3833
Sök

Byta till elstolar i en bil med manuella stolar.

98 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en 940 med vanliga stolar. Men nu har jag kommit över ett par bmw e90 elstolar som jag tänkte försöka få in. Hur tycker ni jag ska gå till väga? Har hört att folk snor el från rumpvärmen och ändrar inställningarna då. Stolarna har minne men de behöver inte funka.

Tror ni att det går och i såna fall hur ska jag gå tillväga?

Mvh

962 Inlägg
4 november 2016
#2
Vad sägs som att ta en härva från en 700-900-S90-V90 osv ja 780 som har elstolar så slipper du lite arbete.
Själv skulle jag helt skrota idén för hur många gånger ändrar man sittställningen? En gång i kvartalet ungefär, eller vid besiktningen. smile
Senast redigerat av M123 (4 november 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

5 740 Inlägg
4 november 2016
#3
Hur många kablar går ut ur stolarna?

Vissa elstolar kräver bara plusmatning och jord för att stolsjusteringen ska fungera.


98 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#4
Det är 3 kablar med totalt 10 stift kanske. En är nog till den inbyggda airbagen i stolen. Men låter jag den vara borde inget smälla väl? Jag behöver egentligen inte att elfunktionerna ska fungera hela tiden. Bara en gång så jag kan ställa in det någorlunda.

Men ni tror alltså  att det är ett dött lopp?

7 277 Inlägg
4 november 2016
#5
Jag tror inte det är några konstigheter att få igång. Konstantström för minnesfunktion och sen tändningström för resterande funktioner, jord också givetvis.
Kika lite var kablarna går så är det nog inga problem att få fart på det.


5 740 Inlägg
4 november 2016
#6
ajajajdentogilla skrev:
Det är 3 kablar med totalt 10 stift kanske. En är nog till den inbyggda airbagen i stolen. Men låter jag den vara borde inget smälla väl? Jag behöver egentligen inte att elfunktionerna ska fungera hela tiden. Bara en gång så jag kan ställa in det någorlunda.

Men ni tror alltså  att det är ett dött lopp?

3 kablar med totalt 10stift? Antar du menar 3st kontaktstycken där det totalt inräknat på alla 3st blir 10stift? dvs totalt 10 kablar ut från stolen.

Normalt sett så är:
2st kablar till airbag
2st kablar till sätesvärme
2st kablar till trycksensor (för bältesvarnare)
Det är 6st kablar, resten bör vara till själva stolsjustering och minnet.

Försök hitta ett elschema till E90-stolarna så borde det enkelt gå att koppla in stolarna så åtminstone stolsjusteringen funkar med knapparna.
Hittar du inget elschema så får du försöka lista ut vilka kablar som går till vad.

Kopplar du inte ström till airbagen så bör inget hända.

Behöver du bara koppla för att ställa in stolen en gång så räcker det egentligen att bara koppla ström till elmotorerna och på så sätt "tvångsköra" dom.
Men som sagt så brukar det vara relativt enkelt att koppla in så stolarna går att justera med justerknapparna.


98 Inlägg
4 november 2016
Trådstartare
#7
simlar skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Det är 3 kablar med totalt 10 stift kanske. En är nog till den inbyggda airbagen i stolen. Men låter jag den vara borde inget smälla väl? Jag behöver egentligen inte att elfunktionerna ska fungera hela tiden. Bara en gång så jag kan ställa in det någorlunda.

Men ni tror alltså  att det är ett dött lopp?

3 kablar med totalt 10stift? Antar du menar 3st kontaktstycken där det totalt inräknat på alla 3st blir 10stift? dvs totalt 10 kablar ut från stolen.

Normalt sett så är:
2st kablar till airbag
2st kablar till sätesvärme
2st kablar till trycksensor (för bältesvarnare)
Det är 6st kablar, resten bör vara till själva stolsjustering och minnet.

Försök hitta ett elschema till E90-stolarna så borde det enkelt gå att koppla in stolarna så åtminstone stolsjusteringen funkar med knapparna.
Hittar du inget elschema så får du försöka lista ut vilka kablar som går till vad.

Kopplar du inte ström till airbagen så bör inget hända.

Behöver du bara koppla för att ställa in stolen en gång så räcker det egentligen att bara koppla ström till elmotorerna och på så sätt "tvångsköra" dom.
Men som sagt så brukar det vara relativt enkelt att koppla in så stolarna går att justera med justerknapparna.

Dumt av mig att skriva så men absolut är det som du skriver. det är 3 "knippsar" med 10 sladdar. Men då kollar jag upp ett elschema för båda bilarna och kopplar.
1 Skärtvärmen till skärtvärmen
2 Airbagssladden sätter jag bara en sockerbit på och lämnar?
3 Trycksensorn borde ju också finnas på volvon så då ansluts den också.
Men resterande elen. vad tycker ni jag ska sno den ifrån. Funkar det att bara köra in den i stolsvärmen som jag sa och ändra när man har den på. Eller är det dumt?

(prata som ni gör till småbarn när ni skriver el saker till mig. Liknande respons :S )
Edit: som jag förstår det har 940 också airbag. Men den är mekanisk och har ej någon sladd. någon som vet om det stämmer?
Senast redigerat av ajajajdentogilla (4 november 2016)

5 740 Inlägg
5 november 2016
#8
ajajajdentogilla skrev:
Dumt av mig att skriva så men absolut är det som du skriver. det är 3 "knippsar" med 10 sladdar. Men då kollar jag upp ett elschema för båda bilarna och kopplar.
1 Skärtvärmen till skärtvärmen
2 Airbagssladden sätter jag bara en sockerbit på och lämnar?
3 Trycksensorn borde ju också finnas på volvon så då ansluts den också.
Men resterande elen. vad tycker ni jag ska sno den ifrån. Funkar det att bara köra in den i stolsvärmen som jag sa och ändra när man har den på. Eller är det dumt?

(prata som ni gör till småbarn när ni skriver el saker till mig. Liknande respons :S )
Edit: som jag förstår det har 940 också airbag. Men den är mekanisk och har ej någon sladd. någon som vet om det stämmer?

Strömmen till stolsjusteringen drar du nya kablar från batteriet med säkring då stolarna vanligtvis ska ha konstantström för justering.

Vet ej hur 940ins sidoairbag funkar så det har jag tyvär inget svar på.


98 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
#9
simlar skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Dumt av mig att skriva så men absolut är det som du skriver. det är 3 "knippsar" med 10 sladdar. Men då kollar jag upp ett elschema för båda bilarna och kopplar.
1 Skärtvärmen till skärtvärmen
2 Airbagssladden sätter jag bara en sockerbit på och lämnar?
3 Trycksensorn borde ju också finnas på volvon så då ansluts den också.
Men resterande elen. vad tycker ni jag ska sno den ifrån. Funkar det att bara köra in den i stolsvärmen som jag sa och ändra när man har den på. Eller är det dumt?

(prata som ni gör till småbarn när ni skriver el saker till mig. Liknande respons :S )
Edit: som jag förstår det har 940 också airbag. Men den är mekanisk och har ej någon sladd. någon som vet om det stämmer?

Strömmen till stolsjusteringen drar du nya kablar från batteriet med säkring då stolarna vanligtvis ska ha konstantström för justering.

Vet ej hur 940ins sidoairbag funkar så det har jag tyvär inget svar på.

Okej.  Som sagt är jag skit på el. Men drar jag - på stolen till en jordad punkt och bara en + kabel?

Tankar för all hjälp! Otroligt hjälpsamt smile

5 740 Inlägg
5 november 2016
#10
ajajajdentogilla skrev:
Okej.  Som sagt är jag skit på el. Men drar jag - på stolen till en jordad punkt och bara en + kabel?

Tankar för all hjälp! Otroligt hjälpsamt smile

Japp minus till stolens minuskablar och jordas då på valfri bra jordpunkt.
Och en plus från batteriet med en lämplig säkring, storlek på säkring beror på hur grov kabel du använder dig av.

Försök hitta ett elschema så kan jag hjälpa till bättre hur det ska kopplas då man annars bara kan gissa vilka kablar som ska kopplas var.


98 Inlägg
5 november 2016
Trådstartare
#11
Sådär! jag har inte hittat några bra elscheman. Men jag tog ur volvo stolen och hämtade bmw stolen. jag tog även bilder så ni kan se.

Volvo stolen hade 4 kontakter. Det låg även en kontakt till under stolen som inte gick till något. Men de andra två är säkerligen bälte och värme.

Bmw stolen hade exakt samma färger i en knippse med 4 sladdar. Det måste ju vara stolsvärme och bälte?
Den hade också en gul sladd som jag antar är airbagen? den låter jag bara vara.
Sedan hade den en stor knippse som förmodligen är all el. 2 är jord sladdar.

Länkar en imugr sida med beskrivningar så du/ni ser.

http://imgur.com/a/Y8VPu

5 740 Inlägg
5 november 2016
#12
ajajajdentogilla skrev:
Sådär! jag har inte hittat några bra elscheman. Men jag tog ur volvo stolen och hämtade bmw stolen. jag tog även bilder så ni kan se.

Volvo stolen hade 4 kontakter. Det låg även en kontakt till under stolen som inte gick till något. Men de andra två är säkerligen bälte och värme.

Bmw stolen hade exakt samma färger i en knippse med 4 sladdar. Det måste ju vara stolsvärme och bälte?
Den hade också en gul sladd som jag antar är airbagen? den låter jag bara vara.
Sedan hade den en stor knippse som förmodligen är all el. 2 är jord sladdar.

Länkar en imugr sida med beskrivningar så du/ni ser.

http://imgur.com/a/Y8VPu

BMW-stol:
Gul sladd med brun kabel är mest troligt airbag som du själv säger.

Kontakten med 4 kablar, går det kablaget in under stolsklädseln? Isf är dessa sätesvärme + bältesvarnare/trycksensor.
Mest troligt röd + svart till sätesvärme och grön+grå till bältesvarnare.

Kontakten med 6st kablar är nog all el för justering som du misstänker, grov röd + grov brun är förmodligen konstanström och jord.
Prova koppla in ström och jord på dom två kablarna och sen försöka köra stolen, funkar det så räcker det tekniskt sett att bara koppla in dom två.

Grön + gul ser ut att eventuellt vara canbus till stolens styrdon.
Röd med svart streck kan vara tändningsström ifall stolen behöver det för att justeringen ska aktiveras.

Volvo-stol:

Röd och svart är till stolsvärmen.

Grön och svart är till bältesvarnare/bälteslåset.
Har för mig att om man kopplar ihop grön med svart så stänger man av bältesvarningsfunktionen på förarstolen.

Oanvända kontakten kan vara färdigdraget kablage för elstol/minnesstol.


98 Inlägg
6 november 2016
Trådstartare
#13
Då drar jag bälte och värme som vi trodde. Lämnar airbagen. Sedan drar jag båda bruna jord kablarna till en jordpunkt och den röda till batteriets plus. Testar och kollar om det funkar. Men behövdes ingen säkring på plus kabeln?

Tack för all hjälp. Otroligt hjälpsamt! smile

5 740 Inlägg
6 november 2016
#14
ajajajdentogilla skrev:
Då drar jag bälte och värme som vi trodde. Lämnar airbagen. Sedan drar jag båda bruna jord kablarna till en jordpunkt och den röda till batteriets plus. Testar och kollar om det funkar. Men behövdes ingen säkring på plus kabeln?

Tack för all hjälp. Otroligt hjälpsamt! smile

Jupp prova så smile

Jo säkring på pluskabeln behövs, men du kan ju koppla in bruna och röd med stolen utanför bilen direkt till ett batteri för att testa så stolsjusteringen funkar innan du lyfter in stolen i bilen och börjar koppla där i.


98 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
#15
Jag har forskat lite mer innan jag testar något. Detta ska tydligen stämma
Big plug, colors are correct. Green and Green/Yellow is CAN(memory), Red is for seat module and heating 12V+ (all the time), Red/black is for lordosis and seat side support 12V+ (all the time). Brown = Ground.
http://i.imgur.com/Q0LmY5I.jpg

Small Plug is for Side airbag
http://i.imgur.com/AKen9kO.jpg

Medium Plug, colors differ from graph. Belt tensioner and belt trap. You may have to figure out, which is which.
http://www.3er-faq.de/images/Elektrisch … fahrer.jpg

Så värmen på bmwn är alltså inte den jag trodde om detta stämmer. Men vilken av de 4 kablarna till bältet i bmwn ska gå till de två i volvon? eller kommer värmen till volvo stolen på något annat sätt än de två kablarna? :o
Senast redigerat av ajajajdentogilla (7 november 2016)

5 740 Inlägg
7 november 2016
#16
ajajajdentogilla skrev:
Jag har forskat lite mer innan jag testar något. Detta ska tydligen stämma
Big plug, colors are correct. Green and Green/Yellow is CAN(memory), Red is for seat module and heating 12V+ (all the time), Red/black is for lordosis and seat side support 12V+ (all the time). Brown = Ground.
http://i.imgur.com/Q0LmY5I.jpg

Small Plug is for Side airbag
http://i.imgur.com/AKen9kO.jpg

Medium Plug, colors differ from graph. Belt tensioner and belt trap. You may have to figure out, which is which.
http://www.3er-faq.de/images/Elektrisch … fahrer.jpg

Så värmen på bmwn är alltså inte den jag trodde om detta stämmer. Men vilken av de 4 kablarna till bältet i bmwn ska gå till de två i volvon? eller kommer värmen till volvo stolen på något annat sätt än de två kablarna? :o

Sitter knappen för rövvärmen på stolen? Om inte så aktiveras det förmodligen genom canbus in i stolsstyrdonet tillsammans med stolsminnet och du kommer då ej få dom två funktionerna att fungera.

Bältet till volvon tar du bara och kopplar så den inte varnar helt enkelt och skippar att koppla in några bälteskablar i stolen.

Om jag förstår det rätt så är det konstantplus på röd och röd/svart och sen jord på båda bruna i stora kontakten för att stolsjustering och värme ska funka.
Röd = stolsstyrdon och värmeslinga
Röd/svart = svankstöd och sidostödsjustering
och båda bruna till jord.

Så det är alltså bara den stora kontakten på bmw-stolen du behöver fundera över och där är då bara 4st kablar som behöver/kan kopplas in.


98 Inlägg
7 november 2016
Trådstartare
#17
simlar skrev:
ajajajdentogilla skrev:
Jag har forskat lite mer innan jag testar något. Detta ska tydligen stämma
Big plug, colors are correct. Green and Green/Yellow is CAN(memory), Red is for seat module and heating 12V+ (all the time), Red/black is for lordosis and seat side support 12V+ (all the time). Brown = Ground.
http://i.imgur.com/Q0LmY5I.jpg

Small Plug is for Side airbag
http://i.imgur.com/AKen9kO.jpg

Medium Plug, colors differ from graph. Belt tensioner and belt trap. You may have to figure out, which is which.
http://www.3er-faq.de/images/Elektrisch … fahrer.jpg

Så värmen på bmwn är alltså inte den jag trodde om detta stämmer. Men vilken av de 4 kablarna till bältet i bmwn ska gå till de två i volvon? eller kommer värmen till volvo stolen på något annat sätt än de två kablarna? :o

Sitter knappen för rövvärmen på stolen? Om inte så aktiveras det förmodligen genom canbus in i stolsstyrdonet tillsammans med stolsminnet och du kommer då ej få dom två funktionerna att fungera.

Bältet till volvon tar du bara och kopplar så den inte varnar helt enkelt och skippar att koppla in några bälteskablar i stolen.

Om jag förstår det rätt så är det konstantplus på röd och röd/svart och sen jord på båda bruna i stora kontakten för att stolsjustering och värme ska funka.
Röd = stolsstyrdon och värmeslinga
Röd/svart = svankstöd och sidostödsjustering
och båda bruna till jord.

Så det är alltså bara den stora kontakten på bmw-stolen du behöver fundera över och där är då bara 4st kablar som behöver/kan kopplas in.

Då kommer inte värmen funka väl? dock spelar inte det någon större roll. bara jag kan justera ryggstödet samt fram och bak. Men jag kan alltså lämna bältes kablarna som jag gör med airbagen? Har de bara funktionen till att varna om man inte har bälte, och kommer besiktningen tycka det är okej?

Men då ska jag alltså testa röd/svart och röd på + sen båda bruna på - när jag tar på ett batteri och testa så alla el funktioner funkar. Super!

5 740 Inlägg
7 november 2016
#18
ajajajdentogilla skrev:
Då kommer inte värmen funka väl? dock spelar inte det någon större roll. bara jag kan justera ryggstödet samt fram och bak. Men jag kan alltså lämna bältes kablarna som jag gör med airbagen? Har de bara funktionen till att varna om man inte har bälte, och kommer besiktningen tycka det är okej?

Men då ska jag alltså testa röd/svart och röd på + sen båda bruna på - när jag tar på ett batteri och testa så alla el funktioner funkar. Super!

Nä värmen kommer tyvärr inte funka då det verkar aktiveras genom canbus och du har då inte rätt styrdon monterat i själva bilen för att få det att funka.

Däremot stolsjusteringen bör fungera genom att koppla ström på kablarna till stolens styrdon.

Lämna kablarna tills vidare, inget krav på att det ska finnas bältesvarnare så om det nu blir så att bältet varnar hela tiden får du koppla ihop kablarna till bältesvarningen så den inte längre varnar.



Sök