Köpt begagnad bil, behöver byta vindruta, försäkringsfråga.

Hakan_B
17 juli 2016 · 20 Inlägg

Så, köpt mig en gammal Audi och blev osäker på hur det funkar det här med försäkring och vindruta osv.
Jag har halvförsäkring på den men det finns en stor spricka som går från passagerarsidan rakt över förarsidan och jag har svårt att tänka mig att besiktningen släpper igenom den.

Om jag nyttjar mig försäkring, blir det någon form av bedrägeri? Eller hur funkar det, hur hade ni gjort?

EDIT

Har tecknat ICA's försäkring. Sitter och läser igenom fullständiga villkor, men hittar inget om att glasskadan inte får ha uppkommit innan försäkringen tecknades. Å andra sidan är det en väldans massa text...

Senast redigerat av Hakan_B (18 juli 2016)

Hamilton
18 juli 2016 · 8 872 Inlägg

Du ska kunna visa att ett försäkringsfall föreligger och det gör det ju inte i ditt fall då du köpt bilen med befintligt fel.
Det är ju rätt uppenbart att en försäkring inte täcker fel som fanns innan du tecknat försäkringen ;-)

Senast redigerat av Hamilton (18 juli 2016)

Fotograf på tierpidag.se
simlar
18 juli 2016 · 5 545 Inlägg

Bara göra som många andra, vänta någon månad och sen ta ut en ruta på försäkringen wink
Tekniskt sett är det ju försäkringsbedrägeri då skadan fanns innan försäkringen tecknades, dock svårt att bevisa att skadan inte uppkommit efter man tog försäkringen.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Evildan
18 juli 2016 ·

Guldläge: Köp en krockad nyare bil billigt, teckna helförsäkring och vänta någon månad innan du anmäler skadan. 😕

Hamilton
18 juli 2016 · 8 872 Inlägg

simlar skrev:
Bara göra som många andra, vänta någon månad och sen ta ut en ruta på försäkringen wink
Tekniskt sett är det ju försäkringsbedrägeri då skadan fanns innan försäkringen tecknades, dock svårt att bevisa att skadan inte uppkommit efter man tog försäkringen.

Problemet som kan uppkomna är ju om försäkringsbolaget vill ha bevis för att skadan inte fans när bilen köptes. Det är alltid bilägaren som ska visa att det är ett försäkringsärende.

Fotograf på tierpidag.se
Krist
18 juli 2016 · 716 Inlägg

Hamilton skrev:

simlar skrev:
Bara göra som många andra, vänta någon månad och sen ta ut en ruta på försäkringen wink
Tekniskt sett är det ju försäkringsbedrägeri då skadan fanns innan försäkringen tecknades, dock svårt att bevisa att skadan inte uppkommit efter man tog försäkringen.

Problemet som kan uppkomna är ju om försäkringsbolaget vill ha bevis för att skadan inte fans när bilen köptes. Det är alltid bilägaren som ska visa att det är ett försäkringsärende.

Fast gör man som simlar skriver så kommer det funka pga det är inte fordonsägaren som anmäler skadan till bolaget, det gör glasmästaren. Åker han till ryds lr liknande så vill ju ryds tjäna pengar och trollar lite med datumen till ägarens fördel. Dom kommer fråga, när sprack den? När vill du lämna in den? Sen gör dom resten.

BMW 525d F10 "Alpinvit III" (2011)
BMW 525d F11 "Carbonschwarz" (2011)
Evildan
18 juli 2016 ·

Paragraf 7 i forumsreglerna.

Hamilton
18 juli 2016 · 8 872 Inlägg

Krist skrev:

Hamilton skrev:

simlar skrev:
Bara göra som många andra, vänta någon månad och sen ta ut en ruta på försäkringen wink
Tekniskt sett är det ju försäkringsbedrägeri då skadan fanns innan försäkringen tecknades, dock svårt att bevisa att skadan inte uppkommit efter man tog försäkringen.

Problemet som kan uppkomna är ju om försäkringsbolaget vill ha bevis för att skadan inte fans när bilen köptes. Det är alltid bilägaren som ska visa att det är ett försäkringsärende.

Fast gör man som simlar skriver så kommer det funka pga det är inte fordonsägaren som anmäler skadan till bolaget, det gör glasmästaren. Åker han till ryds lr liknande så vill ju ryds tjäna pengar och trollar lite med datumen till ägarens fördel. Dom kommer fråga, när sprack den? När vill du lämna in den? Sen gör dom resten.

Nu ska ju försäkringsbolaget först hänvisa till en glasmästare så att bara åka till en är inte att rekommendera.
Läser man inte villkoren kan det bli onödigt dyrt.

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
18 juli 2016 ·

Hamilton skrev:

Krist skrev:

Hamilton skrev:

Problemet som kan uppkomna är ju om försäkringsbolaget vill ha bevis för att skadan inte fans när bilen köptes. Det är alltid bilägaren som ska visa att det är ett försäkringsärende.

Fast gör man som simlar skriver så kommer det funka pga det är inte fordonsägaren som anmäler skadan till bolaget, det gör glasmästaren. Åker han till ryds lr liknande så vill ju ryds tjäna pengar och trollar lite med datumen till ägarens fördel. Dom kommer fråga, när sprack den? När vill du lämna in den? Sen gör dom resten.

Nu ska ju försäkringsbolaget först hänvisa till en glasmästare så att bara åka till en är inte att rekommendera.
Läser man inte villkoren kan det bli onödigt dyrt.

Inte om du har länsförsäkringar smile Då åker man raka vägen till Ryds och ber de byta rutan så betalar du självrisken direkt hos ryds och vips har de löst hela ditt problem.

Bytte nämligen på en bil förra eller förra året igen.  Dock så var skadan efter jag köpt den.

Men ICA kan ha andra regler.

-jimmy
18 juli 2016 · 377 Inlägg

Bytte också vindruta iår, for ner till glasmästaren. Han ville bara se så att det fanns glasförsäkring, inga andra frågor. Sen fixade han allting med försäkringsbolaget.

Constantine
18 juli 2016 · 679 Inlägg

Hakan_B skrev:
Så, köpt mig en gammal Audi och blev osäker på hur det funkar det här med försäkring och vindruta osv.
Jag har halvförsäkring på den men det finns en stor spricka som går från passagerarsidan rakt över förarsidan och jag har svårt att tänka mig att besiktningen släpper igenom den.

Om jag nyttjar mig försäkring, blir det någon form av bedrägeri? Eller hur funkar det, hur hade ni gjort?

EDIT

Har tecknat ICA's försäkring. Sitter och läser igenom fullständiga villkor, men hittar inget om att glasskadan inte får ha uppkommit innan försäkringen tecknades. Å andra sidan är det en väldans massa text...

Går inte, det är försäkringsbedrägeri. Det är som att du köper ett hus - bränner ner det, sen tecknar en försäkring och vill ha ersättning.

MEN det går absolut att lösa, ring tidigare ägare och fråga om denne har haft minst halvförsäkring på bilen. Sen frågar du om du kan ta det på dennes försäkring och förtydligar för han/hon att detta ej kommer påverka premie eller liknande, för det är ju ändå du som betalar självrisken.

Slash Saabifierad
18 juli 2016 · 2 026 Inlägg

Constantine skrev:

Hakan_B skrev:
Så, köpt mig en gammal Audi och blev osäker på hur det funkar det här med försäkring och vindruta osv.
Jag har halvförsäkring på den men det finns en stor spricka som går från passagerarsidan rakt över förarsidan och jag har svårt att tänka mig att besiktningen släpper igenom den.

Om jag nyttjar mig försäkring, blir det någon form av bedrägeri? Eller hur funkar det, hur hade ni gjort?

EDIT

Har tecknat ICA's försäkring. Sitter och läser igenom fullständiga villkor, men hittar inget om att glasskadan inte får ha uppkommit innan försäkringen tecknades. Å andra sidan är det en väldans massa text...

Går inte, det är försäkringsbedrägeri. Det är som att du köper ett hus - bränner ner det, sen tecknar en försäkring och vill ha ersättning.

MEN det går absolut att lösa, ring tidigare ägare och fråga om denne har haft minst halvförsäkring på bilen. Sen frågar du om du kan ta det på dennes försäkring och förtydligar för han/hon att detta ej kommer påverka premie eller liknande, för det är ju ändå du som betalar självrisken.

Alltså hur länge tror du den förra ägarens försäkring gäller? för alltid? den upphör att gälla så fort ägarbytet är klart, då kan man inte "återgå" lite närsomhelst och använda den.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Constantine
18 juli 2016 · 679 Inlägg

Slash skrev:

Constantine skrev:

Hakan_B skrev:
Så, köpt mig en gammal Audi och blev osäker på hur det funkar det här med försäkring och vindruta osv.
Jag har halvförsäkring på den men det finns en stor spricka som går från passagerarsidan rakt över förarsidan och jag har svårt att tänka mig att besiktningen släpper igenom den.

Om jag nyttjar mig försäkring, blir det någon form av bedrägeri? Eller hur funkar det, hur hade ni gjort?

EDIT

Har tecknat ICA's försäkring. Sitter och läser igenom fullständiga villkor, men hittar inget om att glasskadan inte får ha uppkommit innan försäkringen tecknades. Å andra sidan är det en väldans massa text...

Går inte, det är försäkringsbedrägeri. Det är som att du köper ett hus - bränner ner det, sen tecknar en försäkring och vill ha ersättning.

MEN det går absolut att lösa, ring tidigare ägare och fråga om denne har haft minst halvförsäkring på bilen. Sen frågar du om du kan ta det på dennes försäkring och förtydligar för han/hon att detta ej kommer påverka premie eller liknande, för det är ju ändå du som betalar självrisken.

Alltså hur länge tror du den förra ägarens försäkring gäller? för alltid? den upphör att gälla så fort ägarbytet är klart, då kan man inte "återgå" lite närsomhelst och använda den.

Men herregud har du vaknat på fel sida idag eller? Jag jobbar med såna här ärenden varje dag, skadan har skett ett visst datum när tidigare ägares försäkring förhoppningsvis gällde (dvs att han minst har halvförsäkring) det är bara att fråga tidigare ägare om han hade det, och isf om han kunde uppskatta ett datum när denna skada skett. Vips så är det klart.

-jimmy
18 juli 2016 · 377 Inlägg

Nyttja din försäkring så är det klart sen. wink

SilverHawkgube
6 mars 2017 · 4 Inlägg

Lite vid sidan om ... men ... har sett på YT en massa klipp om hur enkelt det är att laga en spricka/stenskott själv med ett reparationskit för 10 dollar + ett verktyg för sprickor som man kan köpa från Amzon eller WalMart i USA. Ringde Auto Experten och frågade om dom säljer sånt, men det hade dom aldrig hört talas om utan hänvisade till glasmästarn som inte heller han hade nån koll på sånt. Nån som vet om det finns att köpa i Svedala?

Muttley
7 mars 2017 ·

SilverHawkgube skrev:
Lite vid sidan om ... men ... har sett på YT en massa klipp om hur enkelt det är att laga en spricka/stenskott själv med ett reparationskit för 10 dollar + ett verktyg för sprickor som man kan köpa från Amzon eller WalMart i USA. Ringde Auto Experten och frågade om dom säljer sånt, men det hade dom aldrig hört talas om utan hänvisade till glasmästarn som inte heller han hade nån koll på sånt. Nån som vet om det finns att köpa i Svedala?

Du måste mena stenskotten (i stjärnan)  Är rutan sprucken från ände till ände så lagar man verkligen inte rutan. Den byts helt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang