3702
Sök

Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940... Visa mer

154 825 Visningar
Uppdaterades senast 7 maj 2023
860 Inlägg
10 oktober 2020
Trådstartare
#241
Kort oppdatering.

Har endelig fått skikk på motorstyringa.
Det var en kombinasjon av def luftmassemåler og falskluft. Nå virker den å gå relativt ordentlig.
Men en konsekvens av å få en motor som virker er at jeg finner ut at clutchen trolig er for svak. Det er en stage 1 som skal klare 250 hk...
Slurer når det dras skikkelig på. Kan være at det er litt oljelekkasje bak på veiva, men tviler på at det er årsaken. Uansett så skal girkassa ned, så får vi se.
Blir trolig en Stage 3 clutch som håndterer over 300hk neste gang..

Ny dynamo er kommet, men den får vente til alt det andre på motor/clutch er gjort.

Samtidig har jeg fått kjørt såpass med den at jeg har funnet noen ting som må justeres litt på.... Må modifisere på traversen fordi det ble for trangt mellom den og bunnpanna, og jeg ser behov for å få motoren noen millimeter frem i tillegg. Jeg sitter også med en lei følelse at coiloverne bak ikke holder kvaliteten, og jeg må bytte de ut i noe bedre.

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
10 oktober 2020
#242
Kul att det går framåt!

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

860 Inlägg
28 oktober 2020
Trådstartare
#243
quinna skrev:
Kul att det går framåt!

5 gir framover og 1 bakover, ho ho ho!

Nå er forstillingstravers modifisert, så nå får vi se om det er luft mellom den og bunnpanna...
Senast redigerat av FredGaute (30 oktober 2020)

860 Inlägg
3 november 2020
Trådstartare
#244
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-212d88ef78a496252db42147855711cc.jpg
Da er girkassa ute, huttetu det var trangt, den stod på motoren da den ble montert i bilen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0fe034e7c2e5d33c5b594d3af4c7217b.jpg
Clutchen så helt ok ut den, bare for svak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-9a2d485bc3e3ab1e0f4cdc8d9a56534d.jpg
Denne typen disk bør klare jobben bedre

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-27537803c9511e568952071f3034befe.jpg
Ny tettering montert, den gamle var litt lekk etter 300 000km...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a16e6c9b980ff128533a5ae6a11dd88b.jpg
Ny clutch inne

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3c78fbddf7a3c4846061ad3d1b72df72.jpg
Travers modifisert for bedre klaring

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b6e7b749a59847dfb059187eae928ccd.jpg
Nå er det jo luft her :-)

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
4 november 2020
#245
Kul med framsteg!

Jag reagerade på dina lambdasonder... sitter dom så orginal på den motorn? Jag har fått lära mig i alla år att en lambdasond får INTE sitta upp och ner pga kondensvattnet som fäller ut när motorn är kall. Att vattnet mer eller mindre omgående förstör sonden om det tar sig in i den.

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

860 Inlägg
4 november 2020
Trådstartare
#246
quinna skrev:
Kul med framsteg!

Jag reagerade på dina lambdasonder... sitter dom så orginal på den motorn? Jag har fått lära mig i alla år att en lambdasond får INTE sitta upp och ner pga kondensvattnet som fäller ut när motorn är kall. Att vattnet mer eller mindre omgående förstör sonden om det tar sig in i den.

Ja det er originale eksosgrenrør og original montering på disse, som har rulla 300 000, så tja ikke sikkert den teorien er helt god hehe. men jeg ser at det kan være noe i det. Uansett når motoren går blåser det ganske bra der sondene står...

50% Uppfinnar-Jocke, 50% Dynamit-Harry
1 301 Inlägg
4 november 2020
#247
FredGaute skrev:
quinna skrev:
Kul med framsteg!

Jag reagerade på dina lambdasonder... sitter dom så orginal på den motorn? Jag har fått lära mig i alla år att en lambdasond får INTE sitta upp och ner pga kondensvattnet som fäller ut när motorn är kall. Att vattnet mer eller mindre omgående förstör sonden om det tar sig in i den.

Ja det er originale eksosgrenrør og original montering på disse, som har rulla 300 000, så tja ikke sikkert den teorien er helt god hehe. men jeg ser at det kan være noe i det. Uansett når motoren går blåser det ganske bra der sondene står...

Det kanske är någon annan sorts sond. Jag jobbar med motorer, turboladdare och styrsystem på dagarna och det är ganska välkänt att lambdasensorer inte får sitta hur som helst. Men det kanske bara gäller dom bredbands-sonder jag jobbar med =/

Hur som helst... har dom suttit så orginal så är det väl bara att gilla läget och anta att någon som designat från början vet vad dom gör tongue

Problem är till för att lösas, och lösningar är till för att revolutioneras.
www.dinjacka.se - Kläder för dig som vill bli igenkänd!

860 Inlägg
4 november 2020
Trådstartare
#248
Satser på at de japanske ingeniørene har gjort en god jobb. Det virker på meg som de er ganske flinke...hehe!
Motoren er et smykke på tross av 300 000km.
Om originalen hadde klart så mange km så hadde jeg blitt kraftig imponert, og den er jo til og med tysk. :-)

860 Inlägg
29 december 2020
Trådstartare
#249
Da er dynamo inne, og vips 14 volt.
Girkassa er også kommet på plass, og det var ikke enkelt...
Det som er mindre cool, er at den nye clutchen ikke vil frikoble.
Prøver først med clutchcylinder med større volum. Om ikke det holder sliter jeg litt.
Da må jeg kanskje shimse utløsercylinderen/lageret nærmere clutchen. Pokkers vanskelig å vite hva som er årsaken når jeg ikke kan se inn i clutch-huset.
Kan hende det blir laget et "observasjonslokk"

860 Inlägg
29 december 2020
Trådstartare
#250
https://www.youtube.com/watch?v=efGB-j48xFQ

Ikke ille balansering på disse motorene!

860 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
#252
FredGaute skrev:
Da er dynamo inne, og vips 14 volt.
Girkassa er også kommet på plass, og det var ikke enkelt...
Det som er mindre cool, er at den nye clutchen ikke vil frikoble.
Prøver først med clutchcylinder med større volum. Om ikke det holder sliter jeg litt.
Da må jeg kanskje shimse utløsercylinderen/lageret nærmere clutchen. Pokkers vanskelig å vite hva som er årsaken når jeg ikke kan se inn i clutch-huset.
Kan hende det blir laget et "observasjonslokk"

Oppdatering.

Det er mekanismen mellom pedal og clutchsylinder som ble for svak etter clutchskifte. Nå jobber jeg med en helt annen variant, som ikke vil svikte og gi bedret utveksling/mindre pedaltrykk. Men det er rimelig trangt og litt komplisert..

565 Inlägg
14 mars 2021
#253
blir de klar i sommar,


860 Inlägg
14 mars 2021
Trådstartare
#254
Det er planen. Klar nok til lengre testkjøring i det minste.

860 Inlägg
24 mars 2021
Trådstartare
#255
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d52b3f0f517d7f29d0dbac1993811018.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c18ac876162ec1501c75ee41445e6f83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-f3774dd481bc4b9a2ea4a94ee87d8389.jpg

Sånn, så kan dere jo spekulere litt på hvordan dette virker :-)

Jackass
799 Inlägg
25 mars 2021
#256
Jag undviker spekulationerna men.. tar gärna några videor på fler testkörningar om du har!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

860 Inlägg
25 mars 2021
Trådstartare
#257
Venter på snøfrie veier...
I mellomtiden er det tid for mer elektrisk fiks, og litt mer interiør.
Satser på prøveskilter og lengre testkjøring i mai...

914 Inlägg
860 Inlägg
5 april 2021
Trådstartare
#259
Den ble luftet i dag, men snøvær tillot ingen kjøretur, kun frisk luft og varmkjøring av motor.
Clutchen er tung, men virker stødig!
Senast redigerat av FredGaute (6 april 2021)

565 Inlägg
22 april 2021
#260
de ä inte mycke kvar våren ä på g ,,



Sök