3905
Sök

Nymonterat xenon på e46 med problem!!

64 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#1
Har monterat bmw orginal xenon lampor på min e46a, hade alltså halogen innan. Men nu när jag startar bilen så blinkar dom bara.. har jag bara tändningen på så lyser dom men så fort jag startar så börjar dom blinka efter ca 5 sekunder. Någon som har nån idé vad det kan vara??


3 121 Inlägg
116 Inlägg
9 januari 2017
#3
Ollaz skrev:
Har monterat bmw orginal xenon lampor på min e46a, hade alltså halogen innan. Men nu när jag startar bilen så blinkar dom bara.. har jag bara tändningen på så lyser dom men så fort jag startar så börjar dom blinka efter ca 5 sekunder. Någon som har nån idé vad det kan vara??

För att spara livslängden på halogenlampan så slår ljusmodulen av och på utgången så att den nominella spänningen inte går över ~13V därav märker du av blinkningarna.

En halogenlampa hinner inte filamentet att kylas av och slockna därför märks det inte på halogenlampan.

En vild lösning, sätt dit ett fördröjnings/tidsrelä sedan driver ett vanligt relä (som i sin tur är kopplad till ballasten). Frekvensen ligger på <1 Hz har jag för mig men själva frånslaget är typ <100ms så tidreläet behöver inte ligga och dra allt för länge efter att tillslagsignalen kommer.

Du kommer även behöva belasta utgången från ljusmodulen då den annars kommer att varna för trasiga lampor.

Jag tror inte du kan koda om ljusmodulen för e46 med exempelvis NCS expert eller liknande. Kanske en idé att montera dit original xenondrivdon/styrenhet också?

Jag gissar att det är helljuset som du konverterat, har för mig att det inte fanns xenon på halvljus till e46.

4 150 Inlägg
9 januari 2017
#4
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
Har monterat bmw orginal xenon lampor på min e46a, hade alltså halogen innan. Men nu när jag startar bilen så blinkar dom bara.. har jag bara tändningen på så lyser dom men så fort jag startar så börjar dom blinka efter ca 5 sekunder. Någon som har nån idé vad det kan vara??

För att spara livslängden på halogenlampan så slår ljusmodulen av och på utgången så att den nominella spänningen inte går över ~13V därav märker du av blinkningarna.

En halogenlampa hinner inte filamentet att kylas av och slockna därför märks det inte på halogenlampan.

En vild lösning, sätt dit ett fördröjnings/tidsrelä sedan driver ett vanligt relä (som i sin tur är kopplad till ballasten). Frekvensen ligger på <1 Hz har jag för mig men själva frånslaget är typ <100ms så tidreläet behöver inte ligga och dra allt för länge efter att tillslagsignalen kommer.

Du kommer även behöva belasta utgången från ljusmodulen då den annars kommer att varna för trasiga lampor.

Jag tror inte du kan koda om ljusmodulen för e46 med exempelvis NCS expert eller liknande. Kanske en idé att montera dit original xenondrivdon/styrenhet också?

Jag gissar att det är helljuset som du konverterat, har för mig att det inte fanns xenon på halvljus till e46.

Hade det inte varit lättare att montera endast en koondensator istället? Borde fungera tycker jag.


116 Inlägg
9 januari 2017
#5
zemet skrev:
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
Har monterat bmw orginal xenon lampor på min e46a, hade alltså halogen innan. Men nu när jag startar bilen så blinkar dom bara.. har jag bara tändningen på så lyser dom men så fort jag startar så börjar dom blinka efter ca 5 sekunder. Någon som har nån idé vad det kan vara??

För att spara livslängden på halogenlampan så slår ljusmodulen av och på utgången så att den nominella spänningen inte går över ~13V därav märker du av blinkningarna.

En halogenlampa hinner inte filamentet att kylas av och slockna därför märks det inte på halogenlampan.

En vild lösning, sätt dit ett fördröjnings/tidsrelä sedan driver ett vanligt relä (som i sin tur är kopplad till ballasten). Frekvensen ligger på <1 Hz har jag för mig men själva frånslaget är typ <100ms så tidreläet behöver inte ligga och dra allt för länge efter att tillslagsignalen kommer.

Du kommer även behöva belasta utgången från ljusmodulen då den annars kommer att varna för trasiga lampor.

Jag tror inte du kan koda om ljusmodulen för e46 med exempelvis NCS expert eller liknande. Kanske en idé att montera dit original xenondrivdon/styrenhet också?

Jag gissar att det är helljuset som du konverterat, har för mig att det inte fanns xenon på halvljus till e46.

Hade det inte varit lättare att montera endast en koondensator istället? Borde fungera tycker jag.

Om det hade varit signalströmmar kanske, gissar att ballasten drar bra många watt och då krävs det en riktigt rejäl kondning, visst går att räkna på men den klipper ju rakt av, inte direkt något spänningsrippel som ska filtreras bort.

Just med kondning kan man sätta på utrustning som inte klarar av låg spänning vid exempelvis motorstart, då man fortfarande har batteriet som ligger och hjälper till och matar, dock så måste man sätta en spärrdiod också så att inte kondningen töms från "andra" hållet sas.

Absolut enklast vore väl att montera dit original ljusmodul som är anpassat för xenonljus. Dvs en som inte klipper spänningen för halogen.

Dock så är jag osäker om e46 fanns med xenon på både hel- och halvljus.

Edit: skrev fel i mitt första inlägg, xenon fanns på halvljus, inte på helljuset.
Senast redigerat av rawsezx (9 januari 2017)

64 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#6
rawsezx skrev:
zemet skrev:
rawsezx skrev:

För att spara livslängden på halogenlampan så slår ljusmodulen av och på utgången så att den nominella spänningen inte går över ~13V därav märker du av blinkningarna.

En halogenlampa hinner inte filamentet att kylas av och slockna därför märks det inte på halogenlampan.

En vild lösning, sätt dit ett fördröjnings/tidsrelä sedan driver ett vanligt relä (som i sin tur är kopplad till ballasten). Frekvensen ligger på <1 Hz har jag för mig men själva frånslaget är typ <100ms så tidreläet behöver inte ligga och dra allt för länge efter att tillslagsignalen kommer.

Du kommer även behöva belasta utgången från ljusmodulen då den annars kommer att varna för trasiga lampor.

Jag tror inte du kan koda om ljusmodulen för e46 med exempelvis NCS expert eller liknande. Kanske en idé att montera dit original xenondrivdon/styrenhet också?

Jag gissar att det är helljuset som du konverterat, har för mig att det inte fanns xenon på halvljus till e46.

Hade det inte varit lättare att montera endast en koondensator istället? Borde fungera tycker jag.

Om det hade varit signalströmmar kanske, gissar att ballasten drar bra många watt och då krävs det en riktigt rejäl kondning, visst går att räkna på men den klipper ju rakt av, inte direkt något spänningsrippel som ska filtreras bort.

Just med kondning kan man sätta på utrustning som inte klarar av låg spänning vid exempelvis motorstart, då man fortfarande har batteriet som ligger och hjälper till och matar, dock så måste man sätta en spärrdiod också så att inte kondningen töms från "andra" hållet sas.

Absolut enklast vore väl att montera dit original ljusmodul som är anpassat för xenonljus. Dvs en som inte klipper spänningen för halogen.

Dock så är jag osäker om e46 fanns med xenon på både hel- och halvljus.

Edit: skrev fel i mitt första inlägg, xenon fanns på halvljus, inte på helljuset.

Tack för svaren! Är bmw orginal för halvljus. Får även fel av halvljus från csnbusen


64 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#7
Kan det vara ljusmodulen  trots att det lyser när jag bara ha tändningen på och börjar blinka när jag startar bilen


116 Inlägg
9 januari 2017
#8
Ollaz skrev:
Kan det vara ljusmodulen  trots att det lyser när jag bara ha tändningen på och börjar blinka när jag startar bilen

När motorn är avstängd så laddar inte generatorn batteriet, så du har en lägre spänning i systemet.

Zemet:

Självklart har du rätt! Kondensator på reläspolen gissar jag på att du menar.

64 Inlägg
9 januari 2017
Trådstartare
#9
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
Kan det vara ljusmodulen  trots att det lyser när jag bara ha tändningen på och börjar blinka när jag startar bilen

När motorn är avstängd så laddar inte generatorn batteriet, så du har en lägre spänning i systemet.

Zemet:

Självklart har du rätt! Kondensator på reläspolen gissar jag på att du menar.

Det är inte för att canbus en inte jobbar?

Tror han menar direkt över kontakten du sätter i balasten.


116 Inlägg
9 januari 2017
#10
Ollaz skrev:
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
Kan det vara ljusmodulen  trots att det lyser när jag bara ha tändningen på och börjar blinka när jag startar bilen

När motorn är avstängd så laddar inte generatorn batteriet, så du har en lägre spänning i systemet.

Zemet:

Självklart har du rätt! Kondensator på reläspolen gissar jag på att du menar.

Det är inte för att canbus en inte jobbar?

Tror han menar direkt över kontakten du sätter i balasten.

Alltså CAN är en seriell databuss som används som kommunikationsgränssnitt mellan olika styrenheter för datautbyte. Det har ingenting med ditt aktuella problem. (Inte heller andras övriga problem som beskrivs med ordet "canbus").

Två saker återfinns i e46:ans ljusmodul för att underlätta för bilägaren.

1. Glödtrådsvakt - Som talar om när en lampa är trasig
2. "Halogenlamplivsförlängning" - För att inte kunna hitta på något bättre ord, ser till att halogenlampans volframtråd förgasas och sublimeras på ett mer skonsamt sätt = längre livslängd.

Glödtrådsvakten fungerar genom att highside- (eller lowside- beroende på konstruktion) switchen mäter kontinuerligt hur mycket ström som utgången förbrukar.

Utgången är alltså det fysiska stiftet i ljusmodulen som går till din halogenlampa. Highside/lowside-switchen är en elektronisk komponent som fungerar precis som ett relä, alltså en liten ström från processorn säger åt switchen att öppna upp och släppa på ström till din lampa.

I ljusmodulen har sedan ingenjören/programmeraren skrivit en mjukvara som övervakar lampans strömförbrukning. Om strömförbrukningen är för hög, eller för låg jämfört med de gränsvärden som programmeraren har satt så kan ljusmodulen stänga av just den specifika lampan. Eventuellt också starta ett nödprogram som tänder upp en annan lampa. I just BMWs fall så tänder ju ena blinkerslampan upp istället för halvljuset för att fortfarande ha två ljuspunkter framåt. Sedan när man blinkar så kommer ju blinkerslampan att fungera som vanligt. (Exempelvis).

Gällande halogenlampan så fungerar den genom att halogengasen förångar en ytterst liten del av volframtråden som då i sin tur ger ett ljussken, när man sedan stänger av lampan så sublimerar (går direkt från gasform till fast form utan att vara flytande). volframgasen och fastnar på glödtråden.

Det är just denna typ av kemisk reaktion som gör att en halogenlampas livslängd är så mycket längre än vanliga glödlampor. Tittar man på glödtråden i en halogenlampa så ser man dess komplexa struktur som har till uppgift att låta volframgasen sublimeras och återigen fastna på ett så utspritt område som möjligt, helt jämt fördelat över glödtråden.

Just denna återcirkulering av volframet, reglering av spänningen gör att lampans livslängd bibehålls.

Sätter du dit en batteriladdare som ökar systemspänningen så kommer du få samma fenomen som när motorn är igång.

64 Inlägg
10 januari 2017
Trådstartare
#11
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
rawsezx skrev:

När motorn är avstängd så laddar inte generatorn batteriet, så du har en lägre spänning i systemet.

Zemet:

Självklart har du rätt! Kondensator på reläspolen gissar jag på att du menar.

Det är inte för att canbus en inte jobbar?

Tror han menar direkt över kontakten du sätter i balasten.

Alltså CAN är en seriell databuss som används som kommunikationsgränssnitt mellan olika styrenheter för datautbyte. Det har ingenting med ditt aktuella problem. (Inte heller andras övriga problem som beskrivs med ordet "canbus").

Två saker återfinns i e46:ans ljusmodul för att underlätta för bilägaren.

1. Glödtrådsvakt - Som talar om när en lampa är trasig
2. "Halogenlamplivsförlängning" - För att inte kunna hitta på något bättre ord, ser till att halogenlampans volframtråd förgasas och sublimeras på ett mer skonsamt sätt = längre livslängd.

Glödtrådsvakten fungerar genom att highside- (eller lowside- beroende på konstruktion) switchen mäter kontinuerligt hur mycket ström som utgången förbrukar.

Utgången är alltså det fysiska stiftet i ljusmodulen som går till din halogenlampa. Highside/lowside-switchen är en elektronisk komponent som fungerar precis som ett relä, alltså en liten ström från processorn säger åt switchen att öppna upp och släppa på ström till din lampa.

I ljusmodulen har sedan ingenjören/programmeraren skrivit en mjukvara som övervakar lampans strömförbrukning. Om strömförbrukningen är för hög, eller för låg jämfört med de gränsvärden som programmeraren har satt så kan ljusmodulen stänga av just den specifika lampan. Eventuellt också starta ett nödprogram som tänder upp en annan lampa. I just BMWs fall så tänder ju ena blinkerslampan upp istället för halvljuset för att fortfarande ha två ljuspunkter framåt. Sedan när man blinkar så kommer ju blinkerslampan att fungera som vanligt. (Exempelvis).

Gällande halogenlampan så fungerar den genom att halogengasen förångar en ytterst liten del av volframtråden som då i sin tur ger ett ljussken, när man sedan stänger av lampan så sublimerar (går direkt från gasform till fast form utan att vara flytande). volframgasen och fastnar på glödtråden.

Det är just denna typ av kemisk reaktion som gör att en halogenlampas livslängd är så mycket längre än vanliga glödlampor. Tittar man på glödtråden i en halogenlampa så ser man dess komplexa struktur som har till uppgift att låta volframgasen sublimeras och återigen fastna på ett så utspritt område som möjligt, helt jämt fördelat över glödtråden.

Just denna återcirkulering av volframet, reglering av spänningen gör att lampans livslängd bibehålls.

Sätter du dit en batteriladdare som ökar systemspänningen så kommer du få samma fenomen som när motorn är igång.

Jaha okej! Då har jag mer pail på de också! Tack!! Har tagit kontakt med nfs i Malmö angående ljusmodul &#128077;&#128522;


3 121 Inlägg
10 januari 2017
#12
Har du kollat om ballasten funkar på en annan bil?
Har du köpt en CANBUS kompatibel ballast???
Senast redigerat av viccoA (10 januari 2017)


64 Inlägg
11 januari 2017
Trådstartare
#13
viccoA skrev:
Har du kollat om ballasten funkar på en annan bil?
Har du köpt en CANBUS kompatibel ballast???

Det är bmw orginal för e46


64 Inlägg
16 januari 2017
Trådstartare
#14
satte en kondensator på 1000uF parallelt over orginalkontakten in i xenonboxen och nu funkar det! big_smile



Sök