2564
Sök

B230ft går inte som den ska

19 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#1
Tjena, har en volvo 945 med en b230ft. Kan inte så mycket men tror att det är turboplus paket på den då det sitter en dekal i rutan där det står "This volvo is equipped with turbo+, premium fuel required" eller nåt sånt. Saken är den att det verkligen inte känns som att man kör 190 hästar eller ens 165 om det nu inte är turboplus paketet på. Kan bifoga bild senare om det är något man kan se. Det känns som att man kör en b230f i accelerationen, någon som har några förslag?

4 162 Inlägg
19 oktober 2016
#2
Har du själv gjort någonting alls utom att läsa på klisterlappar?
En ordentlig service lär ju inte skada, byt alla tänddelar inklusive rotor och fördelare.
Byt luftfilter.

Köp en laddtrycksmätare på biltema och installera och se vad du har för laddtryck.
Har du lågt laddtryck kontrollera alla slangar/tryckrör och intercooler.


19 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#3
zemet skrev:
Har du själv gjort någonting alls utom att läsa på klisterlappar?
En ordentlig service lär ju inte skada, byt alla tänddelar inklusive rotor och fördelare.
Byt luftfilter.

Köp en laddtrycksmätare på biltema och installera och se vad du har för laddtryck.
Har du lågt laddtryck kontrollera alla slangar/tryckrör och intercooler.

Jag har kollat efter en "grej" som tydligen ska se ut som en treudd med tre slangar utan att hitta något, menar du generatorn? isåfall får jag byta delarna du nämnde med tänddelar från en Volvo 940 b230fb. Skiljer nåt år mellan modellerna (min är en 1993) men det ska nog inte göra något.
Tror det har något med turbon att göra dock

19 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#4
Senast redigerat av Phixip (19 oktober 2016)

2 452 Inlägg
19 oktober 2016
#5
tänddelar innebär alltså ,fördelarlock,rotor,tändkablar o tändstift....sen en turbo + jobbar bara i 30 sekunder för att få 190 hästar....Turboplus är en magnetventil som sitter monterad till turbon och höjer laddtrycket till max 0,9 bar vid 3700 rpm. Den fungerar när man ger fullt gas pådrag.

döden kommer tillbaka

2 452 Inlägg
19 oktober 2016
#6
ser ju ett fel iallafall,köp nya tändkablar,man brukar ha samma sort av alla o inte olika som du har....

döden kommer tillbaka

19 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#7
turbodeath skrev:
ser ju ett fel iallafall,köp nya tändkablar,man brukar ha samma sort av alla o inte olika som du har....

Tackar, ska byta det då jag köper en reservdelsbil.

En liten update mot om jag har turbo+ eller inte är att jag hittat "treudden" där det går ut 3 kablar, dock är alla tre slangar avklippta tongue "Treudden" gömde sig under BSR plåtskärmen till luftfiltret

262 Inlägg
20 oktober 2016
#8
Kolla så att inte stången från wastegateklockan hoppat av. Väldigt vanligt och då har du inget laddtryck alls.

19 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#9
Klints skrev:
Kolla så att inte stången från wastegateklockan hoppat av. Väldigt vanligt och då har du inget laddtryck alls.

Väldigt bra svar hehe, när jag hade bilen uppe i en lyft för två dagar sen så var den faktiskt nästan lös, så säkrade den smile

19 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#10
Har förövrigt hittat en guide på hur man monter turboplus ( http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=13203 , Men då ska en slang gå till luftfilterboxen, men jag har ju öppet luftfilter tongue Hur ska jag göra då?

19 Inlägg
21 oktober 2016
Trådstartare
#11
Kopplade ihop slangarna från magnetventilen igår till turbon, dock var anlutningen alldeles för stor på slangarna som gick till turbon, löste det tillfälligt genom att använda en vacuumslang från en moped som distans. Jag har mer undertryck i turbon nu än innan, den verkar ladda som den gjorde innan så jag ska till veckan kolla så att styrboxen och det har ström överhuvudtaget. Alltså kolla så att kablarna som går till tändspolen och kabeln som ska gå till plus på batteriet sitter som det ska! smile

Evildan
21 oktober 2016
#12
Du ska inte montera begagnade tändkablar eller tänddelar öht.
Sådant köps nytt. .

2 452 Inlägg
21 oktober 2016
#13
alltså styrboxen har inget med det att göra att bilen inte laddar....hade du inte haft ström så hade inte bilen startat heller...sen för övrigt jag tror nog bilen går som den skall med sina hästar....nu kan man inte räkna med att med bara ögat o känna oj jag har 500 hk under huven....jag tror nog allt är som det ska vara på den bilen.

döden kommer tillbaka

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 oktober 2016
#14
turbodeath skrev:
alltså styrboxen har inget med det att göra att bilen inte laddar....hade du inte haft ström så hade inte bilen startat heller...sen för övrigt jag tror nog bilen går som den skall med sina hästar....nu kan man inte räkna med att med bara ögat o känna oj jag har 500 hk under huven....jag tror nog allt är som det ska vara på den bilen.

Menar du att problemet sitter mellan sätet och ratten ??smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 637 Inlägg
21 oktober 2016
#15
Tankar du 98 oktan...? För annars kan du glömma att Turbo+ överhuvudtaget slår till.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

19 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#16
turbodeath skrev:
alltså styrboxen har inget med det att göra att bilen inte laddar....hade du inte haft ström så hade inte bilen startat heller...sen för övrigt jag tror nog bilen går som den skall med sina hästar....nu kan man inte räkna med att med bara ögat o känna oj jag har 500 hk under huven....jag tror nog allt är som det ska vara på den bilen.

Brådhis skrev:
Tankar du 98 oktan...? För annars kan du glömma att Turbo+ överhuvudtaget slår till.

//Brådhis

Turboplus paketet ska ha separat strömförsörjning från batteriet, sen ska två kablar kopplas till tändspolen.

Varför skulle inte turboplus gå igång på 95 oktan? Det är det jag tankar så det kan ju ha något med detta att göra hehe

19 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#17
Brådhis skrev:
Tankar du 98 oktan...? För annars kan du glömma att Turbo+ överhuvudtaget slår till.

//Brådhis

Isåfall borde det väl fungera att köpa en flaska octane booster från mekonomen

5 700 Inlägg
22 oktober 2016
#18
Med tanke på att du har BSR-öppetfilter med avskärmning och turbo+ var bortkopplat så är det nog stor möjlighet att bilen är chippad.

Byt alla tänddelar, och då till nya. Sånt monterar man endast begagnat i nödfall.

Kolla skicket på alla vakuumslangar, sprickor i dom så är det bara att köpa nya slangar och montera.

Motorlampan/lambdalampan lyser inte? Om den lyser finns det felkoder man kan läsa ut.

Nytt bränsle i tanken? Ifall den stått länge då det låter som att du nyligt har köpt bilen.


19 Inlägg
22 oktober 2016
Trådstartare
#19
simlar skrev:
Med tanke på att du har BSR-öppetfilter med avskärmning och turbo+ var bortkopplat så är det nog stor möjlighet att bilen är chippad.

Byt alla tänddelar, och då till nya. Sånt monterar man endast begagnat i nödfall.

Kolla skicket på alla vakuumslangar, sprickor i dom så är det bara att köpa nya slangar och montera.

Motorlampan/lambdalampan lyser inte? Om den lyser finns det felkoder man kan läsa ut.

Nytt bränsle i tanken? Ifall den stått länge då det låter som att du nyligt har köpt bilen.

Tack för infon, bilen köptes förra veckan smile Jag tankade i 60 liter nästan så nytt bränsle finns det, innan satt det en slang mellan wastegate klockan och turbohuset, nu drog jag slangarna från magnetventilen och den laddar ändå, kan det tyda på att systemet fungerar?

* Voff voff *
10 637 Inlägg
23 oktober 2016
#20
Phixip skrev:
turbodeath skrev:
alltså styrboxen har inget med det att göra att bilen inte laddar....hade du inte haft ström så hade inte bilen startat heller...sen för övrigt jag tror nog bilen går som den skall med sina hästar....nu kan man inte räkna med att med bara ögat o känna oj jag har 500 hk under huven....jag tror nog allt är som det ska vara på den bilen.

Brådhis skrev:
Tankar du 98 oktan...? För annars kan du glömma att Turbo+ överhuvudtaget slår till.

//Brådhis

Turboplus paketet ska ha separat strömförsörjning från batteriet, sen ska två kablar kopplas till tändspolen.

Varför skulle inte turboplus gå igång på 95 oktan? Det är det jag tankar så det kan ju ha något med detta att göra hehe

Bilen känner av oktantalet och ställer tändningen utifrån det. Turbo+´s reglering går ej igång om inte tändningen kan stå så som den gör när bilen går på 98.

I övrigt kan ju tilläggas att oavsett om bilen har Turbo+ eller ett chip av något slag så bör man tanka 98. Bilen går både bättre och snålare. Med vissa chip skulle det till och med vara riskabelt för motorn att köra på 95...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök