Beställde en magnetventil för att se om det var problemet för laddtrycket, samt nytt monteringslim från Volvo för att se om jag kan limma om ventilkåpan så den slutar läcka. Jag har fått möjlighet att låna lyft, och när jag hissade upp den för att se på riktigt hur den ser ut underifrån. Och den synen var väl inte jätterolig och enligt mig är den motorn helt slut
Trött motor
Ventilkåpan som läcker i ena hörnet
Hissade upp och bemöttes av detta :')
Här är någon kåpa högt upp på bottenblocket, man ser hur torr toppblocket är i bakgrunden
Samma kåpa, underifrån
Baksidan av vattenpumpen är helt dränkt i olja
Höger sida växellåda, dränkt.
Turbon läcker den med. Den ser helt blöt ut längs mitten där sidorna möts
Kunde inte låta bli att ta bild på detta mästerverk
Subframe dränkt i olja
Oljekylaren.. suck
Droppar olja från drivremmen
Halvsvår bild, men man ser remskivan i förgrunden och tittar upp mot vattenpumpen och kåpan runt om den som är jätteblöt med det svarta guldet
Vänstersida växellåda också blöt
Denna motor har blivit piskad, urvriden, gång på gång senaste 10 åren med en ägare som har noll mekanisk sympati. Men vilka år! Jag vet inte om någon som läser detta också har eller haft sin drömbil, men att kunna äga det man verkligen vill ha och bara njuta av varenda sekund man kör är en känsla som inte matchas av särskilt mycket här på jorden. Jag har tidigare lyckats spåra dessa 19449 milen som sitter fast på instrumentbrädan, tillbaka till 2007 när bilen blev importerad. Man kan ju enbart spekulera hädanefter men 50.000+ mil skulle inte få mig att höja ögonbrynen. Så att motorn har hållt så länge som den gjorde under min ägo är helt otroligt. Imponerande hur den bara gick och gick med lite småfix här och där.
För ett tag sedan så hade nog detta gjorde mig nervös och ledsen. Men på något sätt känner jag hopp, jag känner en 2.3L spis. Så nu ska jag halvdant refresha en motor utan att röra vev och kolvar! Kalla mig gärna dum och att jag borde gå all-the-way. Det kanske jag kommer behöva..
Men inget jättefancy, en gammal 94 T5 2.3 femma som stått 8-9 år men komptestad för 2 år sedan med toppenresultat. Den är isärplockad och botten står i ett annat garage så jag får börja med toppen. Den verkar inte ha några skador och allt är rakt.
Förhoppningsvis så är bottenblocket här imorgon, då lär jag göra rent och inspektera det också!