CHEEVA skrev:
Evildan skrev:
CHEEVA skrev:
du brukar va relativt saklig ... men nu får du ge dig ! Visst har de problem me plast i kylsystemet, men skeva toppar är inte speciellt vanligt, det är inte m20 vi pratar om.
M52 är en väldigt bra motor, relativt snål för sin ålder och effekt. Det stora problemet för e39 är rost, annars är det väldigt trevliga bilar
Låt oss sakligt bestämma att du och jag har vitt spridda erfarenheter av M50/M52 för enkelhetens skull.
M20, tickticktick...blåsa toppen...

När M50/M52 fungerar som det är tänkt är det absolut inget fel på motorn, utom i mitt tycke som föredrar MB:s raka sexor lite klent bottendrag. Nu råkar det så vara att gammal som jag får anses vara på forumet har haft förmånen??? att äga några relativt nya lågmilade E36&E39 med M50/M52 i, servade enligt bok på auktoriserade verkstäder men ändock har haverier uppstått av olka art och jag kör som om det är mina pengar som står för verkstadskostnaderna, mao ganska snällt.
Det är likväl TS plånbok och ekonomi det handlar om.
Nu vet jag inte vilka bilar du syftar på, men tittar man på dina "gamla bilar" så finns där 3 st BMW som alla varit relativt gamla då du stått som ägare. E36an förstår jag om den strulade, tittar man på bilderna så ser det ut som en sönder skruvad ungdomswagen.
Vad för haverier var det du var med om ? Krokiga toppar ?
Det är inte så att allt jag äger/ägt hamnar under mina "gamla bilar".
Jo den kokaincabben var inte någon pärla, fast fronten kom till efter en närgången container när ägarens dotter skulle parkera, bilen blev stående något år i deras garage och då hann även råttorna käka upp framstolarna, det var en udda syn. Nu front, lite annat tjafs och fula eftermarknadsstolar senare var bilen min. Det var i grunden en välservad bil, men på sedvanligt maner började det gå åt vatten, trots bytt pump och fungerande kylfläkt.
E39 523 hade jag inget ras på 20000mil full bok, trasiga pixlar i display, bromssköldar som rostade av och klassiskt trasig klädsel, annars vill jag minnas att den fungerade bra.
E39 528, en riktig jävla holk, allehanda elfel glapp i hjulupphängningar, skrammel under huven och missbrukares törst på olja.
Sedan finns det några andra jag ägt när som var nyare, E39 523 automat 1999 som ägdes 2002, en ägare runt 10000 fullservade mil. Något hände så bilfan kokade och garagegolvet kunde behövts.
E39 525 som köptes istället för bilen ovan, det var en facelift 01/02 ca, manuell, även den en ägare och full bok, samma historia där. Bägge dessa var inbytesbilar på en stor märkesbunden firma vilket gjorde att jag klarade mig från den ekonomiska smällen till skillnad från ev Pandan.
Jag kan fortsätta räkna upp en E36 och en E46 med samma symptom men tror min upplevelse är klar nog.
Jag har även haft andra fel på de BMW:s jag genom åren ägt. Jag har ägt ett flertal bilmärken till som också gått sönder men nu håller jag mig till detta märke och specifik motor som diskuteras.
"Håller hur länge som helst om service och underhåll sköts" jo om underhåll betyder utbyte av cylinderhuvuden och foder vid var 4e service så visst är det en korrekt benämning.
Eller är det så jäkla ojämn byggkvalitet så att jag mfl som inte kör BMW längre haft samma problem fått måndagsexemplaren och ni som hyllar bilarna fått dom exemplar som Dr.Klaus har minutiöst skruvat ihop, vad vet jag.
Det är TS pengar det handlar om, han vet vad han vill göra med som, kanske.
Peace.
Ps, vad kör du själv runt i nuförtiden?
Blev det någon asiatisk släde som du letade efter när BMWn du sålde inte höll måttet för dig.
Jag var duktig nu och svarade dig...
