Volvo 142 Elkonvertering Elbil

Många blandade reaktioner om detta bygge, men jag hoppas ni vill följa med in i framtiden. Just nu ska alla komponenter kopplas ihop. Delar av projektet filmas av MOS som lägger upp löpande avsnitt på youtube. Instagram: ev_volvo142 . Hemsida: retroelectricdrive.se
doktorduett
17 februari · 364 Inlägg

har du fått nån kund än ?

Ev_volvo142
17 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-91ee101235b16c8817f6c1bc55c7343a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-532d58150b1545c9b7c913a8ee6979bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-7285195e0d079bf574e1f42be150b5dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1232f1ff88b91a5bbec0d86987327882.jpg

I Volvo 265an sitter följande stora komponenter:

Harklar mig..

12st tesla moduler. ”En låda fram, en bak”
En 3.3kw laddare.
Möjlighet till snabbladdning via Chademo. ”Bilen har två tanklock, en på varje sida av bilen”
Siemens elmotor.
Programmerbar automatlåda.
Vattenburen battervärmare från tesla, värmer batterierna under körning, detta gäller även kupen, vattenburen värme även där.
Två skärmar i instrumentbrädan som har ersatt hastighetsmätaren.
Tesla huvudbromscylinder.

Detta är bara en snabb och inte så utförlig beskrivning på vad som finns i bilen 😅✌️

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
17 februari · 639 Inlägg

Inken skrev:
ja berätte mer om kombin köpte du loss den från dom i holland,

Företaget som vi har startat äger bilen.
Det är min kollega som heter Mattias som har bekostat den bilen.

Tekniken som används har jag nu koll på till 100% och detta tar jag med mig in i nästa bygge av elbil som kommer.

Likheter finns överallt mellan bilarna, jag försöker hålla allt lite enklare bara, men som ni ser i byggtråden så går det inte att hålla allt så enkelt många gånger.

Senast redigerat av Ev_volvo142 (17 februari )

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
17 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-73907a0075ff6be798d215a8d215982e.jpg

Mycket liten uppdatering på mätaren.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Inken
17 februari · 526 Inlägg

de va fullt i pannrummet,

Fiat 126 "gotlandsfiaten" (1975)
Ev_volvo142
17 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-a236daf86e37bae808b217305d3b9d4d.jpg

Kommer bli så äckligt coolt när detta är klart, hoppas på att få sista delarna till panelen i veckan så jag kan jag slänga ihop allt & montera den i bilen.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Oreggad Ruter Knekt
18 februari · 670 Inlägg

clean look, mycket bra!
Saknas bara att det skulle gå att programmera ikonerna på dubbel-din skärmen till nåt i "synthwave"-stuk (dvs lite retro futuristiskt som matchar med panelens linjer).
Andra lär ju inte vara något problem att bestämma hur layouten ska vara. Men hacka en HU för att byta layout är nog för omständligt

Senast redigerat av Oreggad (18 februari )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Ev_volvo142
27 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-037de0c10f373535f5418e9615218128.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-cc73d9440c6cd78a6cdad9f08dca09fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a3404178b87b730cfcf41c8af33f326.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-720fe1db9f083d1546819bc65e3f4968.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-22207944beb7a4049f0eb81d9e7cb915.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f45c16badb15d261530595390a4ed586.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-9728dabf4a838471d342f42d03fee58e.jpg


Lödde in lamporna i det befintliga kretskortet, och nu sitter instrumentbrädan i bilan 🙋 Så skönt att få lite mer bänkyta igen 😅👍

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
27 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-26cee1bbc74a3388f29977435f29c9ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c58972af4ec6618dcb46a61a91c1c5ab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-c1ce34bcb2a45fa97b7d7aaddb244272.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-1eff320d93237715c0854ead2593e13b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-16c4ca387cebc338dc811e053f33bcd4.jpg

Blev en sväng förbi Eitech i Umeå där jag fick lite hjälp med att pressa lite kabelskor, dom har så magiskt vackert verktyg, då kontakterna va så dyra så ville jag inte chansa på att mitt verktyg inte pressar rätt 😅✌️ Inser att jag behöver ett annat pressverktyg än det Biltema säljer 😜

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
29 februari · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Oreggad Ruter Knekt
1 mars · 670 Inlägg

Som du redan ritat, en falsk vägg över kardantunneln, upphöja på 2cm lär ju varken synas eller kännas platsmässigt.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
KSI-Garage Platschef på Hedin Däckdepå i Bålsta
1 mars · 1 381 Inlägg

På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481

Senast redigerat av KSI-Garage (1 mars )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3
Putteliten
1 mars · 9 083 Inlägg

KSI-Garage skrev:
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481

Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.

Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.

Oreggad Ruter Knekt
1 mars · 670 Inlägg

Putteliten skrev:

KSI-Garage skrev:
På många bilar finns det plastrännor som är öppningsbara under interiörmattorna. de sitter med några skruvar och följer golvet, eller trösklarna. ( bland annat på vw och audi) De borde gå att hitta på skrotarna och se längs samt form och hitta några som du kan använda. På min Hyundai i30 dessa i kanten under baksätet.
https://www.garaget.org/mypage/gallery_ … ge=2845481

Sånt finns tyvärr inte på gamla Volvo, då allt kablage är draget längs trösklarna.

Men bilen är ju byggd för att ha ett avgassystem under, så där lär det ju finnas lite plats att dra el och vattenrör. Det kan man ju sen täcka med plåtar under istället, så stjäl man inget från inredningen.

Tänkte blint att man kan ju inte dra undertill för då riskerar man att skada kablarna, men ja det är ju riktigt. Inga kablar man ska hålla på och mickla med antar jag. Skulle vara smidig lösning att dra en platta diagonalt mellan golvet och typ höger längsgående balk så är det ju fint gömt och skyddat.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Ev_volvo142
1 mars · 639 Inlägg

Jättefina tankar och idéer 💡 Verkligen!
Att bygga en helt ny konsol som går fram torped till baksätet kommer vara väldigt tidskrävande, med risk att det inte blir snyggt.. Ska fortsätta fundera lite..

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
4 mars · 639 Inlägg

Planen är att bygga en egen tunnel i plåt, sedan lägger jag en ny matta över den, kommer ju bli lite högre än original men snabbast lösning på problemet tror jag.

Nån annan som har ett bra tips?

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Ev_volvo142
4 mars · 639 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-69ad52fd60fc4d5264ec4861734e040c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-f1540bd5ae36c4807abff356606297b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-807d8313af3f5e1c2b06e0ff38d647f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-24f709f412b1c300ff257a8da65b405e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-2ed9bbbc0b50f4ab4ed26f56f8aa4578.jpg


Tar ni andra med er jobbet hem ibland?
Monterar sätesvärmare i stolarna då jag endå har monterat av klädseln, gäller att passa på. En stol kvar sedan är det baksätet jag hoppar på.

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
5 mars · 6 475 Inlägg

Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪

Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Ev_volvo142
6 mars · 639 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪

Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”

Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på smile
Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar wink

Volvo 142 "B20 Weber 45" (1971)
Giuseppe
6 mars · 363 Inlägg

Ev_volvo142 skrev:

farbrorbozze skrev:
Ute vid trösklarna under plåtarna, där ligger det luftkanaler i plast på tidiga 140 , till bakrutedefroster , montera såna plastkanaler & dra kablarna i dom 🇸🇪

Ev_volvo142 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8461/8461-6a69f7739756e11998bc057adb094c93.jpg

Nu är ju frågan hur man löser lite problem. Högspänningskablarna behöver ju nån form av gajdning genom kupén till det bakre batteriet, så jag tror jag behöver bygga en konsol av ngt slag för att täcka kablarna, tror ingen vill åka i bilen om det ligger kablar runt fötterna som man sparkar runt. Är det någon som har en bra idé på hur man kan lösa detta snyggt?  Kommer också att gå kylar/värnar-rör mellan batterierna i kupén.

”Självklart har jag redan en idé som jag tror på”

Ägde en Volvo 144 -67 en gång, det var min första bil, den hade kanaler i plast som du pratar om, tror dom är väldigt svåra att få tag på smile
Anledningen till att jag vill ha kablarna i mitten av bilen och inte på sidora är för om bilen bli påkörd från sidan så finns ju risk att kablarna spricker och så blir det en kortslutning. under bilen finns ju risk för vassa föremål som kan punktera kablarna. Så i bilen och i mitten av bilen är ju det absolut säkraste, dom har ju inte kommit på trådlösa kablar en, jag tror det är en bra bit bort innan det kommer att komma såna kablar wink

Induktion wink
https://www.smartroadgotland.com/technology

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang