Ollaz skrev:
rawsezx skrev:
Ollaz skrev:
Kan det vara ljusmodulen trots att det lyser när jag bara ha tändningen på och börjar blinka när jag startar bilen
När motorn är avstängd så laddar inte generatorn batteriet, så du har en lägre spänning i systemet.
Zemet:
Självklart har du rätt! Kondensator på reläspolen gissar jag på att du menar.
Det är inte för att canbus en inte jobbar?
Tror han menar direkt över kontakten du sätter i balasten.
Alltså CAN är en seriell databuss som används som kommunikationsgränssnitt mellan olika styrenheter för datautbyte. Det har ingenting med ditt aktuella problem. (Inte heller andras övriga problem som beskrivs med ordet "canbus").
Två saker återfinns i e46:ans ljusmodul för att underlätta för bilägaren.
1. Glödtrådsvakt - Som talar om när en lampa är trasig
2. "Halogenlamplivsförlängning" - För att inte kunna hitta på något bättre ord, ser till att halogenlampans volframtråd förgasas och sublimeras på ett mer skonsamt sätt = längre livslängd.
Glödtrådsvakten fungerar genom att highside- (eller lowside- beroende på konstruktion) switchen mäter kontinuerligt hur mycket ström som utgången förbrukar.
Utgången är alltså det fysiska stiftet i ljusmodulen som går till din halogenlampa. Highside/lowside-switchen är en elektronisk komponent som fungerar precis som ett relä, alltså en liten ström från processorn säger åt switchen att öppna upp och släppa på ström till din lampa.
I ljusmodulen har sedan ingenjören/programmeraren skrivit en mjukvara som övervakar lampans strömförbrukning. Om strömförbrukningen är för hög, eller för låg jämfört med de gränsvärden som programmeraren har satt så kan ljusmodulen stänga av just den specifika lampan. Eventuellt också starta ett nödprogram som tänder upp en annan lampa. I just BMWs fall så tänder ju ena blinkerslampan upp istället för halvljuset för att fortfarande ha två ljuspunkter framåt. Sedan när man blinkar så kommer ju blinkerslampan att fungera som vanligt. (Exempelvis).
Gällande halogenlampan så fungerar den genom att halogengasen förångar en ytterst liten del av volframtråden som då i sin tur ger ett ljussken, när man sedan stänger av lampan så sublimerar (går direkt från gasform till fast form utan att vara flytande). volframgasen och fastnar på glödtråden.
Det är just denna typ av kemisk reaktion som gör att en halogenlampas livslängd är så mycket längre än vanliga glödlampor. Tittar man på glödtråden i en halogenlampa så ser man dess komplexa struktur som har till uppgift att låta volframgasen sublimeras och återigen fastna på ett så utspritt område som möjligt, helt jämt fördelat över glödtråden.
Just denna återcirkulering av volframet, reglering av spänningen gör att lampans livslängd bibehålls.
Sätter du dit en batteriladdare som ökar systemspänningen så kommer du få samma fenomen som när motorn är igång.