3139
Sök

Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940... Visa mer

154 108 Visningar
Uppdaterades senast 7 maj 2023
914 Inlägg
15 februari 2017
#61
Må jo være digg med v8 ikke minst pga lyden smile


860 Inlägg
15 februari 2017
Trådstartare
#62
jarleb skrev:
Må jo være digg med v8 ikke minst pga lyden smile

Lyden og kraften...

860 Inlägg
27 februari 2017
Trådstartare
#63
Girkassetunnel tar form, skrudd i dørken for demonterbarhet, i tilfelle trøbbel og under tilpasninger.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e1631befa7d513603414c466daffc8c6.jpg

Blir ok plass for gasspedalen også, selv om clutch-huset er noe større.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6238341c5b03563feea9b550466afdbf.jpg

Festeflens fremme som gjenstår, så er denne ferdig grovt sett. Skal lage et lokk rundt spaken også.

860 Inlägg
5 mars 2017
Trådstartare
#64
Har brukt en del tid i helga på å tilpasse brems og clutch til det originale pedaloppsettet.
Ikke bare enkelt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a993d18b98ad16fd2176af7a0796079d.jpg

Spesielt clutch, med overgang fra stagoverføring til hydraulisk clutch trengte en del grubling. Jeg måtte lage utveksling fordi clutchsylinderen har bare ca 1/3 av vandringen kontra det som var originalt. Utvekslinga er lage av den originale gasspedalovergangen, hehe! Dog noe forsterket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-aece06ed75e573819c0fe8c0272a5a7a.jpg


Løsningen er ikke ferdigsmidd enda, men den er ganske nært og den ser ut til å virke, både på brems og clutch.
Opplagringen til utveksling på clutch skal forsterkes mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e1a465deb9ef06b88d7882d22ef7019c.jpg

Jackass
799 Inlägg
6 mars 2017
#65
Intressant lösning, kul att du väljer att behålla orginal pedalstället också!

Keep it up! smile

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

914 Inlägg
6 mars 2017
#66
Trevligt med nya bilder.

860 Inlägg
16 mars 2017
Trådstartare
#67
Hunted skrev:
Intressant lösning, kul att du väljer att behålla orginal pedalstället också!

Keep it up! smile

Det er jo cool med original look så langt det går!

860 Inlägg
18 mars 2017
Trådstartare
#68
Løsningen med den originale gasspedalovergangen ble for svak, den flekset en hel del og ville gå i stykker over tid. Jeg lagde en i aluminium i stedet. Denne holder!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-5ba6e55e8d27898628e35228c23a383a.jpg

Nå bunner jeg clutchsylinderen 3mm før pedalen bunner mot torpedoveggen. En gummistopper, en returfjær og noen låseklips, og vips det er klart!
Senast redigerat av FredGaute (18 mars 2017)

10 163 Inlägg
19 mars 2017
#69
Mycket tänkande och provande smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

860 Inlägg
22 mars 2017
Trådstartare
#70
Man gjør seg noen erfaringer og får noen overraskelser underveis, kanskje man har fulgt for dårlig med...
Servopumpa på Lexus-motoren står på høyre side, noe som betyr temmelig lange slanger over til bremseforsterkeren....
Men forsatt helt ok å løse. hadde bare ikke sett den komme... Oljereservoaret blir på pumpesida.
Bilder kommer snart.

860 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
#71
Da har jeg hatt bilen ute på tunet for første gang på 2 og et halvt år.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fdc2d082edb7584e2b6b9c113eae26aa.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-dc196fd17261b9546f07faeb2bf40a2c.jpg



Liker stuket...


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1dbf1fd3b7cd29f0524cfb4688ed4f6a.jpg

Forstillingen slik den ble til slutt, med stoppeskure for max sving.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-4c7c9a12d833ae06416b9803ba63c443.jpg

73 Inlägg
17 april 2017
#72
ooh guuri hvor pent arbeid det er gjort her i denne  taunusen hvordan type av farve skal du ha på bilen  eg liker den godt  så håper endelig du tar hele  veien i mål   stort lykke til med fortsatt bygge av denne bil eg kjem til og fölge deg nå meget pent arbeid

860 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
#73
hasse66 skrev:
ooh guuri hvor pent arbeid det er gjort her i denne  taunusen hvordan type av farve skal du ha på bilen  eg liker den godt  så håper endelig du tar hele  veien i mål   stort lykke til med fortsatt bygge av denne bil eg kjem til og fölge deg nå meget pent arbeid

Takk takk, bilen blir hvit, veldig hvit, hehe!big_smile

10 163 Inlägg
17 april 2017
#74
Blir grymt det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

73 Inlägg
17 april 2017
#75
flott  nå må du jobbe litt raskt hehehe god fortsettelse ..

860 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
#76
hasse66 skrev:
flott  nå må du jobbe litt raskt hehehe god fortsettelse ..

Raskt? Hvorfor?
lol

73 Inlägg
17 april 2017
#77
så vi andre kan få se noe  moro  på veien selfölgelig hehehe  bare kom dej på og bygg nå gutt hehehe

860 Inlägg
17 april 2017
Trådstartare
#78
Den kommer når den er klar.

860 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#79
Tenkte jeg måtte poste litt bilder så dere ikke trur vi er daua.. både bilen og jeg..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-259af13337fc6bded609bfa58798aaa9.jpg
Har jobba med overgangen mellom tunnel og torpedovegg, alt annet enn enkelt for en kloms som meg, men jeg tror i alle fall at det blir tett, og da får det holde. Det er rettere enn det ser ut på bilde...alt ser steike skjevt ut på bildene...
Fortsatt en del arbeid med selve tunnelen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-5fdb14ce4634018f7149c2da593fbaaf.jpg
Tunnelen innvendig. Blir mange skruer....

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-27ea71a8b7dfcb1e8b43922469f5dc62.jpg
Et bilde av girkassetraversen. Som dere ser, en modifisering av originalen, så tilpassa at den henger mellom vangene uten boltene i. Den tror jeg ble bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6b447a9c933176185c8ab945b03b4449.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e712ee6a3132c68bec4bdb116cd9abe0.jpg
Forstillingstraversen ferdigstilt og lakka. La på forsterkningsrør for gjennomgangen til bolten til bærearmene, bare for sikkerhets skyld, i tilfelle en brå sving eller noe slikt. rabbit
Her ser man hvor langt inn bærearmene må festes kontra originalen.

10 163 Inlägg
12 juni 2017
#80
Blir bra det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök