3404
Sök

Sätta in datorneon i bilen. vad behövs?

15 Inlägg
5 januari 2007
Trådstartare
Tjena!

Har en hel hög med ccfl-rör från datormoddningstiden och även en kontroller jag tänkte sätta in i bilen. Har dock läst mycket om att jag bör koppla in nån form av spänningsregulator mellan batteriet och neonrören också, så de får konstant 12V. Finns det nån elektronikexpert här som kan peka ut en lämplig sådan åt mej, som jag kan beställa?
Hade väl tänkt mej iallafall 4 rör som vill ha 3W styck, och sen drar väl själva kontrollern några watt också ifall det är information som är viktig.
Eller finns det någon lämpligare lösning för att få mina 12V till rören?
Kollade på elfa, men det var lite mycket för mej där tongue

Miklen
6 januari 2007
Det går fint att koppla in dom rätt in i bilen men du kanske minskar hållbarhetstiden till 10 år eller nåt när du matar dom me 14volt smile

Jag har dock slängt på en spänningsregulator på mina en enkel 3pins me kortslutningsskydd å funkar även som diod..enkelriktare allså.. Dessa finns väl säkert att köpa lite här å var.. spänningsregulator heter dom mycket riktigt,  finns lite olika..

Elfa köpte jag iaf mina på dom kosta 20kr styck eller nåt sånt. Dom klarar av 5A DOCK så rekommenderas då någon form av kylning till dom då dom blir rejält varma å då "stängs av"..

Om jag inte minns fel så är det såna här ja använder http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10105.htm

En sak man dock bör tänka på e att vid maxbelastning är spänningsfallet upp till 1,3volt vilket e ganska mycke så hellre köpa några stycken å belasta mindre.. smile

Hoppas d va till nån hjälp
Senast redigerat av Miklen (6 januari 2007)

15 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Asså...du menar dom kommer BARA hålla 10 år ifall man kör dom med 14V?...de e ju ändå mer än vad jag beräknar hela bilens livstid till såe tongue

Men spänningen kan alltså stiga till uppåt 14V ända fram till t.ex stereokabeln då, ifall jag väljer att ta ström därifrån? Inte bara fram till batteriet som generatorn ger dom volten?

Men jag tackar för tipset...då har man nåt å jobba med iallafall, även om jag inte listat ut hur jag ska koppla in den där regulatorn ännu big_smile

.......
2 655 Inlägg
7 januari 2007
finns ju inga problem alls att sätta in dator neon i bilen eller. ja har 6st. och dom blinkar desutom efter musiken. har under istrumentbrädan en på varje sida, vid baksätet på varje sida, och bagaget monterat uppe på plåten på så de lyser över hela bagegeutrymme. köpte bara 3st kitt från en dator butik och kopplade in alla på en grej så man kan välja konstant lysande, efter musiken eller blinkande och även den är till dator egentligen. har inga problem alls, funkar hur fint som hälst. kopplat de direkt me störm från batteriet...

15 Inlägg
7 januari 2007
Trådstartare
Fan va gött....Tack för det. Jag är nog bekväm å kör på den enklare lösningen i detta fallet då, å hoppar över det där med spänningsregulator smile
Här ska kopplas in! :p

.......
2 655 Inlägg
7 januari 2007
nissenissen skrev:
Fan va gött....Tack för det. Jag är nog bekväm å kör på den enklare lösningen i detta fallet då, å hoppar över det där med spänningsregulator smile
Här ska kopplas in! :p

hehe gör de wink

Sök