3240
Sök

F10 manuel går ej att lägga i backen, hjälp

6 631 Inlägg
1 oktober 2016
JohnMayLives skrev:
Det spelar ingen roll vilket märke man köper när vi pratar om 3-5 år gamla bilar, de flesta är inte skruvvänliga. Alfa gör i regel sportiga bilar, ofta snygga. Kolla nya Giulia tex, eller varför inte 159? Läckerbitar ljusår före BMW eller valfri tysk för den delen, designmässigt!
Som sagt skall han ha nåt " sportigt" så är det enda rätta att behålla nuvarande kärra, för även om den inte är "sportig" i ordets rätta bemärkelse så är den åtminstone kommunikativ med föraren, det upplevs ofta som "sportigt". Men visst en LFA är sportig.

Slutligen, gör inte detta till en Prius/Toyota/Lexus tråd (det brukar bli så när du är med verkar det som)?

159orna är mumma, en mappad TBI går bättre än 3.2an plus att den inte är lika framtung. wink
Känns fetare och mindre pigg än de äldre 156orna, kanske för de väger 200 kilo mer..

Provkör valfri 159a, kör på en kurvig 70 väg och sen håller du 70, även om det är skyltat för skarp kurva. Går jättebra att ta samma kurva i 110 utan att känna minsta tendens till ostabil.

De/Dem

Evildan
1 oktober 2016
caromania skrev:
Evildan skrev:
caromania skrev:

På en 3-5år gammal bil behövs ingen mekvana om man inte räknar in bottennapp som Alfa etc men det antar jag att du inte gör? Jag trodde du menade generellt. Om det är Evil som rekommenderar 3-5 år gammal opålitlig dynga där mekvana behövs så ska jag ta honom i örat.

Då jag är väldigt välduschad är det inte någon sanitär olägenhet att smeka mina öron, att ta i dom i mening av straff är ingalunda behövligt då jag aldrig skulle tipsa någon, oavsett luffare eller knös, att köpa ngt skräp som behöver hemmekas tre år gammalt.

Star arse på TV, då är det lätt att tappa tråden. Vi förlåter dig för din klarsynthet. Personligen kan jag bli lite förbannad när jag summerar dina inlägg som faktiskt prickar in alla attribut på pricken.

(Duschat igen.)

Thats not a Moon! !

Jag försöker bara hjälpa till och hålla ordning på dom förvirrade pajkastande okunniga gossarna med sina dyra defekta förlängare i sandlådan.
Klart du blir förbannad, med all rätt dessutom.

Evildan
1 oktober 2016
JohnMayLives skrev:
Det är snart läge för ett klassiskt, välkänt citat om "Humle & Dumle" fortsätter på den inslagna banan, men jag lugnar mig ett (bra!) tag till o ger de chansen att lugna sig big_smile

Inga mer självmål alltså?

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
om jag skulle välja mellan e39 540 och e60 540-545, vilket av dom skulle vara klokast att välja? yes jag är dum i skallen som tänker ett val mellan dom, men v8an kommer göra mig glad att köra varje dag iaf,,men ifall jag skulle tänka mig äga nån av dom vilken tycker ni är pålitligast? vet att e39 har kylningen och kedjan. och e60 har ju kylröret, men allt efter det? vilket av dom är pålitligast? skulle ni välja mellan??

trevlig help på er alla

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Jag upprepar, behåll din F10 det är en fin-fin bil  E39 540 är rätt törstig, räkna med ca 1.2-1.5 liter milen, dvs dubbelt så mycket som din F10. Försök att hitta en manuel! Samma sak gäller E60/E61, men där skulle jag kika på en 550i med 6 växlad manuell låda, men de är ovanliga. Annars kan du "lyxa" till det med en M5 E39, du hittar fina exemplar för runt 130'. Samtliga dessa V8 drar ordentliga mängder bränsle, kostar betydligt mer att försäkra osv. V8 har inga egentliga svagheter, det är en skottsäker maskin om den fått korrekt service, men det förekommer att kedjor sträckt sig eller till o med gått av, men det hör till ovanligheterna. Jag upprepar mitt råd: behåll din F10.

jo ja hör dig ^^ dom säger att kedjan kan jävlas med f10 också, sen har jag en turbo att tänka på också. tänk om växellådan rasar igen^^? vad tänker om de där ? du tycker fortfarande att ja ska behålla den?

har mycket tankar i huvet nu efter denna besvikelse.

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
tror jag läste nånstans att 525d har också problem med lådan? har 530d det också? finns det nån f10 som inte har problem med lådan?

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Ja så klart, allt kan hända. Skall du ha hängslen o livrem så köp en ny bil. Kia & "Hyndan" har bra nybilsgarantier, men sportiga vette-katten om de är?  På forum läser man ofta bara om bilar som jävlas, man hör inget om de som bara rullar på. Sen skall man komma ihåg att vissa märken, som BMW, lockar till sig mer bilintresserade personer, o dessa hänger på forum i större utsträckning? Asta 57 bast som kör sin Prius lär knappast hänga här, inte heller en 3 barns mamma. Går något sönder på dessa bilar så lämnar de in den o "beklagar" sig.
Gör så här: Ligg på BMW, jag är rätt övertygad om att de kommer ge med sig o du får en ny låda, även om du får stå för monteringskostnaden själv. Laga INTE bilen innan du fått 100% besked av BMW. Bered dig på att fajtas lite. 13000 mil är normala mil för 5-6 år gammal bil, o BMW kan säga vad de vill men en låda skall inte gå sönder på det viset din låda gjorde, solklart produktionsfel, vilket även de kommer komma fram till. Gissar på att de kör "förhalningstaktiken" då de vet att de flesta behöver ha en fullt fungerande bil, rent ut sagt fulspel, främst från ÅF's sida! Testa o kontakta BMW Sverige o rör om i grytan lite?

hehe det är en fin bil och skön att köra men man blir ju orolig, ska testa o ringa igen på måndag men orkar inte vänta 1.5månad för att komma in på verkstan för felsökning, för det är det dom vill att jag ska göra.^^ jag har annars en låda som håller på att renoveras och kan skickas till mig om några veckor. men vågar man köra med den? eller kommer de rasa igen?

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Ta fajten med BMW Sverige. Det är inte rimligt att vänta 1.5 månad med detta fel. Det tar de inte mer än 30 min att konstatera att det är som jag säger, att lådan måste bytas (inte för att den inte går att laga, men BMW säljer inga interna delar till dessa lådor, de byts ut till nya/fabriksrenoverade enheter). Spela inte de i händerna genom att "fixa felet själv", låt de stå för fiolerna!

jag vet inte vem bmw sverige är, har ingen kontakt till dom? hittar inga nummer, har mailat runt till olika bmw verkstäder och har pratat med bavaria solna, vem ska jag ringa? solna sa iaf att det krävs en felsökning för 2000 och sen vänta på vad bmw kommer att bestämma för resultat. blir lite hackigt för mig att gå lämna barn på dagis o sen springa lämna in bilfan/hyra bil samt springa till jobbet och tbax igen. har du nått speciellt nummer eller vem ringer man?

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
08-470 60 00
Det är ju precis de bitarna du tar upp som du måste få BMW Sverige att förstå, o vilket de kommer göra.
När de väl godkänt goodwill så skulle jag kämpa för att de skall räkna av de där 2000 kr för felsökning från arbetskostnaden, om de nu inte tar hela kalaset på goodwill?

tack ska du ha)smile ska ringa o bråka me dom på månda-tisda- måste kämpa med att få tid? hur gör ja ifall dom inte vill ta in mig akut da? ska ja fortsätta bråka?^^

201 Inlägg
1 oktober 2016
det kommer krävas mycket för att BMW ska ta det på goodwill men det kan gå....OM du alltid har servat inom serviceintervall och har fullgoda protokoll att uppvisa....annars kommer de säga nej direkt.

Är bilen trimmad? I så fall är det där inte den mest "skottsäkra" av lådor hos BMW.
Men fixa problemet och ha kvar bilen...det är en oerhört fin bil även om jag är svag för E60/E61.

Jag har haft 4 BMW, 5 Audi...porsche, mitsubishi, saab, toyota etc....den enda bil där något gått åt helvete som det varit "dyrt" på var min mustang...men det var iofs en FORD (Fix Or Repair Daily smile )....o det var också växellådan...pga s k handhavandefel smile

4 261 Inlägg
1 oktober 2016
Trådstartare
Bilen är inte trimmad^^ jag planerade att trimma den i framtiden men kommer inte ens tänka på det längre nu när jag vet hur bra grejerna håller även orginal. ja det är en jätteskön och fin bil. Vi vill helst inte sälja den men.. bilen har gjort dom första 3 servicarna hos bmw och sen minns inte jag 2-3 servicar hos mekonomen eller din bil eller nått. så 3 hos bmw. den har blivit servad vart 2-3tusen mil. alltså enligt bok. med oljebyten samt bromsvätske byte enligt färddatorn. Kan bmw hjälpa mig ifall jag bara gjort dom 3 första hos dom? bilen har haft högst 3 brukare inkl mig som sita då, resten har varit bilfirmor och kvd.  13kmil på mätaren. 2011. nästan ny bil enligt mig.  Ska pröva igen i veckan, får se vad som händer. skadar inte att pröva igen^^ vore ju skönt om dom kunde byta min låda helt gratis.

speciellt också när man har kört lugnt och inte buskört alls under 5 månaderna jag ägt den^^
Senast redigerat av panda666 (1 oktober 2016)

Forummoderator
17 996 Inlägg
2 oktober 2016
Nog för att vi kan gnabbas om Prius och Bmw i allmänhet men det där var inte roligt! Tjata på bmw. Inget att förlora.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
2 oktober 2016
Trådstartare
har faktiskt blivit väldigt inspirerad härifrån, kommer ta det och ringa o kämpa med bmw i veckan igen.
hoppas på att allt går bra.

4 261 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
Har pratat med bmw idag, finns inga akuta tider. Jag måste tyvärr efter all krig vänta till minst 3 november för att få bilen felsökt, får se ifall jag tar ledigt och bokar för den dagen. Är det nån som kan hitta en låda till mig?  har denna nummer till lådan;  23007635762   Ni kanske har flera kontakter eller hemsidor som jag inte känner igen. men skroten har några dyra, annars hittar ja inget på ebay eller google.

så om nån snäll själ kan hjälpa till blir jag jätteglad.

Evildan
3 oktober 2016
panda666 skrev:
Har pratat med bmw idag, finns inga akuta tider. Jag måste tyvärr efter all krig vänta till minst 3 november för att få bilen felsökt, får se ifall jag tar ledigt och bokar för den dagen. Är det nån som kan hitta en låda till mig?  har denna nummer till lådan;  23007635762   Ni kanske har flera kontakter eller hemsidor som jag inte känner igen. men skroten har några dyra, annars hittar ja inget på ebay eller google.

Har du sökt utomlands?
Bör finnas ett bredare utbud i exempelvis Tyskland där dom har kört motorras eller har krockat dom i första frosten.

4 261 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
panda666 skrev:

Har du sökt utomlands?
Bör finnas ett bredare utbud i exempelvis Tyskland där dom har kört motorras eller har krockat dom i första frosten.

försöker leta på nätet men behöver nog hjälp att hitta nåt.  kollar på ebay men det ser lite rörigt ut, står typ manual 6 gearbox for 320d-520d, låter lite konstigt. känner du nånstans där dom säljer lite billigare?

4 261 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Så jävla dåligt, klart som korvspad att de KAN ta in den, men de vägrar att hitta en lucka, iaf ÅF i Sthlm. Testa o ringa ÅF i Uppsala, Västerås eller kanske Nyköping? Jag skulle ha blivit vansinnig om de behandlade mig så här nonchalant. Ett mejl till HK i Tyskland är vad jag hade gjort, då hade nog Sthlms ÅF "oväntat" kunna ordna en akut-tid. BMW ÅF är snart "lika bra som VW var en gång i tiden", kommer bli en tung uppförsbacke...Köper du en låda så kan du glömma allt vad goodwill heter.  Fundera på alternativen: Köra vidare utan back (kan bli spännande med lite otur). Ställa bilen (inte möjligt för dig gissar jag). Köpa en skitbil för 5000 o ha under tiden? Nästan så att det sista är det vettigaste, ställer du av din BMW så lär du iaf gå plus på försäkringsbiten?

heh behöver fixa skiten så snart som möjligt, tror du lådan orkar ifall jag inte använder backen? kan man köra med den så utan att stressa backen? har du mail till hk tyskland? tror nog uppsala ligger lite långt från mig, att åka efter jobb o så. bmw danderyd och solna kunde inte hjälpa, hade tid i  november samt kändes inte så behjälpliga , bad att få prata med högre chef men dom var alltid ''på möte'' jag sa är det så ni behandlar akuta fall? dom ba sket i de ja sa och sa vi har bara dessa tider, vi måste felsöka din bil och det kan ta tid^^ jag försöker att parkera och trixa så att jag inte behöver stressa backen. Hoppas att lådan klarar sig så länge? har en snubbe som renoverar lådor, väntar på att han ska fixa klart lådan och skicka till mig, det blir då 20k inräknat montering, alt finns en annan låda hos hellstens skrot eller vad det var, då blir kalaset på 31k inräknat montering.  är bara sjukt besviken på bmw.
men jag måste välja nått snart. hoppas den billigare snubben blir klar snart. annars blir det 31k^^

om du inte kan hitta en låda till mig nån annanstans?^^

4 261 Inlägg
3 oktober 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Kolla med Allmänna Reklamations Nämnden? Jag skulle vända på varenda lilla sten innan jag pungade ut med kulorna...

Hehe vad mer kan man göra? kan arn hjälpa mig? det är antingen vänta en månad på att dra till bmw och försöka gråta över en goodwill, om dom nu går med på det, eller annars punga ut som du sa cashen betala o se glad ut. Hoppas sen inget mer rasar-^^ shit glöm trimning, kommer nog absolut inte trimma nu efter jag sett det här^^

201 Inlägg
4 oktober 2016
http://www.ebay.de/itm/GETRIEBE-6-Gang- … Swxp9W8Am9

10-11 lakan är ju inte så farligt....och den kan skickas till sverige
Senast redigerat av macattac (4 oktober 2016)

201 Inlägg
4 oktober 2016
JohnMayLives skrev:
Så jävla dåligt, klart som korvspad att de KAN ta in den, men de vägrar att hitta en lucka, iaf ÅF i Sthlm. Testa o ringa ÅF i Uppsala, Västerås eller kanske Nyköping? Jag skulle ha blivit vansinnig om de behandlade mig så här nonchalant. Ett mejl till HK i Tyskland är vad jag hade gjort, då hade nog Sthlms ÅF "oväntat" kunna ordna en akut-tid. BMW ÅF är snart "lika bra som VW var en gång i tiden", kommer bli en tung uppförsbacke...Köper du en låda så kan du glömma allt vad goodwill heter.  Fundera på alternativen: Köra vidare utan back (kan bli spännande med lite otur). Ställa bilen (inte möjligt för dig gissar jag). Köpa en skitbil för 5000 o ha under tiden? Nästan så att det sista är det vettigaste, ställer du av din BMW så lär du iaf gå plus på försäkringsbiten?

Jag skulle också kolla med andra...du har ju bilia i Segeltorp som är BMW.

Men dock kvarstår faktum att handlaren inte är skyldig att ta in bilen, de kan och har rätt att prioritera de jobb de känner ger bäst pengar på kortast tid. Därmed inte sagt att det är toppen för varumärket, men så är det.

ARN kommer inte hjälpa om inte ÅF har gjort fel....ARN kan aldrig påtvinga ett goodwill ärende, för goodwill är just det.....show of good will...en ren och skär kostnad.

Sök