4951
Sök

Volvo 740 bensinpumpen fungerar bara om man tvångskör dom ? :(

714 Inlägg
30 oktober 2016
Trådstartare
#21
Hybridsmurfen skrev:
Nurminen_ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
När du bryggar relät, hur gör du då? Kan inte dessa. Kollade på en sida och är det 6-stiftat???

Ja det är 6-stift, Så här kopplar jag,

"30 är ingång för huvudplus
87/1 och 87/2 är utgång för huvudplus

Om du byglar över från 30 till 87/1 och 87/2 så leds spänningen alltså vidare utan att relät behöver dra."

Svårt utan att ha det framför mig men om du då skulle bygla 87/1 och 87/2 och sedan dra en kabel från dessa till ljus så borde det fungera?

Det fungera som du sa, men ett problem. När man vrider på starten så bryts väl typ all ström ? Lamporna slockar ju när man vrider..provade att koppla in mig på nästan alla säkringar. Vissa ligger det ju ström på hela tiden. Så vad ska jag hitta på då ? sad


4 166 Inlägg
31 oktober 2016
#22
Har en som bor i området som hade likande symptom med sin 940  den var överbryggad i styrboxen så pumpen gick hela tiden  när tändningen var på, bilen dog helt och hållet tillslut och styrboxen fick bytas ut, har haft minst en bil med detta arragenmang  vilket bilprovningen inte lägger märke till

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

714 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#23
spillolja skrev:
Har en som bor i området som hade likande symptom med sin 940  den var överbryggad i styrboxen så pumpen gick hela tiden  när tändningen var på, bilen dog helt och hållet tillslut och styrboxen fick bytas ut, har haft minst en bil med detta arragenmang  vilket bilprovningen inte lägger märke till

Vilken styrbox jag har lh 2.2 ? Har en svart liten box under ratten med smile


714 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#24
Har även ett fungerande larm, grå dosa. Har dragit ur 2 säkringar till det under ratten, för batteriet i dosan är slut tror jag. Kan det kanske vara ihopkopplat med bensinpumpen ?


4 190 Inlägg
31 oktober 2016
#25
Det är inte så enkelt att kablarna i din säkringsbox inte sitter fast ordentligt så relät inte får kontakt när du trycker i det? Jag har haft sånna problem på flera 740. Värt att testa före du börjar koppla hit och dit.


714 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#26
Funderade på det jag med, men jag har testat trycka ihop stiften ingen skillnad. Lär fixa en multimeter så ja kan se om det kommer fram ström äns


714 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#27
Ska köpa batterier till dosan och sätta tbx säkringarna till larmet och se om det hjälper smile


6 234 Inlägg
31 oktober 2016
#28
Hej!
Du har väl två pumpar på din -87:a!?  Har du kollat att du har 12V spänning fram till bägge när du vrider om tändningsnyckeln


Forummoderator
18 149 Inlägg
31 oktober 2016
#29
jaka54 skrev:
Hej!
Du har väl två pumpar på din -87:a!?  Har du kollat att du har 12V spänning fram till bägge när du vrider om tändningsnyckeln

Japp, han har lh2.2-sprut med 2 pumpar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

54 Inlägg
31 oktober 2016
#30
Nurminen_ skrev:
Har även ett fungerande larm, grå dosa. Har dragit ur 2 säkringar till det under ratten, för batteriet i dosan är slut tror jag. Kan det kanske vara ihopkopplat med bensinpumpen ?

Det sitter ingen startspärr på den gammla bilen så det är mycket möjligt att larmet är kopplad till bränsle/tändning

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB

6 234 Inlägg
31 oktober 2016
#31
Hej!
Börja bakifrån bakre pumpen och kolla framåt var du har spänning! -Multimeter är ett måste!!!
En stor felkälla på  740/745 -87or är anslutningen på tanklocket av metall, baktill under durken. Anslutningen till bakre pump och reostat (tankmätare ) sitter ingjutna under en "plastplupp" på tanklocket och där samlas allehanda fukt och skit vilket innebär att kontakterna ärgar sönder. Ta bort "plastingjutningen" och löd fast laddarna direkt till pump och reostat.
Senast redigerat av jaka54 (31 oktober 2016)


714 Inlägg
31 oktober 2016
Trådstartare
#32
Tack för alla tips. Ska pilla med den imorgon och se om jag får fart på pumparna :-)


714 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
#33
Har köpt batterier till dosan, och den funkar. Men när jag ska larma av eller på, så tänds alla blinkers och lyser konstant tills jag dragit ur säkring till larmet. Suck sad nån som vet hur ja kopplar ut den skiten ? Går ju en kabelstam till en svartdosa under ratten. Säkert de som gör att ingen ström kommer till bränslerät sad



Sök