Säsongsdags 2023.En trött 850 ställdes av förra hösten. Med oljespyende motor och diverse andra problem så skjöv jag mina problem till mitt nuvarande jag. Med nya krafter och reservdelar så bytte jag kupéfläkten efter att den gav upp. Bromsbelägg byttes runt om, airbagrullen byttes efter att den fastnat i sportratten när jag svängt. Och äntligen så tog jag ner avgassystemet och byggde om det så nu sitter det som smockert!
Tidigare bilder visar hur toksnett det suttit, men nu sticker det heller inte ut så fruktansvärt mycket.
Tidigare inlägg visar även en närbild på baksidan av ventilkåpan. Jag har lärt mig att man ska enbart använda sig av Volvos egna rosa packningsklister, men bilden visar tydligt på att det är en fet silikonpackning som släppt. Jag har även sett att den spyr olja ur kamaxelpackningarna, och har dränkt hela kamremssidan av motorn.
Med inköpt packningsklister så skulle jag bara öppna upp, göra rent och klistra om, byta packningarna till kamaxlarna och besikta den. Men tyvärr väntade en drös problem som tvinga mig lägga i en annan växel. Jag undrar varför den läckte olja..
Jag var väldigt försiktig när jag öppnade upp ventilkåpan, även när jag knackade upp kamaxlarna. Det fattas flera bitar på ventilkåpan, samt en rejäl kompression på toppen där alun vikt ut sig. Både toppen och ventilkåpan hade flera kompressioner när tidigare person försökt bryta isär dem.
Som tur är har jag ett problem med att samla på mig delar, och hade ett par extra toppar som såg mycket bättre ut. Jag märkte även att ventillyftarna hade ett litet glapp i sidleds, vilket ingen av de nya topparna hade. Jag vet inte vilken effekt det kan göra på motorn och kanske kompression, men jag är förvånad över mängden öppningar som motorn haft men ändå gått så (i min åsikt) bra när jag kört den.
Så nu står jag och river topp för första gången i mitt liv, förvisso ganska impulsivt men jag hade en sotningssats liggandes och nya topplocksbult så det var bara att köra. Däremot visade det sig att den gamla topplockspackningen inte såg nå vidare ut och det var väl hög tid för att göra detta.
Jag har inga tidiga erfarenheter men jag antar att blocket ser bra ut, inga vertikala revor i cylinderväggarna. Kolvarna ser inte nya ut men inga märken i dom. Jag gjorde rent och blåste ur kylarvattnet runt fodren, satte på nya toppen och momentdrog alla topplocksbulten enligt Haynes boken. Rollade på nya klistret, bytte tändstifts o-ringar, och oljade in kamaxlarna för att även momentdra ventilkåpan. Sedan hamnade nya packningar till kamaxlarna på plats, samt montering av kamrem igen. Jag är lite nervös men jag hade nollat motorn och haft markeringarna på kamaxlarna på rätt plats mot kåpan. Däremot märkte jag att man kan justera kamaxeldreven och jag drog åt dom så bulten var centrerade. Jag vet inte hur det var innan så jag blir nojjig för detta är den svagaste länken i kedjan hittills.