3860
Sök

Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

101 881 Visningar
Uppdaterades senast 14 november 2019
198 Inlägg
12 juni 2017
Trådstartare
#121
Hej!

I helgen kördes äntligen första tävlingen, vilken upplevelse!

Började helgen med att lasta bilen och servicebussen efter jobbet på fredag, tog med mig lite reservdelar (två drivaxlar bland annat) och annat som behövs på tävling, såsom domkraft, pressenning m.m.

Åkte upp till stugan för att spara lite tid på lördagmorgon och sov där.
På lördag morgon kl 05:40 lämnade vi stugan påväg mot Åsele, var dimmigt och ca 7 grader varmt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-80cf59bcd7fb581f6d06503e089931da.jpg

Väl på plats anmälde vi oss och hittade en serviceplats att ställa bilen på. Vädret visade sig från sin bästa sida i Åsele och vilken utsikt det var från serviceplatsen! Bra uppladdning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6948932116be5832790b82fbe57ed39a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d95079bbfa7d62075bff025fa12149db.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1e4c6b472d9a1098b38504d2be50196e.jpg

Vi gick igenom bilen en gång till och efterdrog de bultar vi tänkte kunde vara lösa. Diffen behövde bland annat dras på!

Efter det tog vi oss en promenad längs banan, ca 1570 meter lång men riktigt brant! Blev ett bra motionspass och bra uppladdning så hjärnan vaknade smile

Kl 10:30 var det förarmöte, sen var det bara att sätta sig i bilen och rulla ner till starten. Själva serviceplatsen var på toppen av backen så inför varje körningen körde alla bilar nedför backen och ställde sig i kö för att starta. Jag hade nummer 4 så fick starta rätt tidigt och slapp stå och vänta!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-59d075231d86c03f142dd0d313f12a8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-05437718908e8082ebb35225c74d597e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a3c27db02a30dcf97e18f65045cc0eff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-f6445487796bc941ade1b69c9e8bd807.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-84a14d9e5fb8bccebd3c84c85afd4de1.jpg

Påväg ner för start!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-0b14ae9ce730be9b553f47eaf94a21e8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ffc3a74bf58cbea77d7885b410d59ac7.jpg

Tävlingen innebar 3 rundor uppför backen, endast bästa tiden räknades.

Efter första rundan låg jag 9:a totalt och 3:a i klassen med en tid på 1:05,99, ca 6 sekunder efter bästa bil! Min bilen kändes väldigt bra, lådan är helt underbar! Går inte att jämföra med originallåda, bilen känns helt annorlunda smile Nu är det en tävlingsbil wink

Hissade upp bilen och kollade så inget läckte, allt såg bra ut. Inget hade lossnat och inga missljud eller konstiga lukter smile Underbart!

Till 2:a rundan förbättrade jag ca 2.5 sekund till en tid på 1:03,24 vilket räckte till en 5:e bästa tid och 3:a i klassen! Började få upp tempot lite, bilen är lite väl överstyrd utan diffstyrningen, speciellt när man åker lite fortare och provocerar. Åker gärna lite understyrt så man kan lita på att bilen inte kastar ut arslet i tid och otid smile Väldigt nöjd med körningen ändå!

Inför sista rundan bestämde jag mig för att göra en bättre start (hade gjort lite mjukare starter för att inte köra sönder något) för att kunna kapa lite tid i starten.
Detta gjorde ca 0.2 sekunder, dock förbättrade vissa andra förare mer så dagen slutade på en 6:e plats totalt och en 3:e plats i klassen med en tid på 1:03,04. Supernöjd med resultatet för att knappt ha kört bilen big_smile

Bjuder på två filmer från sista rundan, hade bra ladd tycker jag smile Första filmen går lite brett då jag snuddar däckshögen med fronten big_smile

https://youtu.be/04oieObS1cs

https://youtu.be/NyQzQRZPqlY

Den låter rätt brutalt! smile Mer ljud framifrån än jag hade förväntat mig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5f6dc9a646a1263a293d50dd93f5caff.jpg

Bilen efter tävlingen, inget trasigt och inga läckage! Skönt att få komma hem med hel bil wink Nästan det bästa var att allt jag ändrat har fungerat, bilen känns väldigt snäll och följsam på vägen. Kommer bli grymt när jag får dit styrningen till mittdiffen och en riktigt lamellbakdiff! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-07cb4cbe12cb78b76eeab0ce171aa85d.jpg

Fick till och med komma upp på pallen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-01a20dfcbe4f089adaccbeac329a93b4.jpg

Efter att ha spenderat helgen hos min sambos föräldrar i Dorotea så lastade vi av bilen hemma igen igår kväll.

Vill bara passa på att tacka alla som gjort detta möjligt! Framförallt mina föräldrar och min sambo som följde med under helgen, hade inte gått utan er smile

Får se när nästa tävling blir, har mycket på jobbet och i livet nu innan sommaren, nästa garanterade tävling är i Augusti i Sävar utanför Umeå!

På återseende!
Senast redigerat av FAH (12 juni 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 345 Inlägg
12 juni 2017
#122
Gratulerar!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
19 juni 2017
Trådstartare
#123
Mack skrev:
Gratulerar!

Tack så mycket! smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
27 juni 2017
Trådstartare
#124
Hej igen!

Efter en paus i garaget började jag om så smått igår. Demonterade fjäderben och började plocka ner bakdiffen så jag kan lämna diff och fjädring på renovering smile Kommer köra med R160 och den lamelldiff som satt i bilen så länge det håller för att minska tiden i garaget och få köra så mycket som möjligt!

På torsdag åker jag söderut för gå på en av mina kusiners bröllop, har förhoppningsvis med mig bra-att-ha delar hem till rallybilen smile Kommer blir en effektiv helg förhoppningsvis, återkommer när jag är hemma med hur det gått.

Nästa tävling jag siktar på att köra är Umenatta den 19 augusti smile
Senast redigerat av FAH (27 juni 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 345 Inlägg
27 juni 2017
#125
Låter lovande!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
7 augusti 2017
Trådstartare
#126
Hej igen!

Åter efter semestern, hoppas alla har haft det bra för det har jag! smile

Inför semestern lämnade jag fjädringen till Sellholm, den är nu renoverad och påväg tillbaka till mig.
Alla fyra stötdämparinsatser i fjäderbenen behövde bytas då de var krokiga, de sa att det syntes att det var länge sedan de varit renoverade. Ska bli spännande att känna skillnaden smile

Diffen är också på renovering och kommer förhoppningsvis med posten under veckan!
Den 19 Augusti börjar vara nära så ska in i garaget och göra bilen redo för tävling under denna vecka smile

Just det, nämnde inför semestern att jag skulle på bröllop och ta med mig bra-att-ha delar hem?

Jag köpte mig en delvis demonterad Subaru Impreza STI JDM som jag tog det mekaniska ifrån och sålde karossen big_smile Nedan kommer lite bilder från den resan och demonteringen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9bab939b1b0c60cb742dc86ab1a77379.jpg

Så såg bilen ut när vi hämtade den!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-722ef18614b5ca22e94131c71f376a84.jpg

På lånade hjul för transport till mina kusiner där vi skulle demontera den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-056d4af6bdbd502bc9f928a1de590476.jpg

På plats hos kusinerna, väldigt smidigt att få låna 4-pelarlyft!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-30e0ce7c8f39728f7417986f66ca812f.jpg

Motorn ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-aa3dd715ca85c9e096e666b3ea8ec762.jpg

Växellådan ute.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-96c11424e261ff9ce04d602a6d6cc42e.jpg

Bilen och delarna lastade!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6da064051fa974b1d5c71f8653e36ccb.jpg

Bilen lämnad hos sin nya ägare.
Jag ska även ha hjulupphängning men den får jag hämta senare hos nya ägaren, han ville ha den rullande så länge som möjligt och jag har ingen stress med delarna (än så länge...) smile

Planen med delarna är att använda bakvagnen som en lösning om det visar sig att min nuvarande R160-bakvagn inte håller i längden. Då har jag en stadigare R180-bakvagn med drivaxlar och diff som jag kan montera. Är rätt utväxling mot dogboxlådan också!

Motorn är planen att använda vid ett framtida motorbygge, JDM-toppar med AVCS samt ett newage-insug tänker jag är en stor uppgradering jämfört med min nuvarande motor!

Resten av delarna är bra att ha, man vet aldrig vad som går sönder smile

Planen är dock att försöka hålla den i sin nuvarande setup så länge det håller, är billiga drivaxlar och jag har många nav och extra axlar liggande!

Åter till tävlingen den 19:e, vad ska hinnas med innan start?
Jag ska montera diff samt fjäderben, justera höjd och göra en hjulinställning, koppla in styrningen till DCCD:n, montera hållare för mobiltelefon för kartläsare samt montera skyddsplast undertill.

Hinns det med skulle jag gärna tagit mig ut på ett litet test för att känna hur den känns med lamelldiff bak, styrning på DCCD:n samt med renoverad fjädring! Har 2 veckor på mig så vi får se hur det går smile

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
7 augusti 2017
#127
Fasen vad "lätt" allt verkar vara i Subaru världen 😀 Själv jagar jag som en tok efter en jävla drivknut till min gtx 😂


198 Inlägg
7 augusti 2017
Trådstartare
#128
Curse skrev:
Fasen vad "lätt" allt verkar vara i Subaru världen 😀 Själv jagar jag som en tok efter en jävla drivknut till min gtx 😂

Haha ja, det är förhållandevis lätt bara man vet vad man ska plocka delarna ifrån smile
T.ex. för att kunna byta bakdiffen till den större behöver jag även byta drivaxlarna och naven bak för att det ska passa. Måste byta medbringare på diffen till en från de mindre diffarna för att mellanaxeln ska passa smile Men som sagt, vet man vad som passar med vad så är det mycket Lego över det hela!
Senast redigerat av FAH (7 augusti 2017)

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
15 augusti 2017
Trådstartare
#129
Hej!

Nu har jag äntligen kommit igång med skruvandet, hoppas på en effektiv vecka smile

Igår monterade jag i alla fall fjäderbenen bak samt hängde dit diffen. Diffen gick lite smidigare denna gång, behövde inte använda spett i alla fall big_smile

Ikväll kommer avgassystem och främre fjäderben monteras, sen är bilen körbar igen.
Kommer montera styrningen till mittdiffen samt skyddsplast under bilen, sen är den redo för tävling smile Ska även byta tätningen till tankarmaturen då jag misstänker att den är torr och gammal.

Optimalt hade varit att hinna köra en test också men får se vad som hinns med smile

Bjuder på lite bilder:

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-9d789501c52a9e247fcbcebbd8d35d21.jpg

Sellholm blästrade och målade upp benen, de rengjorde även gängorna så nu ser de nästan nya ut! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4af00449dc92388d49ff06e2524d6dd7.jpg

Bakvagnen monterad!

Får hjälp av två kompisar ikväll så förhoppningsvis hinner vi mycket smile
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
16 augusti 2017
Trådstartare
#130
Hej igen!

Gårdagen var relativt effektiv, skruvade fast diffen och efterdrog alla bultar i bakvagnen.
Monterade även hasplåten under diffen som jag glömde montera inför förra tävlingen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-777d624f77605d49ffa068d9e2177139.jpg

Framfjädringen kom på plats, ser trevligt ut när de är uppmålade smile

Fick hjälp att göra stensprutsskydd till bakre dirvaxlarna och bärarmarna, använde gamla skydd för bärarmar från en fyrhjuling, blev riktigt bra!

Kopplade inte det som gick av diffstyrningen, insåg att jag glömt köpa en ny lödpenna så vi kunde inte gör det sista! Får bli ikväll smile

Ska åka en tur till stugan också för att hämta fälgar och annat som behövs inför tävlingen smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
17 augusti 2017
Trådstartare
#131
Hejsan!

Igår gjordes de sista stora sakerna på bilen inför tävlingen!

De sista kablarna till MapDCCD-styrningen kopplades in, har dragit in TPS, fotbroms, handbroms, hastighet och RPM till den smile
Allt verkade funka bra tills jag hade konfigurerat klart den och skulle skicka ström till mittdiffen, då varnade boxen för kortslutning!

Läste instruktionerna och mätte upp resistansen mellan linningarna på DCCD:n.
Mätade mig till 0.4-0.5 ohm och enligt manualen ska det vara mellan 1.8-3 ohm på en 6-växlad låda! Dumt, antingen kabelbrott eller så är diffen trasig... Detta var kl 23:30 så gick hem efter det! Ska dit ikväll och felsöka lite mer utförligt smile Det värsta som händer är att jag får köra utan styrningen och ha en lite mer bakhjulsdriven bil!

Förutom det hängde jag upp avgasröret och drog fast allt under bilen så det är nu klart smile
Det som ska göras när den ställs ner på hjul igen är att göra en grov hjulinställning.

Tittade även över tätningen runt tankarmaturen för att se om bränslelukten kom därifrån.
Den satt inte rätt så tog lös och justerade till den och drog fast allt igen, hoppas att det inte ska lukta mer smile Har en ny tätning men det är ett rent h-vete att byta den sen jag byggde om bränslesystemet så jag slipper gärna! Hoppas det blev tätt nu, annars åker jag på att byta den ändå smile

Ikväll ska jag gå igenom bilen en sista gång och se om jag kommer på nått som ska fixas smile
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
21 augusti 2017
Trådstartare
#132
Hej igen!

En tävlingshelg till ända med en hel bil och ett hyfsat reslutat smile

Fredagen spenderades i garaget där jag fick hjälp av min far. Vi satte lite extra plast under bilen som stensprutsskydd, skulle behövas mer men det får bli inför nästa tävling.
Jag monterade in en extra brytare då jag ville ha en för launch control och en för att slå av och på dataloggningen.
Konstaterade att mittdiffen förmodligen är trasig då mitt kablage inte är nått fel på.
Blev alltså till att åka tävlingen med en nästan bakhjulsdriven Legacy igen big_smile

Fick även två däck omlagda så jag skulle ha ett par bättre att sätta fram. De jag kört på tidigare är 10 år gamla så det börjar vara dags att byta ut dem...

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-acd1e7d77c13517d6725e8bc51640cdc.jpg

Däcken på fälg!

Efter det hämtades släpet och bilen lastades.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8d01bd120a18e7c7c4b35cee92cecd64.jpg

Bilen uppstartad och påväg ut ur garaget.

På lördag morgon körde vi ut till Sävar tidigt på morgonen. Vi ställde upp tält och förberedde serviceplatsen, har tyvärr ingen bild på det, kommer senare.

Efter det for jag ut och värmde bilen och passade på att åka för Mattias Sandgren för att mappa in launch control. Trodde det skulle gå fort men styrsystemet ville inte sammarbeta, t.ex. satte den en av de digitala ingångarna till aktiv så fort jag startade om bilen! Den reagerade även lustigt på inställningarna för launchen.

Efter ca 45 minuter hade vi lyckats få till något som verkade funka och jag provade en start med launchen ställd på 4500 rpm. Funkade klockrent!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e33e4d75c4090e50f1cdf5733d13e758.jpg

Körde tillbaka till serviceplatsen och förberedde mig och Mats, min kartläsare, på start.

Tävlingen bestod av 2 sträckor som kördes två gånger vardera. Totalt ca 36 km sträckor och en totallängd på 13.5 km inkluderat transporter. Tävlingen gick kring Sävar utanför Umeå.

När klockan var slagen körde vi iväg till första sträckan. Påväg dit verkade bilen gå varm likt den gjorde i vintras men det löstes enkelt genom att dra på full värme och blåst. Genom att frikoppla och tomvarva upp och ner några gånger så åker tempgivaren ner direkt till normal arbetstemp så funderar på om min nya vattenpump är dålig på nått sätt?

Hursomhelst så kom vi till första sträckan och tog oss iväg. Bilen kändes bra, bakdiffen gjorde stor skillnad även om den fortfarande är glad i baken! Launchen betedde sig konstigt då den la sig på 3500 rpm även om vi ställt in den på 4500 rpm! Detta var ett problemen vi hade tidigare... Dock byggde den fortfarande dugligt med laddtryck så det räckte för att göra en hyfsad start.

Tog det väldigt lugnt de två första sträckorna och kom tillbaka till serviceplatsen utan problem. Värmeproblemet var som i vintras endast på transporterna när jag låg på konstanta varvtal kring 3000 rpm så börjar mer och mer misstänka vattenpumpen.

Inför andra omgången var jag lite mer taggad så då gick det lite fortare!
Förbättrade 17 sekunder på första sträckan till en tid på 7:00.1, andra sträckan bättrade jag ca 5,5 sekunder till en tid på 4:52.0, dock inte utan incidenter!

Nedan kommer lite bilder från sträckorna tagna av Lars Gustavsson, tack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2c40fad4ba4ecb5ef7b042b63e8e8dff.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-db78b3f1a8a5a6083ad406c3836b7845.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d330027972f901f971dd97a2cd024952.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e5ed740eeec30b4f6cb159df25611d72.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-54c2dd054b1334b53a6ac9ca65abd379.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-e3e53a635958ea12b4efe583aac12f03.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-7d3b88ecab5515c6bd5c80ed4bee6647.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-3d701e567a9d2a72ba0dee53b77a9c95.jpg

De 4 sista bilderna är från sträcka 3, sista bilden är just innan jag kör över en slybuske ca 1 dm från en stor sten! Går upp på två hjul (man ser att bakhjulet börjat lyfta på bilden) men lyckas rädda så vi slipper rulla big_smile Gick för fort in mot kurvan innan, hörde fel på en not. Gick brett (som synes på bilderna) och hann inte med att ratta! Man ska ha tur också smile
Hade diffen funkat hade det nog inte blivit lika dramatiskt då den när den väl kastat ut så mycket beter sig väldigt likt en bakhjulsdriven bil! Dock mest nöjd att inget hände med bilen.
Kände kanppt nedslaget så fjädringen funkar definitivt!

På sista sträckan hade jag problem med att jag tappade kraft just efter starten, hände två gånger men försvann när jag slog av launchen så något mystiskt hände.

Överlag är jag väldigt nöjd med tävlingen, första med noter och på grus i denna bil smile
Bilen känns väldigt bra att köra och styr in bra i kurvorna. Får jag bara till diffen kommer den vara riktigt trevlig tror jag smile

Tiderna räckte till en total 5:e plats av 23 som tog sig i mål! Nöjd med det resultatet med tanke på förutsättningarna big_smile

Under tävlingsdagen regnade det lite av och till så bilen blev väldigt skitig.
Det avhjälptes med en behövlig tvätt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-71ed9934bf4eca98c5e679a0bf5f33b6.jpg

Igår kväll var jag förbi i bilen för att plocka ut loggarna ur styrsystemet. Jag hade aktiverat loggningen före varje start och stängt av den efter varje sträcka så jag förväntade mig 4 loggar. Nej, där fanns det 7 stycken! Vissa var bara några sekunder långa... Visade sig att ingången som strulade innan hos Mattias fortfarande strulade och alltså aktiverade loggningen så fort bilen startades! Alltså hade loggningen varit på hela tiden och minnet i boxen tagit slut innan de två sista sträckorna. Inga loggar fanns på när bilen tappade kraft, synd!

Studerade loggarna lite ytterligare och konstaterade att AFR target, Wideband 1 samt WG Duty cycle inte fanns med. Även det väldigt konstigt!
Här någonstans började jag tappa tilltron till styrsystemet och gav upp för dagen.

I morse kollade jag loggarna igen och började kolla vilken version av firmware det var i boxen. Visade sig att den uppdatering jag gjorde när jag monterade boxen i bilen inte fungerat!
Versionen var 4 år äldre än den senaste, i fixarna ingick bland annat fix för digitala ingångar som alltid är aktiverade när styrsystemet slås på, olika fel i inställningarna för launch samt utökat antal loggade parametrar (bl.a. AFR target, Wideband 1 och WGDutyC...) big_smile Happy days, förtroendet för Link är tillbaka big_smile

Något som det inte förklarar är varför spänningen fram till boxen är så låg, bara kring 12-12.5 volt! Måste gå över alla jordkablar och se om mäta upp spänningen över batteri och generator smile

Ikväll står städning av garaget på agendan, sedan får vi se vad som händer!
På återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
24 augusti 2017
Trådstartare
#133
Hejsan!

Igår hann jag bara med en timme i garaget men hann gå igenom de stora jordpunkter som finns på bilen. Bytte jordkabeln mellan batteri och kaross till en nyare och grövre.
Slipade kontaktytorna och bytte till ett nyare batteri då jag misstänker att mitt gamla var dåligt, tar väldigt lång tid att ladda och tappar spänningen rätt snabbt.

Demonterade även jorden mellan kaross och motor, slipade rent kontaktytorna och monterade igen med fräschare skruvar.

Hann inte mycket mer än det då klockan drog iväg smile

Ikväll ska jag starta bilen och mäta spänning och annat spännande smile

Ska även uppdaterad mjukvaran i boxen och se om det blir någon skillnad!

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

688 Inlägg
24 augusti 2017
#134
Borde ta tag i mina jordpunkter i gtx:en åxå. Men ha int blivit av. Som så mycket annat....


198 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#135
Curse skrev:
Borde ta tag i mina jordpunkter i gtx:en åxå. Men ha int blivit av. Som så mycket annat....

Haha ja, det blir ju lätt så tyvärr smile

Har inte uppdaterat men har varit i garaget varje kväll och tittat på kabel, följt kabel, klippt kabel, bytt kabel o.s.v. smile

Fick hjälp igår med det sista så nu sitter bilen ihop, redo för helgens körning på Mittsverigebanan smile Tänkte även köra en racingspecial i Åmsele men bilens A-besiktning har gått ut... Transportstyrelsen har tydligen bestämt att rallybilar måste besiktas var 8:e månad till skillnad från andra bilar! Dumt.

Hursomhelst, glömde nämna sist att jag slet min framskärm krokig när jag backade ut från tvätthallen!
Stänkskyddet gick in under däcket så den slet ner skärmen lite så förardörren inte gick att öppna big_smile

Tog lös den och riktade den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-382fb9d886439c4ec6ee08db5cbb67f2.jpg

Skitigt värre, tvättade innan jag monterade skärmen igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-7491f7bea1dd40e32d2c7c94a13097be.jpg

Den lösa skärmen smile Helt ok skick för ålder!

Efter det så var det elsystemets tur. Letade runt lite efter olika jordpunkter, bytte kabeln mellan batteri och kaross samt rengjorde de stora jordpunkterna kring motorn smile

Detta hjälpte inte så började kolla på jorden till ECU:n. Visade sig vara nästan 100 ohm i motstånd mellan kontakten till ECU:n och karossen! Inte så bra.
Hittade även lite tveksamma lösningar på jorden bakom instrumenteringen, allt var jordat via en av mätarna! ECU, mätare och även nedkopplingsmotstådet till huvudströmbrytaren gick på samma jord via mätaren...

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d54e62a0384dd127923fe46a283ed6e0.jpg

Ett underbart kablage! Dock fungerar alla mätare och nu funkar förhoppningsvis strömförsörjningen till ECU:n också. Jag rör det inte i onödan, man ska inte pillra i det som fungerar!

Gjorde om jordpunkterna så nu är det separerat. Drog en ny jord från ECU:n till motorn, tips från en gammal Link ECU manual där det fanns ett kapitel om dålig jord till ECU:n på äldre Subaru!
Städade även upp lite kablage under huven så det är nu lite mindre kaos där under smile

Är redo för helgen med loggning och körning på Mittsvergiebanan!
Kan inte bli så mycket bättre förutsättningar för att testa bilen, köra nått varav sen in i depå och kolla loggar, sen ut igen smile Är peppad, ska bli kul att halka runt lite.
Glömde ta bild på 17" fälgarna men det är Speedline ST2, samma modell som satt på Grupp-A Imprezorna de första åren smile

Lastar ikväll och åker mot Mittsvergiebanan på lördag morgon, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

Forummoderator
26 345 Inlägg
1 september 2017
#136
Åh herregud vilket ormbo!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

198 Inlägg
4 september 2017
Trådstartare
#137
Mack skrev:
Åh herregud vilket ormbo!

Haha ja, det är inte helt optimalt smile Blir att åtgärda så småningom!

Så, tog jag mig ner till Mittsverigebanan? Svar ja smile

Lastade på fredag kväll (tack till en förstående sambo!), hade monterat 17" Speedlinefälgarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5baaccd5e6ca878aff25979ee59349d0.jpg

Ute ur garaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-736151f9553792a384b56c161035e6a5.jpg

Påväg upp på släpet.

Åkte mot Härnösand kl 06:50 på lördag morgon! Fick hjälp av en bekant med BE att dra ekipaget, blev att dra med min Outback. Lite nedlastat blev det och den drog bara lagoma 1.8 l/mil så kunde varit värre big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b8abb65840e1945ab2a6f344247e6310.jpg

Förutom att automatlådan levde ett eget liv så gick det riktigt bra att dra med den smile

Väl nere ställde jag mig med mina kompisar i WL-Racing!
(Länk till Mattias Saab-Supra https://www.garaget.org/?car=398365)

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6674cc2f43788842dbe815e5ea62a5e8.jpg

Resten av dagen gick ut på att köra 10-15 minuter och sen kolla loggar.
Efter första rundan konstaterade jag utifrån loggarna att spänningen var stabilare, utan tvekan! Var dock sällan över 13.1 volt så körde resten av dagen för att se om det var konstant samma spänning. Blir nog till att dra en ny matning till boxen ändå med relä!

Konstaterade även att mina bakbromsar tar alldeles för mycket jämfört med fram! Bromsvågen var bottnad och den låste bak före fram ändå. Har inte märkt det de tidigare tävlingarna jag kört då jag den första tävlingen hade svetsad mittdiff, andra var backtävlingen så då bromsade jag inte så mycket och senaste var det så blött och regnigt så trodde det var underlaget samt att mittdiffen inte funkade smile

Försökte justera bromsvågen lite till och körde två omgångar till (mest för att det var kul att sitta i bilen big_smile) men blev ingen skillnad. Mina bakre fälgar hade betydligt mer bromsdamm än framfälgarna smile
Kommer köpa en reduceringsventil och stoppa på den bakre ledningen för att justera bort trycket bak. Blir bromsarna för tungtrampade får jag byta cylindern till frambromsarna så jag ökar bromskraften dit smile

Förutom det så lirade allt annat bra, gick inte varm efter 15 min på banan smile
Är nöjd med helgen då jag inte hade hittat bromsproblemet om jag inte kört!
Ska försöka göra bilen så klar som möjligt med mittdiffen och bromsarna innan vintersäsongen, kanske hinna med ett test till på grus för att se så bromsar och diff funkar smile

Under nästa vecka ska jag dock byta koppling på min gat-Legacy Turbo så då får rallybilen vila ett tag!

På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
13 september 2017
Trådstartare
#138
Hej!

Kort uppdatering, fick tag i lite bilder från banan, tänkte jag skulle dela med mig!
Kommer förhoppningsvis fler bilder så småningom smile

Tack till Vincent Berglund för bilderna!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-809b0e224d4b32d6faa8062865f08869.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1f297a654ab239fb2e7e75bdd86e2603.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2d7b3ea71af1987fa19239560920865e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5e0ef60fa890795392f59ff4e5bc8213.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-85f1ec655c1fe4f53f3466efa66165ff.jpg

"Horsepower sells cars, torque wins races"

198 Inlägg
14 september 2017
Trådstartare
#139
Hej igen!

Några fler bilder, denna gång från Ante, tack så mycket!

Tycker färgerna på bilen gör sig bra på bild, kul att Biltema-presenningen matchar färgen så bra wink

Jo, det är lite smutsigt under huven men det blir lätt så på en rallybil!
Kommer lacka om där under i framtiden, är så tråkigt när det är svart, svårt att hålla rent smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b948ea01b98da468a8144ed8d649f3cf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-859a6885ac0705c5cb970883b9972453.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2261e246cc1387f2c868bcaf919e9a44.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8610f429bfb8a6fd7e41ccd3e4481735.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-00850cedd637d66a6db7bee7c889c5c4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-c9804b69955e3774e641be6135719f3e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-4dc3ea44b212acef3fbb203e30b0caba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-6dd210348f8ebdb8817fd3b2600e7e1a.jpg

"Horsepower sells cars, torque wins races"

4 571 Inlägg
16 september 2017
#140
Vackert!
Gillar verkligen bygget, nostalgivibbar deluxe



Sök