Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Först provturen är gjord! Nu ska allt snyggas till och bilen sättas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt... Visa mer
Liten och liten.. Det är ju äkta svenskt stål i den, det väger ju en del Och andra sidan förmodar jag att den kommer sakna en hel del "krimskrams" som "riktiga" elbilar prompt ska ha, som i sin tur väger en del.
Liten och liten.. Det är ju äkta svenskt stål i den, det väger ju en del Och andra sidan förmodar jag att den kommer sakna en hel del "krimskrams" som "riktiga" elbilar prompt ska ha, som i sin tur väger en del.
Tjänstevikt för en Volvo 142 är vad, typ 1300kg? Min ID.5 väger 2600kg
Skulle vilja påstå att nära 80% av den bakre lådan är klar för slutmontering, det i bild är en ventil för tryckutjämning, en sluten låda som är tät kan det bildas vakuum eller tryck i, denna ventil gör att det blir lite lugnare, kommer direkt från teslas batteripaket, försöker återanvända för att få ned lite kostnader 😅 bonus är att den har ventiler som släpper ut allt tryck vid eventuell batteribrand, eller ska man säga kanske NÄR det börjar brinna, den som lever får se 😅✌️
Köp Brunox och pensla alla små skruvar och muttrar så slipper du mer rost på dom. Grym produkt och väldigt skönt den gången du kanske måste skruva lös ngt :-)
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Tjänstevikt för en Volvo 142 är vad, typ 1300kg? Min ID.5 väger 2600kg
Jojo, men han ska ju in med batteripack, samt har kvar växellådan och bakaxeln(som ändå väger en hel del) En rödblockare väger inte speciellt mycket i det sammanhanget.
Fast jag tvivlar ju då på att den kommer upp i några 2.6ton ändå, så visst, "liten" är såklart relativt
Påbörjad slutlig montering av bakre batterilåda, både limmas, popnitas & skruvas, sjukt komplicerat gjort, har bara migsjälv att skylla 😅👍
Möblerade om lite för att komma åt alla vinklar på lådan nu när den sätts ihop.
Varje batteri sitter fast med hjälp utav 8st skruvar, till detta så görs ordentliga skenor och distanser som gör att dom kläms fast ordentligt. En av skruvarna gör att modulen inte kan röra sig alls, finns alltså ingen chans att det rör sig. Precision är hela tiden viktigt, detta är det jag kan åstadkomma med enkla handverktyg, dom på Tesla skulle dö av skratt om dom såg vad jag håller på med 😅
Pressar du in en skena med skruv som sista fixering eller vad menar du?
Och kan inte släppa det (såg någon bild i tråden) ... VAD blir det för drivlina, på totalen, motor, låda och axel. Mest lådan jag är förbrllad runt. Dra åt helvete heller att man kan sätta in m40 i en elmotor.
Klart att han kan det! Bara att kolla tillbaka på sidorna...
Ursäkta en okunnig, men hur då. Elmotorer lirar väl inte med samma system som en förbränningsmotor. Kommer det gå att koppla ur och växla eller blir det krossväxling? Hur funkar det med koppling (ja sett bilder fattar inte)
Ja jag har läst o sett dem bilderna, svin-jävla-coolt
Det är väl inget magiskt egentligen. Det "enda" som behövs är något som kopplar samman utgående axel från elmotorn till ingående axel på växellådan - precis som vilken motor-växellåda sammankoppling som helst.
Hur man sen får det att hålla, speciellt utan friktionskoppling, är ju en helt annan 5a, och något jag och säkert många andra är intresserade av att se M40 är ju inga under av hållbarhet direkt.
Det är väl inget magiskt egentligen. Det "enda" som behövs är något som kopplar samman utgående axel från elmotorn till ingående axel på växellådan - precis som vilken motor-växellåda sammankoppling som helst.
Hur man sen får det att hålla, speciellt utan friktionskoppling, är ju en helt annan 5a, och något jag och säkert många andra är intresserade av att se M40 är ju inga under av hållbarhet direkt.
Good looks, allt går väl att gifta ihop, det förstår jag. Men rent praktiskt, nej jag står stum. Nyfikem och fascinerad dock. Grymt val att köra med.
Det är väl inget magiskt egentligen. Det "enda" som behövs är något som kopplar samman utgående axel från elmotorn till ingående axel på växellådan - precis som vilken motor-växellåda sammankoppling som helst.
Hur man sen får det att hålla, speciellt utan friktionskoppling, är ju en helt annan 5a, och något jag och säkert många andra är intresserade av att se M40 är ju inga under av hållbarhet direkt.
Good looks, allt går väl att gifta ihop, det förstår jag. Men rent praktiskt, nej jag står stum. Nyfikem och fascinerad dock. Grymt val att köra med.
Jag antar han kommer sätta M40 i högsta växeln, dvs 4ans växel. Ingående axel och utgående axel är då ihopkopplad. Utväxling 1:1. Lär hålla då vridet då inte går genom bottenstocken utan bara rakt genom ingående till utgående. Växellådan blir då tekniskt sett bara en adapter för att kardan ska passa mot elmotorn.
Försöker svara lite snabbt här på allas frågor o funderingar 😅
Har förklarat och beskrivit tidigare varför växellådan måste va med.
Utväxlingen blir för hög om jag kör 1-1.
Elmotorn varvar så pass mycket så att växla blir onödigt, kommer därför att välja växel en gång sedan låsa lådan på lämplig växel, växelföraren kommer tas bort då den inte har någon funktion. Vill man backa så ändrar man elmotorns rotation bara.
Nissan leaf elmotor mot Volvons M40.
Hur jag bygger batterilådan är jäkligt svårt att svara på. Teslas moduler har skenor som vilar på en ”balk” dom skenorna kläms sedan fast med hjälp utav speciella profiler, för att göra det enkelt gör jag distanser i 3mm aluminium & sedan en stor ”bricka” som klämmer fast modulen på en egentillverkad balk/ram. Svårt att förklara i ord, men stabilt blir det.
Det är väl inget magiskt egentligen. Det "enda" som behövs är något som kopplar samman utgående axel från elmotorn till ingående axel på växellådan - precis som vilken motor-växellåda sammankoppling som helst.
Hur man sen får det att hålla, speciellt utan friktionskoppling, är ju en helt annan 5a, och något jag och säkert många andra är intresserade av att se M40 är ju inga under av hållbarhet direkt.
Good looks, allt går väl att gifta ihop, det förstår jag. Men rent praktiskt, nej jag står stum. Nyfikem och fascinerad dock. Grymt val att köra med.
Jag antar han kommer sätta M40 i högsta växeln, dvs 4ans växel. Ingående axel och utgående axel är då ihopkopplad. Utväxling 1:1. Lär hålla då vridet då inte går genom bottenstocken utan bara rakt genom ingående till utgående. Växellådan blir då tekniskt sett bara en adapter för att kardan ska passa mot elmotorn.
Som man kan se så blir utväxlingen för hög på 4ans växel, kommer aldrig köra 250km/h med denna bil, blir väldigt seg i acceleration på 4an 😅
Good looks, allt går väl att gifta ihop, det förstår jag. Men rent praktiskt, nej jag står stum. Nyfikem och fascinerad dock. Grymt val att köra med.
Jag antar han kommer sätta M40 i högsta växeln, dvs 4ans växel. Ingående axel och utgående axel är då ihopkopplad. Utväxling 1:1. Lär hålla då vridet då inte går genom bottenstocken utan bara rakt genom ingående till utgående. Växellådan blir då tekniskt sett bara en adapter för att kardan ska passa mot elmotorn.
Som man kan se så blir utväxlingen för hög på 4ans växel, kommer aldrig köra 250km/h med denna bil, blir väldigt seg i acceleration på 4an 😅
Då var det som jag trodde då, blir (något sånär) som en del av kardan mer än en möjlighet till krossväxlande på elmotorn. Lite psykbryt, trodde du skämtade först.
Är m40 vald av bekvämlighetsskäl eller finns det någon praktiskt funktion bakom? Härligt projekt, hoppas du hinner klart till sommaren Mvh