simlar skrev:
Se till så att kylarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt, så slipper du att kylarvätskan fryser och spräcker motorblocket.
Se även till så att spolarvätskan har tillräckligt låg fryspunkt så inte spolarvätskan fryser och spräcker spolarvätskebehållaren.
Motorvärmare och/eller kupévärmare används endast om du ska köra med bilen.
Pumpa däcken eller allra helst ställ bilen på dåliga däck så spelar det ingen roll om dom blir platta av att stå.
Tanka full tank är att rekommendera, då minimeras risken att det samlas kondens och därmed även vatten i tanken.
Även en bränslestabiliseringstillsats brukar rekommenderas så inte bränslet blir dåligt.
Ta in och sätt batteriet på underhållsladdning är ett måste, annars kommer det bli dåligt.
Byta motoroljan just innan bilen ställs undan är också bra och sen byta oljan igen till våren/sommaren när bilen tas fram igen rekommenderas.
Detta för att gammal motorolja kan bryta ner motorns inre delar.
Sen oljebytet på våren är för att få bort kondensvattnet som samlats under vinterförvaringen.
Skulle även rekommendera att spruta in något sorts rostskydd i cylindrarna när bilen parkerats så det inte börjar rosta där i.