26 augusti 2016
Trådstartare
Köpte denna bil för två dagar sedan, och andra dagen jag skulle sätta mig i den märkte jag konstiga ljud vid uppstarten, hade inte lagt märke till det första dagen, men jag kanske bara missade det.
Beskrivning av ljudet: Det låter som en elektrisk motor går i gång och hakar upp sig 4-5 gånger, hackar kan man säga, el-ljud, hack, el-ljud, hack, osv. Ungefär 5 gånger typ.
Felsökte bilen lite allmänt och märkte ett par fel, höger bakruta går inte att veva ner med elhissen, displayen visar enbart klocka och inte yttertemp och annan info. Renaults orginalstereo sitter inte i vilket verkat göra reglaget vid ratten där man höjer/sänker volymen odugligt.
Efter lite efterforskning hittade jag då det felet jag tror är länkat till ljudet, som jag förstår ska denna bil ha el-infällbara backspeglar, sådana som viks in vid låsning av bilen samt viks ut vid start. Dessa backspeglar sitter utfällda hela tiden. Har lyssnat i motorrummet och lokaliserat ljudet till en liten box/låda under vindrutetorkaren precis nedanför kanten av rutan under en liten plastkåpa.
Hittade dessa bokstäver och siffror på den lilla mojängen: Valeo B 54 P
657 700 1
Renault 77 00 424 0 95
PPT 36
Själv misstänker jag ju att det är ju backspeglarna som försöker köras in eller ut men blir blockerad på nått sätt och hackar på det sättet. Men om jag googlar på boxens siffror får jag upp resultat om Xenon-ljus och något annat jag inte förstår vad det är.
Någon som kan ha en aning om vad detta ljud jag hör är?
Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian