Bakgrunden till renoveringen är att jag vill ha en bil som är bra i ordning, vill ha den lika fin i motorrummet som den är utvändigt. Underredet kommer också göras till det bättre. Renoveringen påbörjades hösten 2015, och kommer... Visa mer
Har blivit några resor med Turbon i år. Eftersom jag är särbo med en norska, så har det blivit några resor till Norge med Turbon. Vi är båda medlemmar i Classic Volvo Club i Norge och de roligaste träffen är när klubben har vår o höstmarknad i Hamar. Första träffen blev i Hamar och det är så roligt att gå och titta på alla bilar och reservdelar som medlemmar säljer på träffen. Här står jag med min Turbo och min särbos 940. Kom mycket folk när vädret var bra. Min särbos 940 som är extremt fin. En sista bild från träffen i Hamar. Fick bli framvagns inställning i år, och där fick jag mycket beröm att den var så fin. Så här ser det ut efter 3 år. Är inte lika rent som det var när jag tog ut bilen efter renoveringen. Ställde ut Turbon på fordonsträffen i Hajstorp utanför Töreboda som inte ligger långt ifrån där jag bor. Jag vill önska alla en trevlig semester.
Kul att se att du fortfarande har kvar "tvillingbilen" till min gamla 940. Kontaktade ägaren till min gamla förra året men den var inte till salu ^^ Kan inte säga att jag saknar den speciellt mycket men jag ångrar ändå att jag sålde den
Kul att se att du fortfarande har kvar "tvillingbilen" till min gamla 940. Kontaktade ägaren till min gamla förra året men den var inte till salu ^^ Kan inte säga att jag saknar den speciellt mycket men jag ångrar ändå att jag sålde den
Ja din bil var verkligen fin, men jag kommer aldrig att sälja min Turbo när jag har kostat på den så mycket och lagt mycket tid på den. Jag vet inte hur många som har frågat mig om den är till salu, var en norrman som frågade mig om jag säljer bilen för 150 000 kr, visste inte vad man skulle svara på detta. Men hur som helst så är detta min dröm att ha en bil som är fin.
På semestern fick Turbon användas som bruksbil då min GL gick sönder. Visar lite bilder på vad som gick sönder på GL och träffen i Hamar i Norge. Det som hände med min GL var att rören till styrväxeln hade rostat sönder. Till TRW styrväxel finns bara det långa röret att köpa och de korta sa dom att det inte finns längre. Fick tips att köpa kopparrör och ta nipplarna från de gamla röret. Min förlovade hade koningsverktyg så vi åkte till Biltema och köpte 6 mm kopparrör och gjorde ett nytt rör, men de svåra var att bocka röret för hand men fick till det till slut. Nu har jag skaffat mig ett verktyg för att kunna bocka rör. Nu när min GL är en sommarbil så är det lika bra att lägga lite mer jobb att få styrväxeln fin ifall man får iden att renovera den som jag har gjort med Turbon. Nu när allt var nerplockat så bytte jag även styrleder och spindelleder och har även gjort framvagns inställning. Efter semestern har jag inte gjort något med Turbon, då GL kom i första hand och jag inte hade någon lust att hålla på med bilarna då jag har ont i knät o rygg. För 2 veckor sedan var jag tvungen att fixa till Turbon då jag skulle till höstmarknaden i Hamar (Norge) som Volvo Classic Club anordnar som jag är medlem i. Föst blev det tvätt och sedan började jag polera bilen vilket tar tid nu. Polerade även insidan av dörrarna, när jag skulle polera höger sida fick jag köra ut bilen från garaget och fick då ett blad från klubben som man kunde läsa när man tog en paus med poleringen. Att tvätta och polera bilen tog mig 4 dagar. Söndag den 3 Sep var jag i Hamar och ställde ut Turbon, de roliga är att det kommer mer 7-9 serie till klubben. De reservdelar som säljes på marknaden är mest till äldre Volvo, men för min del är det bara roligt att prata med folk här och visa upp Turbon.
Idag tog jag ut Turbon för att tvätta den. I år vet jag inte när jag kommer att ställa på bilen, då jag väntar på operation av knät. Kanske kan åka på vårmarknaden i Hammar (Classic Volvo Club) i Norge, och då fundera på om man ska ställa på Turbon en vecka om man åker dit. Nu står bilen i garaget igen och jag ska försöka att polera bilen när man har lust. Tog en prov tur runt kvarteret och kände mig mycket nöjd hur bilen går, spinner loss lätt fast jag har AUT. Är riktigt nöjd med den kamaxeln som jag har. Nu hoppas jag att man kan åka på några träffar senare i sommar.
Nu får Turbon vila tills jag kan köra bil igen. Ställde på bilen 1 Maj, då jag kunde åka till Classic Volvo Club vårmarknaden innan operation. Här har det inte kommit så många bilar, då jag var väldig tidigt där. För min del så gick jag bara runt en gång då jag hade svårt att gå. Nu är jag opererad och nu får man se hur lång till det tar innan man blir återställd och kan köra bil igen.
Ska nu försöka att polera bilen lite nu när man är på bättringsvägen. Har inte varit i garaget på några veckor nu.
Jag börjar nog att polera motorrummet först då man fortfarande går med kryckor och inredning. Nu kan jag komma in i bilen, men är nog inte lämplig att köra än. Börjar bli sugen på att åka på fordonsträff och komma ut lite bland folk.