viccoA skrev:
it_mutt skrev:
viccoA skrev:
Du kan vara lugn, fyll upp till max på stickan och kör på.
Alla motoroljor går att blanda med utmärkt resultat. Kontrollera däremot att klassningen på oljan är uppfylld enligt tillverkarens rekommendationer vid ditt nästa oljebyte.
Nu är det inte direkt aktuellt för TS, men det där stämmer inte...helt.
Blandar du en mineralolja med en syntetisk olja, så tappar du en stor del av den syntetiska oljans egenskaper. Blandbart? Ja. Utmärkt resultat? Inte alltid.
Spär du en bra olja med en dålig olja så blir blandningen sämre än den var från början. Säger sig självt.
Du har inte sönder några additiv för att du spär med mineral, var har du hört det?
För den spännande sakens skull; var har du läst att jag skrev det?
Antagligen har du tänkt/tolkat galet, i kombination med att jag kunde varit tydligare.
Du skriver själv att en "A"-olja som blandas/späs med en "B"-olja, inte kommer fortsätta vara en "A"-olja...Om egenskaperna inte längre är en "A"-olja, så har du väl rimligen tappat några av "A"-oljans egenskaper när du blandade/spädde den med en "B"-olja, i den nya häxblandningen som du nyss rört ihop.
Det jag åsyftade var således just detta. Har du en, för sakens skull, syntetisk motorolja i bilen, och spär/blandar den med en mineralolja, så är det inte en syntetisk olja helt och hållet, med alla de egenskaper (vi kan ta en så liten (doh!) sak som exempelvis molekylstorlek som i sin tur påverkar friktionen i motorn) som det innebär. Du har alltså tappat en del av den syntetiska oljans egenskaper.
Om din "Från början superduperolja" blir "sämre" av att blandas med en "Från början inte riktigt en superduperolja" (vilket är innebörden av vad du själv skriver). så är resultatet av blandningen inte utmärkt. Vilket var vad jag motsatte mig.
Sen får du givetvis tycka att det säger sig självt, men, om man, exempelvis, är osäker på huruvida det ens "går" att blanda olika oljor (sett till TS' fråga), så är det kanske inte lika självförklarande för den som undrar (TS) hur oljorna kommer bete sig.