2866
Sök

Köpråd pigg sedan som inte går sönder så ofta

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Jämför med min oljudslänk så hör man klar(?) skillnad. Nu skall man komma ihåg att inspelade ljud kan förvränga, åt båda hållen. För mig personligen var det lite väl mycket dieslande i dina länkar, men jag betvivlar starkt att det är mer än ett "skönhetsfel" i båda fallen. Gällande den bil du tittat på så är rådet(!) att inte tro på vad säljaren påstår sig ha bytt, verkar vara en väldigt nonchalant säljer som "glömmer" papper hemma mm. Med tanke på allt detta och att det sitter "raka rör" så låter det inte som en bil som körts snällt. Jag skulle först bestämma mig för om bilen är intressant öht. Är den det trots allt skulle jag leverera ett bud jag är villig att köpa för, men då ta höjd för kylaren. Kamkedjan skulle jag inte oroa mig för. Mitt bud skulle, om bilen var interessant trots allt, ligga runt 13'. Ett bud han kommer garva åt. Fine.

ja skulle inte ge mer än 10k.  men som sagt han kommer garva^^. så du tyckte att diesel ljudet var inte så farligt?^^ för mig kändes det lite jobbigt.  Var inte som att man kunde pressa bilen så mycket igår endå, var lite oväder o kallt.  synd att alla måste ha så mycket pengar för sina skrotbilar. Ville han ha 10 skulle ja köpa den_^^ men alla måste ha så mycket för sina finbilar.

2 201 Inlägg
28 november 2016
Varför inte Subaru Legacy
Finns ju 3 liters sexan. Som är den piggaste av de svensksålda

Japansk kvalite smile

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Jag tyckter att det dieslade för mycket i dina länkar, men är tveksam till att det är mer än "skönhetsfel", i dina länkar. Jag skulle som du vet inte köpa en 535i alls, 530i är ett mycket vettigare val isf, likvärdig prestanda o klart snålare. Skall du ha V8 så är det 540 eller M5 som gäller, enligt mig

530 är för dyra, snålt me dom också till salu, 540 är jättesvårt att hitta, finns inga alls.

nä var bara o provkörde 35an, kändes den bra skulle ja köpa men annars inte. ^^

@peter, gillar inte 4wd egentligen men finns de nån fräsch exemplar?

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Fräscha 530 får du för runt 20', låt gå att de annonseras klart dyrare. Kikar du numera på 10000 kronors bilar?

vart har du sett 530 för 20? nån i göteborg eller?^^ ser du nån 530 i närheten stockholm eller max 150km? vore trevligt. tänkte lägga ut max 40k för helt rätt bil.

2 201 Inlägg
28 november 2016
panda666 skrev:
JohnMayLives skrev:
Jag tyckter att det dieslade för mycket i dina länkar, men är tveksam till att det är mer än "skönhetsfel", i dina länkar. Jag skulle som du vet inte köpa en 535i alls, 530i är ett mycket vettigare val isf, likvärdig prestanda o klart snålare. Skall du ha V8 så är det 540 eller M5 som gäller, enligt mig

530 är för dyra, snålt me dom också till salu, 540 är jättesvårt att hitta, finns inga alls.

nä var bara o provkörde 35an, kändes den bra skulle ja köpa men annars inte. ^^

@peter, gillar inte 4wd egentligen men finns de nån fräsch exemplar?

Klart att det finns fräscha exemplar.
Med det finns kanske inte så många eftersom folk är så pass nöjda med dom så dom gör ju inte av med dom  smile

Jag hade inte heller haft 4wd innan.

Forummoderator
18 164 Inlägg
28 november 2016
Här har du en pigg liten shoppingbil. Ett stenkast från mig.
https://www.blocket.se/goteborg/Bmw_740 … 15&w=2

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 november 2016
Helst inte defekt skriver du Panda, det bestämmer du ju faktiskt helt själv om du vill ha ett renoveringsobjekt till eller något som fungerar vid inköp hur länge den kommer antas fungera efter inköp kan du också bestämma enkelt.
I Nyköping finns det hos Haag och Carlsson en 530i manuell till salu med ganska låga mil.
Ljusgrön till färgen och ser oväntat fräsch ut.

En IS200 för 19papp kanske är ngt annars?
https://m.blocket.se/vastmanland/Lexus_ … 12&w=3

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
Evildan skrev:
Helst inte defekt skriver du Panda, det bestämmer du ju faktiskt helt själv om du vill ha ett renoveringsobjekt till eller något som fungerar vid inköp hur länge den kommer antas fungera efter inköp kan du också bestämma enkelt.
I Nyköping finns det hos Haag och Carlsson en 530i manuell till salu med ganska låga mil.

hade du länk till 530in?

ja helst 5 serie manuel och sedan, behöver ingen kombi^^

man kommer ju inte undan? alla bilar går sönder?  jo aktar mig såklart för bilar som behöver renovering men det vet ju inte jag ifall den behöver renoveras efter 2-3 månader? man försöker ju sitt bästa att hitta det absolut bästa skicket innan köp
Senast redigerat av panda666 (28 november 2016)

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
JohnMayLives skrev:
Panda: Jag kan länka. Tycker INTE att nån av de är värda mer än runt 35 som mest...

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_53 … 11&w=3
https://www.blocket.se/sodermanland/BMW … 11&w=3

såg dom båda, speciellt den första som kom på blocket ganska nyss, 50 för dom. helt galet. hade det stått 35 på den första hade ja sprungit i köpt den med kalsongerna.
men icke. dom ska ha guld för sina skrotbilar^^

Evildan
28 november 2016
panda666 skrev:
Evildan skrev:

hade du länk till 530in?

ja helst 5 serie manuel och sedan, behöver ingen kombi^^

man kommer ju inte undan? alla bilar går sönder?  jo aktar mig såklart för bilar som behöver renovering men det vet ju inte jag ifall den behöver renoveras efter 2-3 månader? man försöker ju sitt bästa att hitta det absolut bästa skicket innan köp

Du kan göra ett aktivt val och välja mellan objekt som mindre sannolikt krånglar eller fortsätta söka högmilade sönderkörda ungdomsbilar med bröölande avgassystem.
En fin e39 530 utan uppenbara renoveringsbehov får du i regel betala uppåt 50000kr för, liken med potential som mäklare kallar renoveringsobjekt, kostar dom skitpengarna du vill betala.

1 194 Inlägg
28 november 2016
Undrar av ren nyfikenhet, varför tittar du inte på E60 i stället?
Jämför E39 med E60 på begagnatguiden på Autopower så har E39 en jädra massa dyra typfel jämfört med E60 som kan ha lite knarriga dörrlister och skramlig inredning etc.

Men viktigast av allt så är E60 fortfarande lite för dyra (för gemene keps-Jocke) för att köpa som busbil och har förhoppningsvis då inte haft ett lika tufft liv som motsvarande E39.

Finns självklart E60 som är riktiga bottennapp också, men många har gått som familjebilar tills idag och säljs med 20-25 000 mil med ett fåtal ägare och (förmodligen) rätt lugna mil. Köp en 525i kombi med automatlåda. Ingen värsting + automat = håller keps-Jocke borta men ändå tillräcklig i de allra flesta vardagssituationer.

Bara mina $0,02

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
Cracksoup skrev:
Undrar av ren nyfikenhet, varför tittar du inte på E60 i stället?
Jämför E39 med E60 på begagnatguiden på Autopower så har E39 en jädra massa dyra typfel jämfört med E60 som kan ha lite knarriga dörrlister och skramlig inredning etc.

Men viktigast av allt så är E60 fortfarande lite för dyra (för gemene keps-Jocke) för att köpa som busbil och har förhoppningsvis då inte haft ett lika tufft liv som motsvarande E39.

Finns självklart E60 som är riktiga bottennapp också, men många har gått som familjebilar tills idag och säljs med 20-25 000 mil med ett fåtal ägare och (förmodligen) rätt lugna mil. Köp en 525i kombi med automatlåda. Ingen värsting + automat = håller keps-Jocke borta men ändå tillräcklig i de allra flesta vardagssituationer.

Bara mina $0,02

keps-jocke, aldrig hört den förut, tack för den, gav mig ett jättestort smile^^

fastnade aldrig för e60, samt så ligger dom lite högt upp i pris, hade du nån fin sedan eller?  vill helst ha manuel, fastnar inte riktigt för automat.  tänkte lägga ut max 30-40k för en bruksbil, fram o tbax till jobbet. behöver inte vara renoverings objekt. alla e39 är väl inte sönderkörda?

Evildan
28 november 2016
E60 har ett tämligen mediokert resultat i krocktester gjorda av euroncap.
4-stjärnor av fem samt riktigt usel 1-stjärna i fotgängarbetyg.
Jag som är rädd om mina kära har aktivt valt bort bilar med sämre betyg än 5-stjärnor. En av anledningarna att jag åker i den aptrista Passat Varianten för tillfället och en anledning till att jag sålde den V70n jag ägde nyligen, 4-stjärnor 2001 håller inte den standard jag vill ha.
Finns mängder med bilar till din budget med högsta krocksäkerhet, varför nöja sig med sämre?

Evildan
28 november 2016
Länk såklart: http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … ries/15634

Lexus GS har 35 41 18 poäng.
E60 har 29 42 2 poäng.
Ergo: Se till att sitta i en barnstol för då är E60 bra.
Senast redigerat av Evildan (28 november 2016)

4 261 Inlägg
28 november 2016
Trådstartare
Evildan skrev:

E60 har 29 42 2 poäng.
Ergo: se till att sitta barnstol för då är e60 bra.

trodde alltid att bmw och volvo hade bäst krocksäkerhet? eller är ja ute o cyklar helt vilt^^?  har lexus så bra krocksäkerhet? trodde japanare hade dålig säkerhet faktiskt.

Evildan
28 november 2016
panda666 skrev:
Evildan skrev:

E60 har 29 42 2 poäng.
Ergo: se till att sitta barnstol för då är e60 bra.

trodde alltid att bmw och volvo hade bäst krocksäkerhet? eller är ja ute o cyklar helt vilt^^?  har lexus så bra krocksäkerhet? trodde japanare hade dålig säkerhet faktiskt.

Många fördomar jag slog sönder på en gång. wink
Lexus och Toyota bla har satsat stenhårt just gällande krocksäkerhet då dom tidigare  (Läs -80 talet) inte alltid var så lysande.
En E39 om du söker på sidan skulle jag aldrig skjutsa vår dotter i, den var 4-stjärnig på sin tid 1998, vad det betyder i dag 18 år senare av utveckling behöver man inte vara ngt geni för att räkna ut.
Inte en dödsfälla men jag skulle hellre smälla i en 5 år gammal Clio.

Evildan
28 november 2016
Här kan du Pandan läsa att en BMW 325 2006 är långsammare genom ett undanmanöverprov än en Toyota Auris Hybrid TS.
Mycket nöje!
http://teknikensvarld.se/algtest/

Se för all del också den lilla filmen på den bakhjulsdrivna bilen med eller utan ESC och betänk att killen som kör är en mycket skicklig förare och vet att han skall styra undan, hur hade det gått med en medelmåttig förare som blir överraskad tror du?

Forummoderator
18 164 Inlägg
28 november 2016
Teknikens värld är väl inte mycket att ha? De skrev även i nr 25/16 i ett test att en lätt beg. "Audi tyvärr inte kan rekommenderas". Tydligen lider bensinarna av kamremsras till den milda grad att de är portade hos handlarna och luftfjädring som "är dyr när den går sönder, inte om den går sönder"...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
28 november 2016
Här har Pandan några ord från en namnkunnig motorjournalist.
http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article16012683.ab
Mycket nöje.

Evildan
28 november 2016
En direkt konkurrent till 3-serien Avensis från 2003 är marginellt rappare igenom undanmanöverprovet.
Xantia Activa är alltjämt oslagen.

Sök