ut genom porten
Inte sa direkt. Jag har varit med om flera besiktningar i Sverige pa olika ställen och alla var den rena glädje. Tillomed en regbesiktning som visade mig en gang till att Sverige är paradiset pa jorden Far se om det gar lika lätt med min 945 diesel som jag ska importera till Sverige, förutsett att jag som tysk kan göra en regbesiktning där
Sedan har jag nagra daliga impressioner av min blaa att visa Snart dags för atgärd Bromsarna fram är helt slut
Dags att tvätta bilen för Volvo träffen, fortfarande ser han fin ut pa distans
Och här är min nya 945 Turbodiesel som ska leva sitt andra liv i Sverige snart. Jag kommer ta med den i hösten och försööer göra regbesiknting Sedan far nagon D24 fantast ta över den
Gjorde även i ordning innersidan av bakluckan. Nästa vecka ska dieselpumpen ställas in da den sprutar in för tidigt. Nytt glödrelä och bromsar, sedan är den klar för sitt nya liv i Sverige
Nu blev Turbodieseln sald till Sverige. Nya ägaren ska göra i ordning den till bättre originalskick
Innan resan fick även 16v 2 nya kamremmar och spännrulle Jag räddade även det 2,5 tums stora Simons avgassystem. I alla fall för en eller 2 besiktningar till
När jag kom hem till Tyskland igen startade 245an inte längre, han tog nog illa upp att jag inte körde han till Sverige denna gang Dock var felet fort hittat; fördelarlocket var sprucket överallt sa gnistan slocknades av all fukt.
Större update! 245an har äntligen fatt kärleken som han förtjänar Han är inte klar ännu men en stor del är gjort; det innebar bromsskivor (ATE), -belägg (Bosch) och -sköldar fram, stabiliseringsstagsbussningar (Febi Bilstein), länkarmar inkl. bussningar och led (Febi Bilstein) och avgassystem fran katalysatorn (Volvo Original) samt hjulinställning. Är jättenöjd med delarna, bilen kör som en dröm nu
Resten av dem gamla äckliga bromssköldarna fick eldas loss
Hjälpte en kompis med transporten av en fullutrustat -87 340 1.7dl m47r
Även 945an fick nya delar: nya bromsskivor, -belägg och handbromsbelägg bak. Dessutom lagade jag facket framför vänstra framhjulet där spolarvätskatanken sitter.
Vinterdäcken sitter pa nu pa Draco fälgar, navkaporna kommer