2409
Sök

Audi a3 8l hugger vid gaspådrag

12 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#1
Tjena har fått ett litet problem med min Audi a3. Jag kan hålla lite mindre än halvgas, ger jag mer gas så hugger den. Det är ett ganska kraftigt ryck som om du skulle trycka på bromsen och sedan dumpar den. Ibland ligger den även och spottar när jag håller gas.

Först tänkte jag att de berodde på att downpipen va helt av så att lambdan gav fel värden, nu har jag monterat nytt rör och den fortsätter hugga efter bytet.

Om jag trycker fullgas så jag spinner så hugger den ej utan bara när de finns lite motstånd verkar det som.

Håller jag den lilla biten gas som bilen tillåter så kan jag gå upp på hur höga varv som helst utan att den hugger, vid fullgas är det inte något speciellt varvtal som den hugger på utan det varierar, ibland hugger den med en gång och ibland kommer jag upp i lite högre varv. Någon enstaka gång så funkar det att ge fullgas utan att den hugger alls men det är inte ofta..


Skulle behöva lite hjälp här på vad jag borde felsöka så kom med idéer på vad det kan vara!

Jag har även sprayat startgas lite snabbt i motorrummet utan resultat.

Om någon i Göteborg har vagcom och kan ge mig felkoder för en liten slant så skulle detta även vara intressant.


Tack på förhand!

3 121 Inlägg
1 februari 2017
#2
Kan vara en del olika saker;
Tändsystem, bränsleförsörjning, tjuvluft, problem med databox, lambda (troligtvis inte), luftmassemätare etc.
Får du några felkoder, tänds motorlampan?


12 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#3
viccoA skrev:
Kan vara en del olika saker;
Tändsystem, bränsleförsörjning, tjuvluft, problem med databox, lambda (troligtvis inte), luftmassemätare etc.
Får du några felkoder, tänds motorlampan?

Nej, airbaglampan lyser samt teperaturvarnaren blinkar, den spökar o tänds till o från, även om bilen stått över natten och är kall.

Annars är det inga lampor som lyser..
Sen har jag inte något diagnostikverktyg att använda.

Tack för svar

12 Inlägg
3 februari 2017
Trådstartare
#4
Utan att ha gjort något med bilen så har den gått som den ska igår samt imorse till jobbet, får la se hur den går när jag ska hem sen smile

Edit, gått som den ska hela dagen. Kanske bara behövdes köras in lite efter att den stått ett tag?
Senast redigerat av imjohannes (3 februari 2017)

12 Inlägg
6 februari 2017
Trådstartare
#5
Idag samt igår har den börjat hugga igen, den enda skillnaden jag lagt märke till är att det varit kallare ute ( åtminstone enligt bilens utetempmätare )
Sen får jag för mig att templampan har blinkat mer än vanligt när den går dåligt.

Kan denna givaren påverka motorgången på något sätt? Obs att jag har normal temp, mätaren står på 90° hela tiden när den är varm. Alltså är det bara varningslampan för temp som börjar.

Testade även rycka lmm idag, bilen va varm vid detta tillfälle, spelar det någon roll? Den gick skit och ville dö när jag ryckte ut den så antar den fungerar som den ska big_smile

När den gick utan att hugga så visade bilens termometer ca 4grader, när den högg senast stod den på 0.2 eller nåt. Vet inte om det är relevant alls utan försöker bara hitta allt som skiljer när den hugger mot när den går som den ska. Ska vara uppmärksam på vad temperaturmätaren säger och se om jag kan se om det verkligen har något samband eller om jag bara tror det.


Tankar från eran sida?


Edit, fungerade efter ca en timmas körning, termometern visade både minus och plusgrader när den gick som den skulle så antar att jag kan utesluta den delen.. dock så blinkade ej templampan när den gick bra, den höll på o blinka till o från när den inte gick som den skulle..

Har givaren någon mer uppgift än att bara varna? Tänker ifall den gör något som en säkerhetsåtgärd eller liknande?
Senast redigerat av imjohannes (6 februari 2017)


Sök