Hej!
Sådana här diskussioner om bilköp blir alltid så knepiga. Tipsen vi kommer med handlar nästan alltid om vilka bilar/märken vi själva föredrar. Själv kör jag en gammal Audi 100 Avant 2,0E sedan 1993 (som är i mint kondition eftersom jag fixar allt själv och tycker det är roligt) och har en Audi TT 3,2lit roadster som sommarbil.
Jag gillar Audi och skulle aldrig (troligen i alla fall) inte välja ett annat märke om jag köpte annan "vardagsbil". "Sommarbilen" är en annan sak, den valde jag för att jag tycker att den är snygg!! Där fanns det inga praktiska val att ta ställning till.
Tittar man på vilket bilmärke som alltid ligger i topp när det gäller fel i besiktningsstatistiken så är det Toyota! Skulle jag då välja en Toyota!? -Nej! De är tråkiga enligt mig! Skulle jag rekommendera andra att köpa en Toyota? -Ja! De gör bra bilar.
Vad vill jag då ut av en bil som jag kör till vardags?
Jo! Förutom att alltid fungera ska den vara Den ska tyst och bekväm ! Det är enligt mig j...viktigt! -Att den ska vara rolig att köra bryr jag mig inte om i det fallet.
Sen ska bilen inte rosta! Tyvärr gör vissa japanare det...för att inte tala om Kia och Hyndai.
Vad väljer man då för bil om man har 50000:-?
Stor eller liten?
Allt beror vad man vill ha bilen till. Ska man åka långt,pendla, och kunna frakta saker vill man ha en stor tystgående bil! Bor man i stad och bara kör korta sträckor och inte behöver frakta grejer,då räcker en lite bil som Aygo.
Sen handlar det om vad man kan fixa i serviceväg själv eller om man måste lämna bort bilen vid minsta fel.
Är man sedan ung kanske vill man ha en "häftig " bil med mycket hästkrafter och "lull-lull" sånt kostar i underhåll och service, då sådana bilar ofta har körts hårt och därmed slitits mer, och har högre försäkrings och soppakostnader än motsvarande bilar med mindre motor.
Så vad skulle jag välja för bil själv?
Eftersom jag gillar Audi men även har en förkärlek för andra tyska märken så säger jag Audi A2, A4 eller A6 beroende på utrymmeskrav. -Men det finns en j...massa andra bilar (och märken) som jag också skulle kuna tänka mig.- Just nu funderar jag på en Porsche!