Efter mycket om och men så byggs den nu, en Volvo 740 med T5:a från en 1994 års 850. Det blir motorrenovering, ZF låda, rostlagning m.m, reggning osv osv.
Blir ju kanon, hur mycket effekt tror du motorn kommer klara?
Hoppas det Oj det vågar jag inte svara på, men jag kommer max köra steg 4 chip med tillbehör och det borde den klara utan problem. Finns nog folk som kört upp till 500hk på originalkolv och h-profil som jag har nu
Sista inlägget för året då. Fick ett välbehövligt presentkort, så då blidde det tändadapter och slangar till värmepaket.
Det är ju gräsligt fult med tändlocksadapter till framsidan, hade tanke att köra spolar eller krabblock. Hittade ett företag som gör cnc-frästa krabblock, men fick inte tag i dom trots ett par försök. Tanken är inte att motorutrymmet ska va "utställningsskick" (vad som nu räknas med det), även om det kommer bli fräscht. Så det billigaste och enklaste alternativet blev då adaptern Har även hört med folk som använt den och det ska ha funkat utmärkt.
Jaha då kör vi 2018 då, kommer bli ett spännande år för bygget, garanterat.
Ser bra ut! Om du vill ha tips på ett förbannat bra rengörningsmedel så ska du köpa Biltemas Högtrycksshampo , ett par dunkar o fyll upp en balja lägg sakerna över natten o sen borsta av dagen efter , ja lovar resultatet är jawdropping
Adaptern på framsidan för fördelaren körde jag med förra året , den funkar kanon! tänk på att tändföljden blir omkastad bara !
Ser bra ut! Om du vill ha tips på ett förbannat bra rengörningsmedel så ska du köpa Biltemas Högtrycksshampo , ett par dunkar o fyll upp en balja lägg sakerna över natten o sen borsta av dagen efter , ja lovar resultatet är jawdropping
Adaptern på framsidan för fördelaren körde jag med förra året , den funkar kanon! tänk på att tändföljden blir omkastad bara !
Kul att du kikade in Åfasen hade jag aldrig gissat, ska definitivt prova till resten av delarna, tack för tipset!
Nu äntligen har jag fått tråget svetsat. Skönt att kunna slänga på det snart.
För övrigt så letar jag kaross för fullt. Haft bevakning på blocket ett bra tag nu, men inte dykt upp något passande än. I alla fall inte i någorlunda närheten.
Men tanken är att jag ska slå till så fort jag hittar en! Hoppas på så snart som möjligt
Har pulat lite med toppen. Har hittills gått bra. Men fan va vissa ventiltätningar va dryga att få bort. Hade först en vanlig spetstång, men köpte mig en böjd istället och då gick det smidigare.
Efter att fått tipset av Chaoticc om Biltemas högtrycksschampo som rengöring, och sen även hört andra som provat med bra resultat. Så har jag nu ikväll hällt i schampot i zip-påsar med vardera ventil, säten, fjäder och knaster. Så får det stå tills imorgon, blir spännande.
Fortsätter imorgon med rengöring av själva toppen. Hörs!
Provat på Biltemas högtrycksshcampo nu, och det funkar faktiskt bra.
Före
Efter (torkat av med trasa)
Före
Efter (det ingrodda försvinner lätt när man gnuggar lite)
Nu ska det spolas med högtryckstvätt. Har vart så kallt så utevattnet är fruset fortfarande, men hoppas på plusgrader så man kan dra fram tvätten nu. Sen när det är gjort kör jag på med montering av motorn. Blir lite roligare inlägg då
Jahopp, long time no see. Men, äntligen har det inhandlats en kaross! Det blev en 744 GLE från 1988 i den kanske lite udda färgen ljusgrön, vad vet jag, men jag gillar den skarpt.
Var och köpte den i torsdags. Enligt mig ett riktigt kap. Jag låter bilderna tala
Här på vägen hem
Idag fick han sig en tvätt
Det klassiska innertaket
Väldigt lite rost, och vad jag sett än så länge fin under. Så jag är nöjd!