OpelP1 skrev:
Jag känner mig lite kluven till elbil.
På ett sätt vore det lite kul eftersom jag håller på en del med solceller hemma och kunde tanka bilen med egen el.
Men jag vill verkligen inte åka elbil, kan inte tänka mig något tråkigare än att vara utan en bensinmotor.
Och en prisvärd elbil som skulle ersätta en 70-tals pickup med 8 fots flak och förstärkt fjädring är inte lätt att hitta.
Dessutom gillar jag inte moderna bilar längre.
Detta är ett väldigt bra argument för bilfantaster.
Kollegans tesla är snabbare än i princip allt annat man stöter på i vardagstrafik och körning.
MEN när man trycker gasen i botten med den så slungas man bara iväg.
Helt odramatiskt. Man bara trycks bak i stolarna lite.
Tryck gasen i botten med någon annan 5-600 hk bil ifrån 20-30 km/h och man får ju en ordentlig adrenalinrush. Speciellt om man inte har massa antisladd och antispinn skräp på bilen:)
Men det goa ljudet från en V8 eller egentligen vilken förbränningsmotor som helst är hel frånvarande. Man kan ju inte heller växla själv.
Och man kan inte dra släp eller köra snöskoter på flaket eller vad det nu är man vill göra med sin bil.
Så som nöjesfordon tycker jag inte teslan är speciellt bra och den är ju långt långt mycket roligare än alla andra elbilar.
Men om man tittar på genomsnittlige nybilsköparen i Sverige så prioriterar man inte motorljud på samma sätt.
*Bilen skall vara tyst och bekväm
*Krocksäker
*Dra lite bränsle
*Gärna kombi så man får in barnvagn osv
*Och så skall den gärna vara snygg också.
Allt detta kommer finnas och vara svårslaget i modell 3. Det talas ju tom om att dom skall bygga en pickup modell av 3an.
Sedan är det all ny teknik som finns i teslan också med självkörning osv som bidrar ännu mer till säljfaktorn.
Så med tanke på hur bra Modell 3 och tesla uppfyller ovanstående kriterier och önskemål så tror jag det kommer bli svårt att sälja bilar med förbränningsmotorer inom några år.
Det känns som att vi i dagens läge ligger i samma fas i teknikutvecklingen som mobiltelefoner på slutet av 2000 talet och början på 2010 talet.
Vad skall man med en smartphone till? Kass batteritid och dyra är dom dessutom. Vi vet ju alla hur det slutade.
Modell 3 skall börja leveras i Sverige på slutet av 2018 och kommer vara prissatt ungefär som en bmw 3 serie.
Jag har svårt att se hur dom andra stora tillverkarna skall kunna konkurera med den produkten till det priset.