Hybridsmurfen skrev:
Ja, de gör de. Så om något händer med bilen så får du 18tkr för den vid eventuell inlösen. Vad som är nedlagt i bilen i form av "ej originalutrustning" så bryr de sig inte alls.
Ta en Trafikförsäkring.
Har du ringt till minst 3 olika bolag? Skiljer enormt mycket. OT men vi bytte F-bolag för en dryg månad sedan. Sparade mycket. Anlita helst bara större bolag.
Det är ett stort bolag som har de billigaste priserna som jag refererar till (25% rabatt för man har hemförsäkringen på samma ställe).
Men är sjukt osäker på om det är värt med trafik eller inte, jag kör ju med en del i samma ålder (en bra bit över laglig hastighet, hata mig inte för mycket, men tänker om 5 lök per år är värt att spara frän trafik > hel + självrisk om någon t.e.x skulle repa lacken
)
turbodeath skrev:
bara o ringa runt lite o höra....ja halv är bra,men blir du skyldig vid en krock så ersätter dom bara motpartens bil....
Ringt runt bland alla stora, det är de bästa jag kan få som ung + bo i stan. Funderar på om man kan ta halv och skylla på motparten vid eventuell krock orsakad av mig.
(Kört hoj i snart två år så tror jag aldrig kommer orsaka en krock då man vet riskerna, men finns ju en del idioter där ute som lär schylla ifrån sig).
tommen1 skrev:
Jag har kört i ÖVER 45 år utan att smälla och kan man köra mc...så kan man banne mig nog köra enbart med trafikförsäkring.
Men har man råd så helar man såklart.
Har alltid kört med enbart trafikförsäkring och kört/betett mig därefter.
Undrar vad de omnämnda hittepåbolagen tar i avgift egentligen..
Får ta o kolla upp det ifall man kan få det ÄNNU billigare. .
Kan enkelt köra hoj, men som mc förare vet man vilka idioter det finns i trafiken, så är osäker >.<
marcus80 skrev:
En kompis kunde med köra mc, han dog när en älg klev upp på vägen så vet inte riktigt vad du syftar på där.
Angående din försäkring TS så ta det som känns bäst för dig.
Grejen är ju att självklart hel känns bäst, men det är 5 lök per år mellan hel/trafik och kommer antagligen inte kunna köpa en ny bil (en ordentlig sådan iaf) om jag skulle bli av med allt, men samtidigt betalar jag nästan 12 lök + 3 lök i självrisk per år vilket är vad de värdesätter hela bilen till 😅🔫
tommen1 skrev:
Här långt nere södern har vi inga älgar så DET missade jag..
Och såklart, kör man som en taxi eller busschaffis, så gäller helförsäkring, eller som en gammal gubbe som jag så väljer man det billigaste.
Lär bli lite idiot-körning, men inte hela tiden, vilket är de som gör mig osäker
MrPontus skrev:
jag hade en massa dyra försäkringar förr, men det var mest pengar i sjön. kör trafik på allt nu.
men beror ju på om man har råd att mista hela värdet eller ej också.
att försäkringsbolagen endast skulle gå på "originalvärdet" stämmer inte helt, jag fick riktigt bra med pengar för en bil som blev stulen, just tack vare allt som var gjort på bilen, långt över vad en original hade varit värd
Pratade med försäkringsbolaget och de sa att de bara ersätter originalvädert på bilen, men det kanske inte stämmer? Har förövrigt inga kvitton på alla mods förutom oändligt med bilder.