Hej igen!
En tävlingshelg till ända med en hel bil och ett hyfsat reslutat
Fredagen spenderades i garaget där jag fick hjälp av min far. Vi satte lite extra plast under bilen som stensprutsskydd, skulle behövas mer men det får bli inför nästa tävling.
Jag monterade in en extra brytare då jag ville ha en för launch control och en för att slå av och på dataloggningen.
Konstaterade att mittdiffen förmodligen är trasig då mitt kablage inte är nått fel på.
Blev alltså till att åka tävlingen med en nästan bakhjulsdriven Legacy igen
Fick även två däck omlagda så jag skulle ha ett par bättre att sätta fram. De jag kört på tidigare är 10 år gamla så det börjar vara dags att byta ut dem...
Däcken på fälg!
Efter det hämtades släpet och bilen lastades.
Bilen uppstartad och påväg ut ur garaget.
På lördag morgon körde vi ut till Sävar tidigt på morgonen. Vi ställde upp tält och förberedde serviceplatsen, har tyvärr ingen bild på det, kommer senare.
Efter det for jag ut och värmde bilen och passade på att åka för Mattias Sandgren för att mappa in launch control. Trodde det skulle gå fort men styrsystemet ville inte sammarbeta, t.ex. satte den en av de digitala ingångarna till aktiv så fort jag startade om bilen! Den reagerade även lustigt på inställningarna för launchen.
Efter ca 45 minuter hade vi lyckats få till något som verkade funka och jag provade en start med launchen ställd på 4500 rpm. Funkade klockrent!
Körde tillbaka till serviceplatsen och förberedde mig och Mats, min kartläsare, på start.
Tävlingen bestod av 2 sträckor som kördes två gånger vardera. Totalt ca 36 km sträckor och en totallängd på 13.5 km inkluderat transporter. Tävlingen gick kring Sävar utanför Umeå.
När klockan var slagen körde vi iväg till första sträckan. Påväg dit verkade bilen gå varm likt den gjorde i vintras men det löstes enkelt genom att dra på full värme och blåst. Genom att frikoppla och tomvarva upp och ner några gånger så åker tempgivaren ner direkt till normal arbetstemp så funderar på om min nya vattenpump är dålig på nått sätt?
Hursomhelst så kom vi till första sträckan och tog oss iväg. Bilen kändes bra, bakdiffen gjorde stor skillnad även om den fortfarande är glad i baken! Launchen betedde sig konstigt då den la sig på 3500 rpm även om vi ställt in den på 4500 rpm! Detta var ett problemen vi hade tidigare... Dock byggde den fortfarande dugligt med laddtryck så det räckte för att göra en hyfsad start.
Tog det väldigt lugnt de två första sträckorna och kom tillbaka till serviceplatsen utan problem. Värmeproblemet var som i vintras endast på transporterna när jag låg på konstanta varvtal kring 3000 rpm så börjar mer och mer misstänka vattenpumpen.
Inför andra omgången var jag lite mer taggad så då gick det lite fortare!
Förbättrade 17 sekunder på första sträckan till en tid på 7:00.1, andra sträckan bättrade jag ca 5,5 sekunder till en tid på 4:52.0, dock inte utan incidenter!
Nedan kommer lite bilder från sträckorna tagna av Lars Gustavsson, tack!
De 4 sista bilderna är från sträcka 3, sista bilden är just innan jag kör över en slybuske ca 1 dm från en stor sten! Går upp på två hjul (man ser att bakhjulet börjat lyfta på bilden) men lyckas rädda så vi slipper rulla
Gick för fort in mot kurvan innan, hörde fel på en not. Gick brett (som synes på bilderna) och hann inte med att ratta! Man ska ha tur också
Hade diffen funkat hade det nog inte blivit lika dramatiskt då den när den väl kastat ut så mycket beter sig väldigt likt en bakhjulsdriven bil! Dock mest nöjd att inget hände med bilen.
Kände kanppt nedslaget så fjädringen funkar definitivt!
På sista sträckan hade jag problem med att jag tappade kraft just efter starten, hände två gånger men försvann när jag slog av launchen så något mystiskt hände.
Överlag är jag väldigt nöjd med tävlingen, första med noter och på grus i denna bil
Bilen känns väldigt bra att köra och styr in bra i kurvorna. Får jag bara till diffen kommer den vara riktigt trevlig tror jag
Tiderna räckte till en total 5:e plats av 23 som tog sig i mål! Nöjd med det resultatet med tanke på förutsättningarna
Under tävlingsdagen regnade det lite av och till så bilen blev väldigt skitig.
Det avhjälptes med en behövlig tvätt!
Igår kväll var jag förbi i bilen för att plocka ut loggarna ur styrsystemet. Jag hade aktiverat loggningen före varje start och stängt av den efter varje sträcka så jag förväntade mig 4 loggar. Nej, där fanns det 7 stycken! Vissa var bara några sekunder långa... Visade sig att ingången som strulade innan hos Mattias fortfarande strulade och alltså aktiverade loggningen så fort bilen startades! Alltså hade loggningen varit på hela tiden och minnet i boxen tagit slut innan de två sista sträckorna. Inga loggar fanns på när bilen tappade kraft, synd!
Studerade loggarna lite ytterligare och konstaterade att AFR target, Wideband 1 samt WG Duty cycle inte fanns med. Även det väldigt konstigt!
Här någonstans började jag tappa tilltron till styrsystemet och gav upp för dagen.
I morse kollade jag loggarna igen och började kolla vilken version av firmware det var i boxen. Visade sig att den uppdatering jag gjorde när jag monterade boxen i bilen inte fungerat!
Versionen var 4 år äldre än den senaste, i fixarna ingick bland annat fix för digitala ingångar som alltid är aktiverade när styrsystemet slås på, olika fel i inställningarna för launch samt utökat antal loggade parametrar (bl.a. AFR target, Wideband 1 och WGDutyC...)
Happy days, förtroendet för Link är tillbaka
Något som det inte förklarar är varför spänningen fram till boxen är så låg, bara kring 12-12.5 volt! Måste gå över alla jordkablar och se om mäta upp spänningen över batteri och generator
Ikväll står städning av garaget på agendan, sedan får vi se vad som händer!
På återseende