2790
Sök

Köpa loss bil från skroten?

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
Har hittat en bil som står på skroten som är skrotad med intyg före 2007. Jag frågade om jag fick köpa den men skroten svarade att de inte får sälja den.

Har pratat med MHRF och Transportstyrelsen och ingen av dom känner till att det inte skulle vara tillåtet att sälja en skrotad bil.

Har redan en bil som är skrotad med intyg men det är inte jag själv som köpt ut den från skoten.

Är det någon här som vet vad som gäller?

/Fredrik

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 januari 2017
Jag hade minst sagt blivit väldigt ARG  om jag sett min gamla skrotade bil köra runt på stan. .
Är den skrotad så är den..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
4 januari 2017
Sist jag frågade en skrot om att köpa en hel bil som reservdelsbil att ha själv så fick dom inte sälja dom hela pga försäkringbolagen.

Det är försäkringbolaget som äger den skrotade bilen ända tills papprerna är registrerade som skrotad.
Är den sen registrerad som skrotad så kommer inte den bilen med det regnummret eller chassinummret komma ut på allmänna vägar igen.

Dom sa även att om man skulle fixa i ordning den skrotade bilen och använda den på vägarna och råka ut för en olycka så kommer försäkringsbolaget fråga skroten varför den bilen inte står hos dom som den skulle göra.
Sen skulle dom kunna få en massa andra problem varav ett är att försäkringsbolaget väljer att sälja bilarna till andra skrotar som inte säljer skrotbilarna hela.

Sen kan man ju nästan garantera att försäkringsbolagen pratar med varandra och säger åt alla andra att passa sig för den skroten för dom säljer bilarna hela så dom kan användas igen.
En bilskrot som inte får in inlösta bilar från ett försäkringsbolag kommer inte gå sådär jättebra i längden.
Det är därför seriösa bilskrotar bara säljer dom i delar.

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
Det är inget försäkringsbolag inblandat i detta fallet och bilen är "skrotad" för många många år sedan.

690 Inlägg
4 januari 2017
crescentcompact skrev:
Det är inget försäkringsbolag inblandat i detta fallet och bilen är "skrotad" för många många år sedan.

Googla lite förfan tongue

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … om%F6jligt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249286

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2017
crescentcompact skrev:
Har hittat en bil som står på skroten som är skrotad med intyg före 2007. Jag frågade om jag fick köpa den men skroten svarade att de inte får sälja den.

Har pratat med MHRF och Transportstyrelsen och ingen av dom känner till att det inte skulle vara tillåtet att sälja en skrotad bil.

Har redan en bil som är skrotad med intyg men det är inte jag själv som köpt ut den från skoten.

/Fredrik

Jag tror inte du kan få ett bättre svar än det MHRF och Transportstyrelsen ger. Jag vet att det finns ett hål att få in skrotade fordon i registret igen om de registreras som historiskt fordon efter ursprungskontroll, men det gäller endast äldre bilar. (Vet ej gränsen, om den fortfarande är 1950.)

Syftet är kanske inte ens att få in bilen i trafik igen, så det borde inte vara några problem att köpa bilen som skrot. (Med tanke på Tommens inlägg) Förmodligen är det så att skrotfirman inte vet att de får sälja bilen, eller att det innefattar ett visst pappersarbete och att de helt enkelt inte orkar bry sig. Fortsätt diskutera med dem, redogör för ditt syfte, ta med svaret från MHRF och Transportstyrelsen. Ta även med fikabröd och ett leende.

Edit: ang mitt svar från 2012 i en av länkarna ovan, man ska veta att detta regelverk ändras och förändras årligen. MHRF (som jag via omvägar är involverad i) är källan till svar på dessa frågor.
Senast redigerat av caromania (4 januari 2017)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
cevapcici skrev:
crescentcompact skrev:

Googla lite förfan tongue

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ … om%F6jligt

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249286

Har läst det där och det är mycket som är oklart samt att regler och annat kan ha ändrats.

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
caromania skrev:
crescentcompact skrev:

/Fredrik

Jag tror inte du kan få ett bättre svar än det MHRF och Transportstyrelsen ger. Jag vet att det finns ett hål att få in skrotade fordon i registret igen om de registreras som historiskt fordon efter ursprungskontroll, men det gäller endast äldre bilar. (Vet ej gränsen, om den fortfarande är 1950.)

Syftet är kanske inte ens att få in bilen i trafik igen, så det borde inte vara några problem att köpa bilen som skrot. (Med tanke på Tommens inlägg) Förmodligen är det så att skrotfirman inte vet att de får sälja bilen, eller att det innefattar ett visst pappersarbete och att de helt enkelt inte orkar bry sig. Fortsätt diskutera med dem, redogör för ditt syfte, ta med svaret från MHRF och Transportstyrelsen. Ta även med fikabröd och ett leende.

Edit: ang mitt svar från 2012 i en av länkarna ovan, man ska veta att detta regelverk ändras och förändras årligen. MHRF (som jag via omvägar är involverad i) är källan till svar på dessa frågor.

I detta fallet har jag allt klart för mig när det gäller registreringen, bilen är äldre än 30år, tidigare registrerad i Sverige och den är skrotad före 2007 och i och med det så går den att registrera in igen med hjälp av ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Och då är det som vilket fordon som helst alltså inte historiskt fordon.

Det är svaret från Transportstyrelsen som förbryllar mest, de om någon borde ha ett rakt svar på om det är tillåtet för bilskroten att sälja eller ej. Det är ju via dem som bilskroten avregistrerar fordon.

Har kontaktat Sveriges bilåtervinnares riksförbund och ställt frågan, vi får se vad de svarar.
Senast redigerat av crescentcompact (4 januari 2017)

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 januari 2017
crescentcompact skrev:
caromania skrev:
crescentcompact skrev:

/Fredrik

I detta fallet har jag allt klart för mig när det gäller registreringen, bilen är äldre än 30år, tidigare registrerad i Sverige och den är skrotad före 2007 och i och med det så går den att registrera in igen med hjälp av ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Och då är det som vilket fordon som helst alltså inte historiskt fordon.

Det är svaret från Transportstyrelsen som förbryllar mest, de om någon borde ha ett rakt svar på om det är tillåtet för bilskroten att sälja eller ej. Det är ju via dem som bilskroten avregistrerar fordon.

Har kontaktat Sveriges bilåtervinnares riksförbund och ställt frågan, vi får se vad de svarar.

Tyvärr så vet inte alltid Transportstyrelsen vad som gäller. Jag vet, det låter helt sjukt men så är det. Inom MHRF har flera olika frågor dykt upp där Transportstyrelsen helt enkelt agerat felaktigt, det senaste stora exemplet på detta var missuppfattningen av hur stämplad identitet skulle kontrolleras av bilprovningarna på fordon äldre än 1980.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

83 Inlägg
4 januari 2017
En fråga på det här, kan man sälja bil till skroten?

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
Garagen skrev:
En fråga på det här, kan man sälja bil till skroten?

Sälja för skrotning? Det går.

690 Inlägg
4 januari 2017
Även om den där bilen nu skulle gå att registrera så har du ju fortfarande problemet att skroten vägrar sälja bilen till dig. De vill nog helt enkelt slippa huvudvärken det innebär för dem att göra något de känner blir för rörigt för dem. Vad vet jag... De hade nog inte sagt nej om de inte hade en dålig magkänsla över det hela. Vem vill inte tjäna pengar liksom men de anser nog att det skapar problem för dem annars hade de väl sagt ja?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
4 januari 2017
Sälja bil till skroten är väl självklart..
Frågan är bara om dom vill ha den och till vilket pris såklart..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

83 Inlägg
4 januari 2017
tommen1 skrev:

Bilen är helt körduglig, krockade den igår och kör den fortfarande. Vill inte lägga ner pengar för att fixa saker som gått sönder, själva bilmärket som sitter på fronten, munstycket till spolarvätska och så.

Det kanske finns andra alternativ att sälja bilen förutom skrot?

280 Inlägg
4 januari 2017
Trådstartare
cevapcici skrev:
Även om den där bilen nu skulle gå att registrera så har du ju fortfarande problemet att skroten vägrar sälja bilen till dig. De vill nog helt enkelt slippa huvudvärken det innebär för dem att göra något de känner blir för rörigt för dem. Vad vet jag... De hade nog inte sagt nej om de inte hade en dålig magkänsla över det hela. Vem vill inte tjäna pengar liksom men de anser nog att det skapar problem för dem annars hade de väl sagt ja?

Det är ju det jag jobbar på, om jag tar reda på och visar att det är ok för dom så kanske de säljer. Det enda som kan skapa problem för dem är ju om det statliga företaget som en gång skrotat bilen ser den och tar reda på vilken bi av alla 1000-tals det är (för att få reda på var den är skrotad) för att sedan "hänga ut" skrotaren. Mindre troligt samtidigt som bilen kommer att flytta över 30 mil från orten där den är skrotad. Och skulle allt detta inträffa så har ju skroten inte gjort något fel ändå. Gäller bara att ha svart på vitt.
Senast redigerat av crescentcompact (4 januari 2017)

690 Inlägg
4 januari 2017
Garagen skrev:
tommen1 skrev:

Bilen är helt körduglig, krockade den igår och kör den fortfarande. Vill inte lägga ner pengar för att fixa saker som gått sönder, själva bilmärket som sitter på fronten, munstycket till spolarvätska och så.

Slakta den? Sälj inredning, lyktor, andra grejer som fungerar... Om de är i bra skick. Resten skrotar du

83 Inlägg
4 januari 2017
cevapcici skrev:
Garagen skrev:
tommen1 skrev:

Slakta den? Sälj inredning, lyktor, andra grejer som fungerar... Om de är i bra skick. Resten skrotar du

Var kan jag sälja delarna då?

Kan ta ett foto på den delen jag krockat så kan ni avgöra

690 Inlägg
5 januari 2017
Garagen skrev:
cevapcici skrev:
Garagen skrev:

Var kan jag sälja delarna då?

Kan ta ett foto på den delen jag krockat så kan ni avgöra

Lägg upp en helhetsbild.

Sälj på blocket eller något. Finns alltid någon som behöver grejer. Tex saab gruppen på facebook eller volvo osv.

Sök