Jag vet inte riktigt vad som hände.. Jag köpte min första bil när jag var 17, en Saab 9-5 2.0t Linear. Nu står jag här, fullt med Saabar i hela garaget och jag förstår inte hur de kom hit, den ena snabbare än den andra... Jag... Visa mer
Du som har greie på SAAB, hva tenker du om en 9-3 Turbo X? Den med V6 turbo og 4WD. Er det bra greier?
Jag har ingen överdriven koll på dessa bilar, mer än att de är riktigt fina bilar! Bakre diffen på alla 9-3 som är elektronisk låsbar, kräver underhåll. V6an kan få för lång kamkedja om den har gått en bit, vilket den i så fall varnar om. Inget farligt! Bara lite dyrt att byta. Annars så är de som alla andra 9-3or. Kolla att bussningarna och kaross är fräscht och fint. Jag hade gärna haft en sådan bil
Donade lite igår, hade tänkt lyfta ur lådan men tappade suget fort... Denna bil har massa udda komponenter från olika årgångar av Saab, så jag vet inte riktigt vilken årgång växellådshuset är. Det finns minst tre olika slavcylindrar nämligen, så behöver veta Kan ni avgöra vad denna stämpel betyder mer än att växellådshuset tillhört en Aero?
Jag tog och städade lite och organiserade bland alla prylar istället, mycket duktigt.
Bland städandet hittade jag plastsidan till passagerarstolen och knapparna till el-justeringen, så jag fixade det också
Vaskade även av Line.R som tack för att han funkar så bra till skillnad från vissa andra Saabar jag har.....
Grymt! Tack ska du ha!!! Du som kan 9000 bättre än jag, brukar pedalen ta högre upp jämfört med 9-5? Min lamell borde vara schysst men det får jag ju se snart, bara funderar på om jag felsöker något som inte är konstigt
Grymt! Tack ska du ha!!! Du som kan 9000 bättre än jag, brukar pedalen ta högre upp jämfört med 9-5? Min lamell borde vara schysst men det får jag ju se snart, bara funderar på om jag felsöker något som inte är konstigt
De ska va ungefär likadana. Hur lågt/högt en koppling tar är beroende på hur sliten kopplingen är, men förutsättning att man ej har ett läckage i hydraulsystemet. Hehe
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Det tog mig 4h att få ut växellådan ur Bobbycar, har aldrig gjort något liknande innan så får väl vara nöjd med det. Jag demonterade en sak, drog i lådan, tog bort mer, drog i lådan, lossade lite till, bröt med spett, tog bort startmotorn, drog lite till.. osv osv... Sen var den ute.
Fick fästa motorn i taket så den inte hängde löst.
Urtrampningslagret hängde löst på ingående axeln vet inte riktigt vad som hände, men allt var trasigt
Nu ska jag beställa nytt urtrampningslager och byta skiten, ska även försöka tvätta av allt så det inte ser lika tråkigt ut som innan
Tack! Härligt att höra att det tar lite tid Dock har jag vart på alldeles för många skruvar så jag är rädd att det tar dubbelt så lång tid att få ihop skiten igen
Tack! Härligt att höra att det tar lite tid Dock har jag vart på alldeles för många skruvar så jag är rädd att det tar dubbelt så lång tid att få ihop skiten igen
Ja när saker inte är fräscht så tar det tid. Hehe
Tror du löser de!
Själv så har man en växellåda som ska monteras ihop så den kan monteras i en 900-II.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Har vart utomlands med jobbet och byggt lite hemma så har blivit minimalt med garage tid.
Jag har fått min slavcylinder och urtrampningslager till 9k och det har jag monterat. Lådan var riktigt skitigt så har gjort en halvdan insatts med breakcleen och borste
Sedan har jag kört slut på ytterligare en främre bärarmsbussninging, så det bytte jag igår. Tur att man börjar få lite kläm på det där
Jag ställde ner bilen och körde ett litet varv för att känna på grejerna, det kändes ganska bra första kilometern... Men efter att jag rampade upp körningen lite mer så sket det sig totalt! Ratten ställde sig snett och bilen ormade sig vid inbromsning och antisladden gick in. Jag krypkörde tillbaka och var orolig att jag missat något viktigt och att bärarmen var lös
Väl tillbaka i garaget fick jag se detta... Bussningsjäveln sprack!!! Efter 10 min!!
Jävla skit bussningar!!
Letade lite i garaget och hittade några begagnade Powerflex bussningar i en låda, inte riktigt rätt men nära nog.
Bytte för 4e gången och ställde ner han igen... Nu höll den hela vägen hem iallafall.
Jag tog lite mått, och nu har jag bestämt mig för att göra mina egna bussningar för så här kan jag inte ha det!!
Någon annan som har samma problem med att bilen äter dessa bussningar?
I fredags skulle jag byta främre bärarmsbussninging på högersidan till samma lika manöver på vänstersidan. Plockade av däcket, och jag... Här har det ätit däck..
Bytte min fina bussning, men kunde inte låta mig sätta tillbaka samma hjul igen. Så de enda jag har liggandes är R-däcken Plockade av bakdäcken, och ja, här har det varit camber...
Nån som har några 18" att sponsra med?
I lördags var jag och tvättade bilen på OKQ8 gör det själv hall. Han i båset framför tog sig friheten att backa rakt in i bilen Tog i reggplåten och vad jag kunnat se är det bara den som fått stryk, men jag är rädd att plastsvets-skarven ska spricka som går där bakom.. Jävla idiot. Kändes lite bra att hans bakstöt sprack på sin v60, så han kan fundera lite innan han kör på en Saab igen.
På kvällen var jag på Barkabyträffen, det var trevligare denna gång då det ej var förbokade platser utan endast träff
Jag har slitet sönder ett gäng bakdäck och det jag fått lära mig är att negativ camber är inte så farligt som man kan tro. Men negativ camber i kombination med taskig toe in/ut är döden för däcken.
Hm, jag har ju ställt in toe in bak så att han ska gå riktigt stabilt på väg. Kommer inte riktigt ihåg graderna men kanske är lite för mycket om man vill ha kvar något att åka på