zemet skrev:
Ja vi står nog helt klart inför en stor revolution inom drivmedel och bilkörning helt klart.
Jag har kört och åkt med min kollegas Modell S och kan inte säga annat än när och om det kommer en modell 3 som är prissatt runt 3-400k så ser jag få argument till varför gemene man skulle köpa något annat.
*Bilen är tyst
*Värmen kommer direkt
*Bland dom krocksäkraste på marknaden
*Kör ifrån i princip alla andra bilar upp till 200 km/h.
*Kostar någon krona eller 2 per mil i drivmedel
*Smarta system och lösningar
*Lastar riktigt mycket, nästan 900L
*På 10K mil har batteriets kapacitet gått ner från 55,5 mil till 55,1 mil.
*Första service planerad efter 20K mil, då byts bla bromsbelägg.
*Autopilot och en bil som kan köra autonomt på tex motorvägar och motorleder
*Parkerar själv
*Miljövänlig
osv osv.
Jag tror helt klart att elbilen kommer dominera marknaden snart och att dieselbilar kommer bli dyrare och dyrare.
Idag finns exempelvis ganska slappa krav på partikelstorleken som DPFen får släppa igenom osv. Snart kommer man behöva köra adblue/urea även i personbilar. Detta innebär en extra tank, nozzle, pump, kablage, sensorer, routing, testning osv. Det är dyrt och kommer givetvis driva upp priset på dieslar.
Jag personligen tror inte det kommer dröja så länge som 2025 innan diesel är dyrare att utveckla än el. Och jag tror att diesel kommer bli mer och mer svårsålt. Andrahandsvärdet kommer ju störtdyka när länder och kommuner börjar införa utsläppskrav i stadskärnor osv.