Hejsan har försökt nu i några dagar att få liv i en 945a som min bror har haft avställd i 1 år snart, Började med att jag försökte starta den innan jag bytte något, startmotorn tugga bara lite och den fick tändning, sedan åkte jag och köpte Nya tändstift och nytt bränslefilter, stoppade i ett full-laddat batteri, bilen startade efter att jag vridit några gånger, hade den vid liv i Ca 5 minuter sen dog den bara, sedan dess har den inte startat, Har testat med Startgas fungerar ej, Någon som kan tipsa mig om vart jag ska börja felsöka och vad vanliga fel är? är inte så bil kunnig så alltid bra att göra en tråd på ett forum med frågor Mvh Joel. Bil - volvo 945LTT automat 1997, Helt orörd "original".
Bränslerelät? Hade sprickor i lödningarna i mitt bränslerelä 1 av 10 gånger ville inte bilen starta. var bara löda ihop igen den stannade dock aldrig under färd.
Vet du hur man använder startgas? Eftersom du säger att du inte kan så mycket så vill jag bara veta att du använt den rätt. Har du använt den rätt och bilen ej starta så borde det vara så att du har dålig gnista eller trasig kamrem.
Vet du hur man använder startgas? Eftersom du säger att du inte kan så mycket så vill jag bara veta att du använt den rätt. Har du använt den rätt och bilen ej starta så borde det vara så att du har dålig gnista eller trasig kamrem.
Kolla så inte rotorn har spruckit. Det är svårt att se men det hände mig en gång. Titta där axeln går in i rotorn och se till att ha bra ljus! Annars kan ju som tidigare nämnts kamremmen gått av.
Kolla så inte rotorn har spruckit. Det är svårt att se men det hände mig en gång. Titta där axeln går in i rotorn och se till att ha bra ljus! Annars kan ju som tidigare nämnts kamremmen gått av.
ok, kanske lättare att bara byta rotor, Aj aj, vad gör man om remmen gått?
Kolla så inte rotorn har spruckit. Det är svårt att se men det hände mig en gång. Titta där axeln går in i rotorn och se till att ha bra ljus! Annars kan ju som tidigare nämnts kamremmen gått av.
ok, kanske lättare att bara byta rotor, Aj aj, vad gör man om remmen gått?
Ja, man kan ju byta rotor iaf, den är ju inte jättedyr. Det är jättelätt att kontrollera om remmen gått av! Det tar mindre tid än att byta rotor! Lossa bara det svarta plastskyddet som sitter i vägen och se om det sitter en rem där.
Kolla så inte rotorn har spruckit. Det är svårt att se men det hände mig en gång. Titta där axeln går in i rotorn och se till att ha bra ljus! Annars kan ju som tidigare nämnts kamremmen gått av.
ok, kanske lättare att bara byta rotor, Aj aj, vad gör man om remmen gått?
Ja, man kan ju byta rotor iaf, den är ju inte jättedyr. Det är jättelätt att kontrollera om remmen gått av! Det tar mindre tid än att byta rotor! Lossa bara det svarta plastskyddet som sitter i vägen och se om det sitter en rem där.
Ska försöka hinna med att kolla remmen imorgon, och byta rotor, får uppdatera efter. om den inte startar då vet jag inte vart jag ska ta vägen, eller om remmen gått av återställa och sedan setta dit nya remmen.
Kolla så inte rotorn har spruckit. Det är svårt att se men det hände mig en gång. Titta där axeln går in i rotorn och se till att ha bra ljus! Annars kan ju som tidigare nämnts kamremmen gått av.
ok, kanske lättare att bara byta rotor, Aj aj, vad gör man om remmen gått?
Byter rem så klart.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Eftersom du bekräftat i tidigare inlägg att du har gnista ut till alla stiften så har inte kamremmen gått av eftersom tändfördelaren drivs av kamaxeln. Och då kan du även räkna bort problem med tändningen. Du har även bekräftat i tidigare inlägg att motorn får soppa. Sen verkar du även ha bytt delar hejvilt utan att det gjort någon skillnad. Du har även skrivit att startmotorn går runt lätt.
Detta tyder på dålig kompression i motorn. Ingen/för låg kompression = motorn startar ej.
I bästa fall har kamremmen kuggat över så kamaxeln står fel. D Detta orsakar låg kompression i de flesta fall och motorn startar då ej och eftersom fördelaren drivs av kamaxeln sker då även tändningen av bränsleblandningen vid fel tidpunkt.
I värsta fall har motorn rasat, dock väldigt ovanligt vid otrimmad motor såvida den inte är extremt plågad.