4202
Sök

Audi A4 2.0tfsi kamkedjan har gått av

9 Inlägg
för 4 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har en Audi a4 2.0tfsi 2008 där den bakre kamkedjan gått av, eller spännaren har gett upp och kedjan hoppade av. Har öppnat upp ventilkåpan och kedjehuset för att konstatera vad som hänt.
När detta hände körde jag inte alls fort då jag just stått still i en korsning och skulle iväg, vilket gjorde att bilen stannade ganska omgående.
Kanske omöjligt att svara på om motorn klarat sig men vad jag har sett så ser allt rätt helt ut, har dock inte lyft toppen men har kollat på kolvarna med kamera och ser inga spår på dom, har även försökt kolla ventilerna som är lite svårare att se men av det jag såg ser det ut som att dom har klarat sig.

Vad skulle ni rekommendera mig att kolla upp eller göra? Testa byta kedja och spännare för att se vad som händer?

Någon som varit med om detta och har några tips?

Diagnostekniker
2 859 Inlägg
för 3 timmar sedan
#2
Du kan utgå ifrån att motorn är sallad.
Allt beror på hur din plan ser ut OM du måste lyfta av toppen.
Är du villig att lyfta av toppen och renovera så är det bara att kioska på en ny kedjesats och prova att dra runt motorn.
Känns det ok - provstarta.
Är du inte villig att lyfta topp så känns det onödigt att investera i en ny kedja då sannolikheten är hög för att ventilerna är skrot.

Kan ibland vara lite svårt att se om ventilerna är krokiga eller ej via en kamera, dock så är detta allt som oftast fallet efter ett kedje/remhaveri om motorn inte är konstruerad för att vipporna skall ge sig istället.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA

6 163 Inlägg
för 9 minuter sedan
#3
Man kanske kan byta kedjespännaren om den är billig, och sätta tillbaka kedjan. Då kan man i alla fall göra ett komptest. Eller så kanske man kan vrida runt motorn för hand så ventilerna skall vara stängda och prova med kompressor och tryckluft om varje cylinder håller någorlunda tätt. Men det är nästan garanterat krokiga ventiler, det har ju hänt några gånger förr på de motorerna och det brukar inte gå bra.

Fri fart för ett fritt folk!
14 354 Inlägg
för 103 sekunder sedan
#4
Jesper328 skrev:
Du kan utgå ifrån att motorn är sallad.
Allt beror på hur din plan ser ut OM du måste lyfta av toppen.
Är du villig att lyfta av toppen och renovera så är det bara att kioska på en ny kedjesats och prova att dra runt motorn.
Känns det ok - provstarta.
Är du inte villig att lyfta topp så känns det onödigt att investera i en ny kedja då sannolikheten är hög för att ventilerna är skrot.

Kan ibland vara lite svårt att se om ventilerna är krokiga eller ej via en kamera, dock så är detta allt som oftast fallet efter ett kedje/remhaveri om motorn inte är konstruerad för att vipporna skall ge sig istället.

1.8tfs spricker toppen före något annat ger sig tyvärr..

aldrig varit med om något sånt tidigare när en rem gått av och alla ventiler är totalt skrot..  så har man istort sätt bara behövt hänga i nya ventiler och köra vidare.. 

hur 2.0tfsi är vet jag dock ej..  men mest troligen måste ju toppen av vilket man vill eller ej..  man kan ju gå in med kamera och kolla efter märken i kolvarna för att få ett hum. att försöka dra runt en motor som kuggat med startmotorn kan sluta illa om man har otur.  jag testatde den varianten att hänga på en ny kedja på en 1.2a som satt i en skoda..  där visade det sig att samtliga ventiler var krökta det var full pott 12 av 12 möjliga smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök